Gå til innhold

Kreve at far bidrar til en større ting til barnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest flere steder at man kan kreve at far skal betale halvparten når det kommer til utlegg for større ting til barnet.

Jeg måtte kjøpe ny vogn da den jeg hadde var ganske slitt og far har revet av en del med et uhell antar jeg. Men det er en vesentlig del. Den kan nok settes på igjen, men siden den er slitt nå så er det like greit å kjøpe en ny. Jeg fant en rimelig en til 1595 kr, så det blir da evt 790 på hver. 

Er dette noe jeg kan kreve og hvilken lov støtter opp dette?

Situasjonen er slik at jeg må ha alt på det rene før jeg krever.

Anonymkode: d7131...dae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Større ting til barnet, som tannregulering og konfirmasjon, ja.

Barnevogn kan du få billig, til og med gratis på finn. 

Anonymkode: fa532...69e

• Liker 6
Skrevet

Du kan tilby deg å betale halvparten på ny vogn som skal erstatte den han ødela?

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hvis du får bidrag så kan du ikke kreve det. Du kan jo spørre, men han kan si nei. 

Edit: Hvis han ødelegger ting så bør han jo erstatte det. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 5
Skrevet

Hva med å ganske enkelt spørre han, før du krever noe? For samarbeidet og "husfreden" (i mangel på bedre ord) sin del :)

Det du kan kreve han for er større utgifter som tannregulering feks, barnevogn er litt for rimelig til at du sånn sett har krav på noe. Men som sagt, det skader ikke å spørre :) 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at barnevogn normalt sett er en dyr ting jeg da.....

Anonymkode: 5c84a...1bb

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at barnevogn normalt sett er en dyr ting jeg da.....

Men det er bare ekstraordinære kostnader som kan KREVES utenom bidraget. Og barnevogn trenger ikke å koste særlig mye. Ts skulle uansett kjøpe vogn til 1500 kr (?), så det er ikke noen stor kostnad nei. 

Tannregulering, konfirmasjon og briller kan man kreve for i tillegg til bidraget. Og sikkert enkelte andre spesielle ting. 

Men som sagt, hvis han har ødelagt den så bør han jo erstatte den. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok. 

Hva med f.eks bilstol da? er det en ekstraordinær kost? de er jo også dyre, vanskeligere å få kjøpt brukt kanskje?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. 

Hva med f.eks bilstol da? er det en ekstraordinær kost? de er jo også dyre, vanskeligere å få kjøpt brukt kanskje?

Nei, det er heller ikke en ekstraordinær kostnad. Ser folk nevner tannregulering, konfirmasjon osv - det er STORE kostnader (10.000-30.000) du kan kreve ekstra for. Både barnevogn og bilstol er vanlige kostnader man skal regne med når man får barn, og det månedlige bidraget dekker fars del av sånt. 

Det er mange som selger brukte bilstoler på nett.

Anonymkode: 6534c...ade

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å fikse det du har i stedefor å løpe og kjøpe nytt for så å ville velte kostnaden over på far?

Anonymkode: 524de...516

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. 

Nei. Alt av utstyr: bilsete, vogn, sykkel, ski, møbler osv osv må dekkes av den som får bidraget. Så lenge ikke det er bidragspliktig som bare skal ha det hos seg. Da må den kjøpe det selv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å fikse det du har i stedefor å løpe og kjøpe nytt for så å ville velte kostnaden over på far?

Anonymkode: 524de...516

Jeg har brukt vognen veldig mye på daglig basis i 3 år til to barn. Den er mildt sagt slitt. 

Far går det ikke an å samarbeide med så derfor hadde det vært veldig greit å bare sende en link til evt lovverk og prisen han da evt skulle vippset. Men svaret jeg ville fått dersom jeg bare spurte ham pent vil nok bli at han kan skaffe seg en vogn selv og kjøpt en som han da ville brukt når han har samvær. 

Det går mer på prinsippet for min del. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvis delen kan settes på igjen, burde jo absolutt far ha gjort det når det var han som rev den av.

Anonymkode: fa532...69e

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Da vet jeg det og lar det passere uten å kreve ham for noe. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt vognen veldig mye på daglig basis i 3 år til to barn. Den er mildt sagt slitt. 

Far går det ikke an å samarbeide med så derfor hadde det vært veldig greit å bare sende en link til evt lovverk og prisen han da evt skulle vippset. Men svaret jeg ville fått dersom jeg bare spurte ham pent vil nok bli at han kan skaffe seg en vogn selv og kjøpt en som han da ville brukt når han har samvær. 

Det går mer på prinsippet for min del. 

Ts

Er det bare far som er vanskelig? 

Ser ut som om du gjerne er ganske smålig og prinsipprytter. En barnevogn til 1500 også så skal du kreve far for dette? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, RoH skrev:

Er det bare far som er vanskelig? 

Ser ut som om du gjerne er ganske smålig og prinsipprytter. En barnevogn til 1500 også så skal du kreve far for dette? 

Jeg er ikke smålig, men prinsippfast ja.

Duh, det er nærmest forventet av far at han slipper unna med alt og alt av alle utgifter. Ansvar generelt. Det er alltid så synd på ham, vet du.

Ts

Skrevet

Det er da ikke urimelig at far bidrar til kjøp av ny vogn dersom han også skal bruke den ! Syns ikke det er smålig å spørre om det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Faren bør jo erstatte det han ødela da, bruker jo vognen han også. Er ikke bare sånn at han kan herpe ting og kreve at bidragsmottaker erstatter det.. 

Anonymkode: 62d61...9fc

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok. 

Har du fått barn bare for å kunne melke en eller flere menn for penger? 

Anonymkode: 33902...32e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du fått barn bare for å kunne melke en eller flere menn for penger? 

Anonymkode: 33902...32e

Hallo, det var ikke TS som spurte om det, jeg bare fulgte tråden og ble nysgjerrig på tema. Antar at mor og far evt kjøper hver sin bilstol for det er vel 2 ulike hjem med hver sin stol, så spørsmålet var sikkert litt dumt, 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...