AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #1 Skrevet 13. juni 2018 Hei, Jeg har tenkt til å by på en bolig, men den har 4000 i felleskostnader. Dette er sånn 2000-2500 over "normalen" sånn jeg ser det. Det dekker ikke noe spesielt heller. Det dekker varmtvann, kabeltv, og resten er en "klumpsum". Der jeg bor i dag er fellesutgiftene 4500, men da går 2400 til avdrag og renter. Hva ville dere tenkt om å kjøpe en leilighet som har så mye penger "ut av vinduet" uten at man helt ser verdien i det daglige? Det kan jo hende de sparer opp til store skifter osv, men det føles dyrt. Anonymkode: b727f...963
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #2 Skrevet 13. juni 2018 Det skulle selvfølgelig stått felleskostnader i emnefeltet og ikke fellesgjeld! TS Anonymkode: b727f...963
solmåneogstjerner Skrevet 13. juni 2018 #3 Skrevet 13. juni 2018 (endret) Få tak i forrige årsregnskap og uttalelse fra styret, så finner du sannsynligvis grunnen. Er jo egentlig bedre dette enn at det er mye gjeld. Sparer sannsynligvis til vedlikehold eller oppgradering. Sjekk hvor mye formuen er på. Endret 13. juni 2018 av solmåneogstjerner 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #4 Skrevet 13. juni 2018 Tenker det er et helt vanlig nivå på felleskostnader, men er enige i at du bør sjekke forrige årsregnskap og protokoll fra generalforsamling. Anonymkode: 4f1a8...7c9
SPOCA Skrevet 13. juni 2018 #5 Skrevet 13. juni 2018 (endret) Dette tenker jeg er ganske vanlig, og jeg ser heller ikke på dette som penger ut av vinduet. Vi betaler 5000 kr pr mnd til fellesutgifter, og dette dekker varmtvann, vaktmester, fellesgjeld, kabel-tv/internett, vasketjenester osv. Jeg synes absolutt det er verdt pengene, da slipper jeg jo legge ut for dette selv direkte. Nå vet ikke jeg hva deres fellesgjeld dekker, men her dekker det nylig renovasjon av hele borettslaget, og slikt koster penger. Selv synes jeg det er deilig å slippe å tenke på å gjøre ting selv, for det gjør vaktmesteren stort sett for meg, større utgifter tas sammen, som gjør det billigere for hver enkelt osv i form av fellesutgifter. Endret 13. juni 2018 av SPOCA 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #6 Skrevet 13. juni 2018 Det kommer vel an på hvor i norge du bor TS? Jeg betaler 4500 i felleskostnader i mnd. Det dekker kabelttv, sentralfyring, varmt vann, nedbetaling av fellesgjeld og renter. I min by er det ganske standard. Jeg hadde sett på leiligheten som helhet. Jeg synes jeg sparer mye strøm b.la på å ha sentralfyring og varmt vann i felleskostnadene, har kjempelave strømregninger. Anonymkode: ca2b4...03f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #7 Skrevet 13. juni 2018 Håper alle leste at 4000 IKKE dekker fellesgjeld (renter og avdrag) Det er snakk om sentrale Oslo TS Anonymkode: b727f...963
matrobot Skrevet 13. juni 2018 #8 Skrevet 13. juni 2018 (endret) Jeg har sett på slike leiligheter med høye fellesutgifter. Mange av dem har enten dårlig styre eller høy gjeld - så jeg ville ha holdt meg unna disse. Men det kan også være at den er en seniorbolig - disse pleier å ha høye fellesutgifter. Hvis du fortsatt sikler på leiligheten - anbefaler jeg deg å kontakte styret. De kan nok gi mer info. Endret 13. juni 2018 av matrobot
SPOCA Skrevet 13. juni 2018 #9 Skrevet 13. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Håper alle leste at 4000 IKKE dekker fellesgjeld (renter og avdrag) Det er snakk om sentrale Oslo TS Anonymkode: b727f...963 Slik jeg forstår det går omtrent halvparten til fellesgjeld, og resten til fellesutgifter? Synes dette høres helt rimelig og vanlig ut. Det koster gjerne å drifte et borettslag. Du må huske på at ellers må du jo dekke dette selv, og det er ikke gratis med f.eks vaktmester. Det er mye man ikke tenker på hva disse kostnadene dekker. Sitter selv i styret i et borettslag, og her dekker det jo ganske mye mer enn "bare" vaktmester. Det er brøytetjenester, det er utenomhustjenester, vanlig vaktmester, vektertjenester osv osv. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #10 Skrevet 13. juni 2018 Akkurat nå, SPOCA skrev: Slik jeg forstår det går omtrent halvparten til fellesgjeld, og resten til fellesutgifter? Synes dette høres helt rimelig og vanlig ut. Det koster gjerne å drifte et borettslag. Du må huske på at ellers må du jo dekke dette selv, og det er ikke gratis med f.eks vaktmester. Det er mye man ikke tenker på hva disse kostnadene dekker. Sitter selv i styret i et borettslag, og her dekker det jo ganske mye mer enn "bare" vaktmester. Det er brøytetjenester, det er utenomhustjenester, vanlig vaktmester, vektertjenester osv osv. Nei! Les innlegget mitt på nytt. Jeg vurderer å kjøpe en bolig der det er 4000 kr i felleskostnader - INGEN inndekning av fellesgjeld. Anonymkode: b727f...963
