AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #1 Skrevet 13. juni 2018 Heg leste på ris og ros om IP adresse knyttet til bruker. Er ikke ip adressen knyttet til hvilket nett man bruker? Om jeg er hjemme så har jeg en ip adresse, og på 4G en annen ip adresse. Er jeg på jobben har jeg en tredje ip adresse, og om jeg overnatter på hotell så har jeg ip adresse via hotellet sitt nett? Mer set ikke sånn at forumet ser ip adressen, men ikke kan knytte det til meg? Men om politiet skulle trenge det, så kan de kontakte Telenor, Telia, etc for å finne eieren av en ip adresse? Eller har jeg misforstått totalt? Om min søster bruker kvinne guiden når hun er på besøk hos meg, og bruker mitt nett, da vil hun komme opp med samme ip addresse som meg? I et bofellesskap har alle samme ip adresse, men de kan ha ulike brukere. Er der noe jeg har misforstått? Anonymkode: b010d...5a7
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #2 Skrevet 13. juni 2018 En IP adresse er den adressen routeren din har fra utsiden av ditt nett. Så alle som er koblet på samme router via kabel eller trådløsnett har da samme IP adresse utad. Hvis noen da begår lovbrudd på nett når de er på besøk hos deg og politiet undersøker saken, vil de da få opp informasjonen til den personen som står som eier av internett-tilkoblingen. Du vil da i teorien kunne stå ansvarlig for hva besøket ditt har gjort på internett. Det er dog svært sjeldent det blir praktisert, siden det kan være vanskelig å bevise at du har begått et lovbrudd bare med hjelp av IP-adressen. Anonymkode: bed61...23f 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #3 Skrevet 13. juni 2018 Så da var det jo riktig det jeg tenkte? Hvordan er det da kvinneguiden kan bruke disse IP adressene til å koble sammen brukernavn, bruker kontoer, IP adresser, for utestenging, sletting av brukere og lagring av informasjon? Håndheving av regelverk etc. Dee forstår jeg ikke. Anonymkode: b010d...5a7
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #4 Skrevet 13. juni 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da var det jo riktig det jeg tenkte? Hvordan er det da kvinneguiden kan bruke disse IP adressene til å koble sammen brukernavn, bruker kontoer, IP adresser, for utestenging, sletting av brukere og lagring av informasjon? Håndheving av regelverk etc. Dee forstår jeg ikke. Anonymkode: b010d...5a7 De får en sterk mistanke. Så ser de på skrivemåte/utagering for endelig bekreftelse. Person X ble bannet. Person X hadde IP a Operativsystem b skjermoppløsning c web browser d cookies lagret på enheten etc Person Y dukker opp på forumet, de synes det er noe kjent med skrivemåten til bruker X den er ikke helt akseptabel, de sjekker systemet og ser at person Y har samme ip, samme operativsystem, samme skjermoppløsning, samme web browser versjon som bruker X hadde, cookies som indikerer at bruker X var på enheten tidligere etc, oi det var mistenkelig. Så banner de, isteden for å bare gi advarsel, fordi de skjønner at her er det samme trollet som er tilbake og da er det ingen vits i å gi advarsel den brukeren er uønsket på forumet Bytter du ut enkelte av tingene blir det vanskeligere for dem å oppdage deg. Når vi snakker om "deg" er det ikke ditt ekte navn vi snakker om, de vet ikke hva du heter de vet bare at det finnes en bruker med følgende kjennetegn. Anonymkode: f4260...4c9 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #5 Skrevet 13. juni 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Mer set ikke sånn at forumet ser ip adressen, men ikke kan knytte det til meg? Men om politiet skulle trenge det, så kan de kontakte Telenor, Telia, etc for å finne eieren av en ip adresse? Anonymkode: b010d...5a7 Stemmer det ja, om det søker det opp i sider som gir deg info om IP kan de se sånn ca hvor du er, men det kommer litt ann på. Jeg har GET hjemme, og ifølge min IP er jeg i Oslo, tidvis i Bergen og Stavanger. Mobilen varer litt der den også. Så en IP gir jo minimalt av informasjon egentlig. Anonymkode: b1dde...537
Sirah Skrevet 13. juni 2018 #6 Skrevet 13. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemmer det ja, om det søker det opp i sider som gir deg info om IP kan de se sånn ca hvor du er, men det kommer litt ann på. Jeg har GET hjemme, og ifølge min IP er jeg i Oslo, tidvis i Bergen og Stavanger. Mobilen varer litt der den også. Så en IP gir jo minimalt av informasjon egentlig. Anonymkode: b1dde...537 Er stadig vekk i både Russland og Finnland jeg. Akkurat nå befinner jeg meg vist i Seattle 😂
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #7 Skrevet 13. juni 2018 Men man står vel ikke ansvarlig for andres lovbrudd bare fordi man er den som betaler for tjenesten. Om jeg har noen på besøk som bruker nettet mitt til å sende trusler, laste ned ulovlig eller lignende, så er det jo dem som har begått lovbruddet og ikke meg. Jeg kan ikke straffes for andres forbrytelser. Men henvis gjerne til noe regelverk om jeg ikke har fått det med meg. Det står riktig nok i avtalevilkårene mellom kunden og internettleverandøren at man som abonnent er "ansvarlig for bruken av tjenesten". Men dette er jo bare en privat avtale mellom kunde og leverandør, ikke et lovverk, og gjelder nok bare tilfeller der internettleverandøren selv oppdager at tjenesten misbrukes til f.eks. utsendelse av spam, videresalg mot vilkårene, dataangrep og annet som er brudd på den private avtalen (ikke nødvendigvis loven), og at de da har rett til å sperre abonnementet. Men det betyr vel ikke at man kan ta bort passordet på trådløsnettet likevel. For uansett hvem som har brukt nettet, så vil jo politiet først oppsøke de som bor på adressen og muligens konfiskere utstyr for å sikre bevis, og det kan nok ta lang tid før man får igjen. Anonymkode: becb8...2c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå