livmor Skrevet 13. juni 2018 #1 Skrevet 13. juni 2018 Sønnen min har til dels store språk- og lærevansker. Dessverre gikk det (for) lang tid før det kom på plass IOP og et skikkelig opplegg for spesialundervisning, det var derfor ikke før i 7. klasse han fikk et opplegg som har fungert. Han har spesialundervisning i norsk, engelsk og matematikk, samt assistent i andre teoretiske fag. Fra å være en gutt totalt blottet for selvtillit, har han endelig fått oppleve medtringsfølelse i fagene, og vi ser hvor mye han har vokst på det. Sosialt har han, delvis som følge av språkproblemene, også slitt mye gjennom barneskolen, men også her har mye rettet seg dette siste året. Han har modnet masse, utviklet de sosiale evnene og fått et bra nettverk. Nå er det tid for ungdomsskole, og til høsten må vi ta en vurdering sammen med skolen om vi skal gå for karakterfritak eller ikke. Min store frykt er at den bittelille selvtilliten han har opparbeidet seg skal bli revet ned av å få mye dårlige karakterer. Han er fullt klar over hvor mye han strever, det trengs derfor ikke en så tydelig «dom» på hvordan det ligger an. Men samtidig, det er kanskje mye snakk om karaktere elevene i mellom, og hvordan vil det slå ut hvis han må si at han ikke får karakter? Han har vel også krav på å få prøver o.l. lagt opp etter sitt evnenivå (IOP’en antyder 4. - 5. klassepensum som utgangspunkt, noe høyere i enkelte emner), slik at karakteren skal gjenspeile hans måloppnåelse der de mener han befinner seg? Da vil jo karakterer straks være mer aktuelt! For øvrig skal det også virderes om han bør fritas fra nasjonale prøver, og mange av de samme argumentene er aktuelle i den problemstillingen. Det blir et møte med skolen til høsten, så vi får sikkert masse nyttig feedback der. Men hadde vært nyttig å se hvilke tanker andre foreldre i samme situasjon har gjort seg.
Jentadi Skrevet 13. juni 2018 #2 Skrevet 13. juni 2018 (endret) Alle barn er forskjellige. På min skole er det veldig få som får karakterfritak før det er snakk om å sette standpunkt. Dette fordi at å frata et barn en karakter er et nokså sterk inngripen i livet til barnet. Hva forteller man et barn når de ikke en gang får karakter? En del av dem oppfatter seg i alle fall som «dumme» - altså så dumme at de ikke kan få karakter en gang. Mange av dem vil heller ha den eneren og i alle fall være litt som de andre. Dette er selvfølgelig individuelt. Det er kun deg og ditt barn som kan finne ut hva hans behov er. Endret 13. juni 2018 av Jentadi 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #3 Skrevet 13. juni 2018 Jeg hadde karakterfritak i noen fag på ungdomsskolen. Det har skapt mye forklaringsproblemer seinere. Gjennom hele ungdomsskolen følte jeg at jeg måtte forsvare det at jeg hadde karakterfritak. Og da jeg begynte på videregående var lærerne usikre på om jeg hadde godt nok grunnlag til å forstå fagene, så da ble det nok en runde med forklaringer. Og så måtte det jo forklares at jeg fikk gode karakterer på videregående i fag der jeg ikke hadde karakter fra ungdomsskolen, for det var visst nærmest umulig. Nå er jeg heldigvis så gammel at karakterene fra ungdomsskolen ikke betyr noe lenger, men det var ikk3 særlig gøy da det stod på. Jeg ville heller hatt enere og toere enn ikke karakter i det hele tatt. Anonymkode: 89dda...026
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #4 Skrevet 13. juni 2018 Min jente har karakterer i tak. I alle fag pga sterk dysleksi og add. Skolen tok ikke tak i problemet før i 6 klasse og da var det mye lærdom hun ikke fikk. Hun slipper prøver og hun slipper eksamen. Men måtte vise at hun lærte noe. Nå er det videregående. Kom inn på særsklt grunnlag på linja hun ville gå( nå vil jo hun ikke bli lege da) og de skal tilpasse og se hva de gjør. Hun jobber seg opp til lærling og er en veldig praktisk utdannelse hun tar nå Anonymkode: 73e6e...121 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #5 Skrevet 13. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Min jente har karakterer i tak. I alle fag pga sterk dysleksi og add. Skolen tok ikke tak i problemet før i 6 klasse og da var det mye lærdom hun ikke fikk. Hun slipper prøver og hun slipper eksamen. Men måtte vise at hun lærte noe. Nå er det videregående. Kom inn på særsklt grunnlag på linja hun ville gå( nå vil jo hun ikke bli lege da) og de skal tilpasse og se hva de gjør. Hun jobber seg opp til lærling og er en veldig praktisk utdannelse hun tar nå Anonymkode: 73e6e...121 Skulle stå karakterfritak Anonymkode: 73e6e...121