SPOCA Skrevet 13. juni 2018 #11 Skrevet 13. juni 2018 (endret) 6 minutter siden, matrobot skrev: Jeg har sett på slike leiligheter med høye fellesutgifter. Mange av dem har enten dårlig styre eller høy gjeld - så jeg ville ha holdt meg unna disse. Men det kan også være at den er en seniorbolig - disse pleier å ha høye fellesutgifter. Hvis du fortsatt sikler på leiligheten - anbefaler jeg deg å kontakte styret. De kan nok gi mer info. Kommer jo helt an på hvorfor det er høye fellesutgifter. Vårt borettslag er meget godt driftet, men har hatt full rehabilitering (vi snakker drenering, helt nytt utvendig av alt fra tak til vegger til vinduer, lekeplasser, uteområder osv). Ser hos oss, der det er blokker fra 60-tallet, kreves det et visst vedlikehold, og det kan koste mye, til tross for god drift. Og hos oss har det også f.eks dekket rehabilitering av bad i alle 300 leiligheter osv. Det er ikke billig. Endret 13. juni 2018 av SPOCA 1
SPOCA Skrevet 13. juni 2018 #12 Skrevet 13. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei! Les innlegget mitt på nytt. Jeg vurderer å kjøpe en bolig der det er 4000 kr i felleskostnader - INGEN inndekning av fellesgjeld. Anonymkode: b727f...963 Ehm, det er litt vanskelig å forstå utifa hvordan du formulerer deg. Hva mener du da med følgende setning? Sitat Der jeg bor i dag er fellesutgiftene 4500, men da går 2400 til avdrag og rente Jeg leser det som at det er nedbetaling av gjeld? 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #13 Skrevet 13. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei! Les innlegget mitt på nytt. Jeg vurderer å kjøpe en bolig der det er 4000 kr i felleskostnader - INGEN inndekning av fellesgjeld. Anonymkode: b727f...963 Hvorfor mener du at de resterende 4000 ikke går til å dekke felleskostnader? Anonymkode: ccf08...4f9 2
kaleidoskop Skrevet 13. juni 2018 #14 Skrevet 13. juni 2018 Synes ikke det var mye, er jo ofte det det ligger på i Oslo. Pengene som ikke går til nevnte ting går ofte til sparekonto. Så når det er vaktmestertjenester, kontainerleie, fikse heisen mm. Så går det av disse pengene.
solmåneogstjerner Skrevet 13. juni 2018 #15 Skrevet 13. juni 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei! Les innlegget mitt på nytt. Jeg vurderer å kjøpe en bolig der det er 4000 kr i felleskostnader - INGEN inndekning av fellesgjeld. Anonymkode: b727f...963 Betyr det at de ikke har gjeld, eller at det kommer i tillegg? 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #16 Skrevet 13. juni 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor mener du at de resterende 4000 ikke går til å dekke felleskostnader? Anonymkode: ccf08...4f9 Det skrev jeg da aldeles ikke. Jeg skrev at boligen har 4000 kr i felleskost som ikke har noe med fellesgjelden å gjøre. Altså 4000 kr til vartmvann, kabelTV og DIV (en dyr sekkepost) Anonymkode: b727f...963
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #17 Skrevet 13. juni 2018 men hva er i sekkeposten? du er jo veldig vag, du må sjekke ut hva denne sekkeposten er. Anonymkode: ca2b4...03f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #18 Skrevet 13. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: men hva er i sekkeposten? du er jo veldig vag, du må sjekke ut hva denne sekkeposten er. Anonymkode: ca2b4...03f Er du seriøs? det vet man jo ikke, når man ikke bor der, eller har noe inngående kunnskap. jeg referer til info i prospektet Anonymkode: b727f...963
solmåneogstjerner Skrevet 13. juni 2018 #19 Skrevet 13. juni 2018 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du seriøs? det vet man jo ikke, når man ikke bor der, eller har noe inngående kunnskap. jeg referer til info i prospektet Anonymkode: b727f...963 Du spør megler om du kan få kopi av årsrapporten (eller hva det heter). Dersom dette går til å bygge opp formuen så er det jo en fordel. Det betyr at det er mindre sannsynlig at de plutselig tar opp store lån som øker felleskostnadene. Du bør sjekke hva de evt har i lån, spesielt sjekk om de har lån med avdragsfrihet fordi det vil øke de månedlige utgiftene på et tidspunkt. Sjekk om det evt er formue. Sjekk om det er planlagt store arbeider i tiden fremover. Du spør også om hva som er inkludert i felleskostnadene. Kommer litt an på om det er et leilighetsbygg eller rekkehus. Dersom det er rekkehus, kan du fort spare en del på at felleskostnader dekker bytte av kledning, maling, tak osv. Ofte er ting som snømåking inkludert. Og det gjør jo gjerne livet enklere. Ville aldri kjøpt noe uten at jeg hadde sett regnskapet, vedtekter og at jeg visste hva som er inkludert. Og det er helt vanlig å spørre megler om dette. Endret 13. juni 2018 av solmåneogstjerner 2
Illuminatum Skrevet 13. juni 2018 #20 Skrevet 13. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skrev jeg da aldeles ikke. Jeg skrev at boligen har 4000 kr i felleskost som ikke har noe med fellesgjelden å gjøre. Altså 4000 kr til vartmvann, kabelTV og DIV (en dyr sekkepost) Anonymkode: b727f...963 Kommunale avgifter blir ikke akkurat småbeløp. Vann/avløp, feiing og renovasjon er ikke gratis. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå