Gå til innhold

Retten til inntekt gir et bedre samfunn for alle.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg får rett til inntekt uansett så slutter jeg gjerne å jobbe jeg. 😊👍

Anonymkode: efe40...5f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Mari Y said:

https://www.facebook.com/events/168281187203148/?ti=cl

Bra at det blir mer fokus på dette. Det er på Litteraturhuset, 16 Juni, Oslo 

Ja, det er bra at det blir økt fokus på dette. Den nasjonale fattigdommen er økende, og gapet mellom de som har minst og de som har mer øker. Det kuttes i velferdsstaten nå for tiden. Det får alt for lite oppmerksomhet i media. 

Den norske utgjevningsmodellen har fordeler for alle, skole, klassemiljø, rekruttering til arbeidslivet, og inntekt for staten, for fysisk og psykisk helse. Det har vært tverrpolitisk enighet om en sterk velferdsstat i alle siste tiår. Uenighetene har vært knyttet til små plukk. Det som holder på å skje nå, er en negativ utvikling. Årsakene bør finnes gjennom grundige analyser.

Jeg har mine teorier om hvorfor, mine teorier knytter seg til prislappen med den innvandring vi har sett de senere år.

Enorm utgiftsøkning, uten tilsvarende inntektsøkning. Så blir de svakeste rammet, la de fattigste ta regningen. Innvandrerne blir også rammet, da de i høy grad er stønadsmottakere. Integrering blir ytterligere vanskeliggjort. Det går for fort, samfunnet greier ikke å absorbere de nyankomne på en hod måte, når vi snakker slike mengder som vi har i dag.

Dette er mine teorier, basert på ulike statistikker og erfaringer. Det er ikke en absolutt sannhet.

En negativ spiral! 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis jeg får rett til inntekt uansett så slutter jeg gjerne å jobbe jeg. 😊👍

Anonymkode: efe40...5f6

De som ikke greier å forsørge seg selv har allerede rett på inntekt, etter lov om sosiale tjenester i NAV. Dette forutsatt at en bor og oppholder seg lovlig i riket. Det er ikke nødvendigvis en høy inntekt, men det er inntekt.

Den er ikke inntektskompensasjon slik som mange andre ytelser, men en stønad til det staten/kommunen anser som nødvendige utgifter. For de med høye nødvendige utgifter, kan denne inntekten bli høyere enn mange arbeidsinntekter. 

Du plikter å forsøke å forsørge deg selv, uten at det får særlig med konsekvenser for inntekten om du har sagt opp jobben din. Relativt få har benytter seg av denne rettigheten frem til ganske nylig. Var det 0.9 % ved innføringen av NAV reformen? Jeg husker ikke, men det var enighet om at det var svært lavt. 

Anonymkode: 83d71...e35

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...