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #6 Skrevet 13. juni 2018 Broren min har karakterfritak, og for han har det vært utelukkende positivt å slippe det. Men han har autisme, har assistent på skolen og er i en egen gruppe mye av tiden i stedet for i klassen. Så alle vet at han ikke er som alle andre allerede, og han har ikke trengt å forklare noe. Anonymkode: cb2da...f75 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #7 Skrevet 13. juni 2018 En liten oppklaring til deg Ts: han får ikke karakterer basert på måloppnåelse i målene i IOPen, men etter kompetansemålene for trinnet. Dersom han ligger på 4 klassenivå vil jeg tro det er vanskelig å oppnå karakterer, i hvertfall i de tyngste fagene.. Jeg ville nok sett det an litt, det er kun 10 klasse karakterene som har noe å si, utenom noen få avgangsfag. Hva med å ha fritak i starten, så kan dere og skolen evaluere underveis? F.eks i løpet av 9.ende? Dersom det er språket som er utfordringen hans og ikke evnene generelt kan man jo tenke at dersom han får gode tilpasninger, god språktrening og språklig støtte at han etterhvert kan løfte seg opp på klassens nivå på eventuelt laveste måloppnåelse. En 2’er er bedre enn fritak når man tenker langsiktig. Lykke til med straks ungdomsskoleelev Mange profitterer også godt på å komme i et nytt system! Hilsen PP-rådgiveren Anonymkode: 7eb81...922 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #8 Skrevet 13. juni 2018 Det som er litt skummelt med karakterfritak er at det i visse tilfeller betyr at skolen ikke er så opptatt av at eleven skal oppnå kompetansemålene. Og det kan ende opp med et stort problem når man kommer på videregående med store hull i kunnskapen og da er det ikke mulig å få fritak for karakterer lenger. I verste fall ender man da opp med et kompetansebevis i stedet for fagbrev eller studiekompetanse. Jeg var på et kurs en gang og der sa foredragsholderen at det var bedre med 2 i fag enn ikke karakterer. For en 2er er bestått og kan være godt nok. Fordelen med å ikke ha karakterer i mange nok fag er at man kan søke vgs på spesielt grunnlag. Men da er det altså viktig å passe på at han får tettet en del av de kunnskapshullene han allerede har og ikke faller for langt bak de andre. Anonymkode: 3c070...739 2
Jentadi Skrevet 13. juni 2018 #9 Skrevet 13. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som er litt skummelt med karakterfritak er at det i visse tilfeller betyr at skolen ikke er så opptatt av at eleven skal oppnå kompetansemålene. Og det kan ende opp med et stort problem når man kommer på videregående med store hull i kunnskapen og da er det ikke mulig å få fritak for karakterer lenger. I verste fall ender man da opp med et kompetansebevis i stedet for fagbrev eller studiekompetanse. Jeg var på et kurs en gang og der sa foredragsholderen at det var bedre med 2 i fag enn ikke karakterer. For en 2er er bestått og kan være godt nok. Fordelen med å ikke ha karakterer i mange nok fag er at man kan søke vgs på spesielt grunnlag. Men da er det altså viktig å passe på at han får tettet en del av de kunnskapshullene han allerede har og ikke faller for langt bak de andre. Anonymkode: 3c070...739 Til opplysning: 1 er også en ståkarakter, det finnes ikke stryk i grunnskolen. 1
livmor Skrevet 13. juni 2018 Forfatter #10 Skrevet 13. juni 2018 Takk for alle innspill og erfaringer! Jeg var ikke klar over at han skal bedømmes ut fra måloppnåelse på sitt trinn selv om han har IOP. Med tanke på nivået hans i dag vil det være en uoverkommelig oppgave for han å ha noen som helst måloppnåelse på 8. trinn (bortsett fra mer praktiske fag som gym). Vanskelig dette, spesielt med tanke på den belastningen flere forteller om rundt det å være fritatt. Nå som det endelig har løsnet sosialt, vil det være veldig tungt å få nok et tilbakeslag også på den fronten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå