Gå til innhold

Sparing - frustert, hvordan få fortgang.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer å spare fra 1000-6000kr pr mnd, avhengig av utgifter etc, er sparsommelig på egne vegne, men har familie. 

Jeg klarer ikke bygge opp noe særlig egenkapital på denne måten, innskuddsrenten er lav ,blir frustrert.

Målet med sparingen er enten å kjøpe en liten leilighet mtp utleie og som personlig sikkerhet, eller øke min eierandel i felles bolig med samboer. Han eier pr idag 75% og har særkullsbarn. Han har ikke boliggjeld. Min 25% er nedbetalt for 2 år siden.

Jeg jobber fullt, lite å hente der , noen overtidstimer her og der monner ikke allverdens, og med barn er det ikke så mye tid jeg har til overs heller. 

Anonymkode: 5132a...755

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kjøpe en større andel av boligen. Det gir bedre avkastning enn banken. Det er også alright å eie der man bor. 

Hvis det ikke er aktuelt, sjekk ut sparing i fond. Det finnes mange gode som gir bedre avkastning enn banken. 

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen snarveier. Du kan ta opp lån og øke din eierandel av boligen til 50%. Men da er du mer utsatt ved boligprisfall. Ingen garanti for verdistigning på boligen som er høyere enn renta, selv ikke med lang tidshorisont.

Aksjefond er en mulighet (indeksfond, IKKE et aktivt forvaltet fond). Men der er svingningene enda større, og det er naturligvis ingen garanti for verdistigning høyere enn renta der heller, selv om det er mest sannsynlig.

Anonymkode: d5606...8cb

AnonymBruker
Skrevet

TS

Takk for svar. 

Jeg har prøvd å lese meg opp opp finansportalen om hva som lønner seg, men kjenner meg litt motløs, vil at pengene skal vokse litt fortere uten at det er noen risiko for å tape pengene.

Jeg tror det hadde vært lurt å innrede kjelleretasje og laget en eller to utleieenheter (vi bor i en universitetsby, ikke noe problem å leie ut til studenter), men det koster det også, og vet ikke om det lønner seg for meg å betale 25% av det, for så å ha 25% av leieinntekten? Det monner liksom så lite. Samboer har ikke noe hastverk med noe, han sitter jo godt i det med 75% nedbetalt eierskap. Foreløpig sparer jeg bare i banken og drømmer om en lottogevinst eller arv fra en hemmelig rik onkel. Da ville jeg kjøpt meg inn for nye 25% og/eller investert i en leilighet mtp utleie. 

Anonymkode: 5132a...755

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingenting som er risikofritt som også gir bedre rente enn banken (bortsett fra BSU).

Utleievirksomhet i egen bolig er veldig lønnsomt i Norge, for det er jo skattefritt. Ville absolutt satset på det.

Vet ikke hvor mye det ville kostet å innrede kjelleren med to hybler. La oss si 500 000. Dere får 12 000 skattefritt i mnd. 10 000 gevinst i måneden etter egne utgifter. 120 000 i året på en 500 000 investering. Du får 30 000 i året på en 125 000 kr investering. Det tilsvarer 22-23% skattefri rente i året.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det finnes ingen snarveier. Du kan ta opp lån og øke din eierandel av boligen til 50%. Men da er du mer utsatt ved boligprisfall. Ingen garanti for verdistigning på boligen som er høyere enn renta, selv ikke med lang tidshorisont.

Aksjefond er en mulighet (indeksfond, IKKE et aktivt forvaltet fond). Men der er svingningene enda større, og det er naturligvis ingen garanti for verdistigning høyere enn renta der heller, selv om det er mest sannsynlig.

Helt enig i dette hvis TS sitt mål er å tjene LITT bedre enn minusrentene bankene nesten har nå.

Totalt uenig i dette hvis TS sitt mål er å faktisk TJENE penger, ja.

Anonymkode: fa7ae...0de

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig i dette hvis TS sitt mål er å tjene LITT bedre enn minusrentene bankene nesten har nå.

Totalt uenig i dette hvis TS sitt mål er å faktisk TJENE penger, ja.

Anonymkode: fa7ae...0de

Hvis du er han som stadig vekk skryter av at du tjente 21 000 kr i DNB Teknologi i fjor, så er du fortsatt på bærtur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...