AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #1 Skrevet 13. juni 2018 jeg Vil bo i en annen by, men jeg vil fortsette på barnehagelærerstudiet (er på 1.året). Studiene er lagt opp forskjellig i de to byene og jeg tenker det blir mye styr å prøve å bytte med tanke på overlapping av fag og slikt, så jeg vurderer å bare søke meg inn på nytt og på en måte stare på nytt på samme studie, det eneste jeg lurer på er om det blir trøbbel med Lånekassen da? Har de noe med det å gjøre om jeg bytter skole når løpet er lagt opp forskjellig slik at jeg ikke kan overføres fra 1. Året til andre året på en annen skole uansett? Anonymkode: 1fe40...805
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #2 Skrevet 13. juni 2018 Barnehagelærerstudiet er vel delt opp i fagområder, som regel med 20stp pr fagområde. Og det er vel slik at du må bestå alle fagområdene for å få graden din. Rekkefølgen på fagområdene kommer an på hvilken fordypning du har valgt, og hvilken skole du går på. Men det vil vel, uavhengig av skole, tilbys de samme fagområdene, så det burde jo være mulig at du tar de fagområdene du skulle hatt på din nåværende skole på en annen skole så sant det er ledige plasser. Det beste er nok å ta kontakt med skolen du ønsker å overføres til. Og det bør du nok gjøre før de tar sommerferie 😊 Anonymkode: c26a1...a40
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #3 Skrevet 13. juni 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnehagelærerstudiet er vel delt opp i fagområder, som regel med 20stp pr fagområde. Og det er vel slik at du må bestå alle fagområdene for å få graden din. Rekkefølgen på fagområdene kommer an på hvilken fordypning du har valgt, og hvilken skole du går på. Men det vil vel, uavhengig av skole, tilbys de samme fagområdene, så det burde jo være mulig at du tar de fagområdene du skulle hatt på din nåværende skole på en annen skole så sant det er ledige plasser. Det beste er nok å ta kontakt med skolen du ønsker å overføres til. Og det bør du nok gjøre før de tar sommerferie 😊 Anonymkode: c26a1...a40 Jeg er ikke ts, men svarer fordet. Det går ikke an å bytte fra min høskole (barnehagelærerstudiet) til en annen da utdanningsforløpet er forskjellig, noen har emnene vi hadde første året, andre året og omvendt. Vi har fordypning nå på 3.året, men andre høgskoler har fordypning 2.året. Har flere i klassen som har søkt om å få bytte, men fått nei fordi utdanningsforløpet er forskjellig. Anonymkode: c09d5...641
Gjest Solsmil Skrevet 13. juni 2018 #4 Skrevet 13. juni 2018 I forhold til Lånekassen, så får du ikke støtte til et fag mer enn en gang. Det vil si, man kan vel kanskje få lån (det vet jeg ikke), men det blir ikke omgjort til stipend for samme (eller tilsvarende) fag mer enn en gang.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #5 Skrevet 13. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke ts, men svarer fordet. Det går ikke an å bytte fra min høskole (barnehagelærerstudiet) til en annen da utdanningsforløpet er forskjellig, noen har emnene vi hadde første året, andre året og omvendt. Vi har fordypning nå på 3.året, men andre høgskoler har fordypning 2.året. Har flere i klassen som har søkt om å få bytte, men fått nei fordi utdanningsforløpet er forskjellig. Anonymkode: c09d5...641 På barnehagelærerutdanningen velger man en fordypning allerede før man begynner på studiet. I tillegg har man en fagfordypning tredje året som teller 30stp. Det er likt på alle høgskoler og universiteter som har barnehagelærerutdanning. Det er studieforløpet på 1. og 2. Studieår som kan ha noe forskjellig oppbygging. Kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-06-04-475 Ulik oppbygging av 1. og 2. Studieår kan gjøre overføring problematisk, men ikke umulig. De eneste som kan gi et konkret svar på om dette lar seg gjøre er skolene. Anonymkode: c26a1...a40
Anniken97 Skrevet 14. juni 2018 #6 Skrevet 14. juni 2018 Takk for svar, men sånn i forhold til Lånekassen og det å evt søke seg inn helt på nytt etter 1. Året, noen som har erfaringer med det?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #7 Skrevet 14. juni 2018 4 timer siden, Anniken97 skrev: Takk for svar, men sånn i forhold til Lånekassen og det å evt søke seg inn helt på nytt etter 1. Året, noen som har erfaringer med det? Kan jo hende du kan søke deg inn på nytt, og eventuelt bare ta de fagene du mangler. Men fristen er jo gått ut. Tror jeg heller ville fullført andre året nå, og heller søkt om overflytting tredje året 😊 Anonymkode: c26a1...a40
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #8 Skrevet 14. juni 2018 11 timer siden, Solsmil skrev: I forhold til Lånekassen, så får du ikke støtte til et fag mer enn en gang. Det vil si, man kan vel kanskje få lån (det vet jeg ikke), men det blir ikke omgjort til stipend for samme (eller tilsvarende) fag mer enn en gang. Det er ikke samme fag når det er en annen skole med en annen emnekode. Anonymkode: b98b0...5ac
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #9 Skrevet 14. juni 2018 4 timer siden, Anniken97 skrev: Takk for svar, men sånn i forhold til Lånekassen og det å evt søke seg inn helt på nytt etter 1. Året, noen som har erfaringer med det? Det går helt fint. Anonymkode: b98b0...5ac
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #10 Skrevet 14. juni 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: På barnehagelærerutdanningen velger man en fordypning allerede før man begynner på studiet. I tillegg har man en fagfordypning tredje året som teller 30stp. Det er likt på alle høgskoler og universiteter som har barnehagelærerutdanning. Det er studieforløpet på 1. og 2. Studieår som kan ha noe forskjellig oppbygging. Kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-06-04-475 Ulik oppbygging av 1. og 2. Studieår kan gjøre overføring problematisk, men ikke umulig. De eneste som kan gi et konkret svar på om dette lar seg gjøre er skolene. Anonymkode: c26a1...a40 Hm, merkelig at min venninne da fikk nei fra OsloMet om å starte 3.året der. Anonymkode: c09d5...641
Anniken97 Skrevet 14. juni 2018 #11 Skrevet 14. juni 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke samme fag når det er en annen skole med en annen emnekode. Anonymkode: b98b0...5ac Åja, har du erfaring med dette selv eller kjenner noen? For fagene har veldig like navn ved skolene, men ser at ofte har de et nummer bak som er noe forskjellig.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #12 Skrevet 14. juni 2018 25 minutter siden, Anniken97 skrev: Åja, har du erfaring med dette selv eller kjenner noen? For fagene har veldig like navn ved skolene, men ser at ofte har de et nummer bak som er noe forskjellig. Ja. Jeg har både gjort det før og jeg kjenner andre som har gjort det. Dette er ikke et problem i det hele tatt. Dersom du vil ha et helt sikkert svar kan du også bare ta en telefon til Lånekassen selv. Anonymkode: b98b0...5ac
Anniken97 Skrevet 14. juni 2018 #13 Skrevet 14. juni 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Ja. Jeg har både gjort det før og jeg kjenner andre som har gjort det. Dette er ikke et problem i det hele tatt. Dersom du vil ha et helt sikkert svar kan du også bare ta en telefon til Lånekassen selv. Anonymkode: b98b0...5ac Stemmer det, snakket med Lånekassen nå, de sa det var litt opp til skolen om de mener fagene overlapper eller ikke, men at det kan gå hvis skolen ikke godkjenner fagene jeg har hatt fra før.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #14 Skrevet 14. juni 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hm, merkelig at min venninne da fikk nei fra OsloMet om å starte 3.året der. Anonymkode: c09d5...641 Kanskje de ikke hadde studieplass til henne der 😊 Anonymkode: c26a1...a40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå