Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen fortelle meg litt om denne rasen?

Alt er interessant, men spesielt gemytt, helse og læring.

Er det forresten ulike linjer innen rasen, mtp utseende?

Jeg har sett litt forskjellig.

Jeg synes ikke denne: http://www.bernweiler.com/bild/ERA.JPG er fin, men det er derimot denne: http://www.bernweiler.com/bilder/chicobaerum.jpg og denne: http://www.bernweiler.com/bilder/klara1.jpg

Er det noen egentlig forskjell?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Du har sikkert sjekket det ut, men jeg vil allikevel slå et slag for www.canis.no

Nyttig side, der du kanskje finner det du leter etter?

Skrevet

Jeg skal kikke der, det ser bra ut.

Gjest Litjmæ
Skrevet

Det er en hund som krever veldig mye da. Stor hund - mye mat og mye mosjon. Et vennepar hadde en hann-rottweiler og han var fryktelig slitsom når han ble kjønnsmoden. Det er liksom ikke så lett å få unna en jukkende muskelklump på oppimot 60 kilo :roll:

Men de er veldig fine da ;)

Gjest Gjesta
Skrevet

Men de er stort sett avbalanserte individer med ufortjent dårlig rykte; rolige, snille og ganske robuste.

Det er mange råtne epler i kurven når det gjelder oppdrettere, så det gjelder å drive research på forhånd. Noen naboer av meg hjemme hadde en som var så ustabil at den måtte avlives, mens deres neste rottweiler var en drøm av en hund (bortsett fra at han ikke helt kjente sin egen styrke og størrelser, ville sitte på fanget, osv).

Skrevet
Det er mange råtne epler i kurven når det gjelder oppdrettere' date=' så det gjelder å drive research på forhånd.[/quote']

Ja, det er det jeg vil.

Jeg skal ikke ha hund enda, men vil samle inn info likevel.

Har fått med meg at mange oppdrettere fokuserer mer på utstillings-egenskaper enn gemytt og helse - og en slik hund er helt uaktuelt.

Jeg kommer til å bruke tid på å finne en fornuftig oppdretter, så jeg får en hund med godt utgangspunkt.

Resten er jo opp til meg som eier.

Jeg vil ha en hund jeg må bruke litt tid på - mosjon etc.

Det krever selvfølgelig at jeg skaffer meg den først når jeg har tid - men sånn sett er jo igrunnen ikke studenttida den verste.

Når det gjelder mat - hvor mye blir det cirka i måneden?

Gjest Gjesta
Skrevet

Og ikke glem at en stor hund krever SPACE, altså bør du belage deg på å finne en romslig leilighet, og helst ikke midt i byen (ideelt sett).

Gjest Litjmæ
Skrevet

Helt enig med deg Lilith. De rottweilerne jeg har kjent har vært kjempesnille, men det er det der med at de ikke helt har kontroll på hvor sterke og store de er selv, de mener ofte bare vel :ler:

Men mye plass, masse tid og en god del penger, det er det ingen tvil om at de krever. Men hvis du er forberedt på det så er det sikkert en kjempehund :)

Skrevet

Enig.

Jeg skal ikke ha hund før jeg bor i en leilighet som har plass til det, og som ligger ved marka/skogen.

Jeg skal ikke ha en "gate-hund".

Skrevet

Lilith har rett, rottweilerene har fått et ufortjent dårlig rykte, men det er viktig å gjøre grundig research sånn at man finner en oppdretter med "rent mel i posen" for å si det sånn.

Gjest Revenka
Skrevet

En rottweiler ligger vel på en 15 kg sekk i mnd i matveien, så kommer det ann på hva du forer med. Alt fra 300,- til 600,- i mnd må du regne med i forutgifter.

Så kommer jo baiseposer og dyrlege i tillegg. Pluss eventuelt hundeklubb, kurs, utstillinger.

Jeg anbefaler deg å kontakte raseklubben når du skal få deg valp, slik at du får deg en valp etter en godkjent kombinasjon. Der har de oversikt over de nærmeste valpekullene.

Kjenner til flere som har rottis, og de er trivelige de. Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Det vil alltid være litt forskjeller innen ulike raser. Noen oppdrettere liker for eks fraftige og muskuløse hunder og favoriserer de, mens andre kansje liker litt slankere typer. Men alt er like riktig så lenge det er innenfor rasens standrard - for der er det faktisk rom for litt variasjon. Og det må det også være for at en rase skal ha stor nok gen-pool. Du må kontakte flere oppdrettere og gjøre deg opp en mening om hva du synes er finest. Uansett bør du undersøke nøye før du velger oppdretter, ikke kjøp den første valpen som er tilgjengelig. Det har vært en del sykdom og problemer på Rottwailer så du bør være sikker på at den oppdretteren du kjøper fra har "rent mel i posen", ellers kan det koste deg dyrt senere. Siden du ikke skal ha hund umiddelbart har du god til til å sette deg inn i miljøet og komme i kontakt med seriøse oppdrettere.

Ang de bildene vil jeg anta at link nr 1 er bilde av en unghund og link nr 2 er bilde av en voksen hund.

Uansett så er Rottwailer en kjempeflotthund som passer for aktive mennesker :P

Skrevet

Jeg tror at du vil like tipsene best (hvis man ser på linkene dine). De er ofte mindre og mye roligere.

Vår rottweiler er en eneste stor koseklump (selv om hun er liten til å være rottweiler, ca 40 kg). Jeg har aldri hatt, eller møtt, en snillere og tryggere hund. Liker best å være sammen med "gjengen" sin og krever masse kos og omsorg.

Det har aldri vært noe problem å ha henne sammen med andre hunder (store eller små) og heller ikke andre mennesker eller barn.

Det har selvsagt vært perioder da det har vært tøft. Særlig en periode i 6 mnd alderen. Da var det full rulle i heimen.

Rasen er rolig, trygg og selvsikker. Sjelden bjeffing og knurring.

Se an oppdretteren og hundene før du bestemmer deg. Er foreldrene rolige, så er ofte valpene det også. Det samme gjelder størrelse og utseende. Men velg etter lynne og ikke etter hvordan hundene ser ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...