AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #1 Skrevet 13. juni 2018 ...for å sikre meg jobben. Jeg er usikker. Er det den gulroten veilederen beskriver det som? Eller er det en "turnoff" for arbeidsgiver med et sånt tilbud? Jeg har bare vært arbeidsledig halvannen måned så det er ikke snakk om at jeg er langtidsledig. Dette er en jobb jeg veldig gjerne vil ha. Jeg mener selv jeg er godt kvalifisert, noe veilederen har sagt seg enig i. Jeg er redd for at en henvendelse fra en person i Sonans (på kontrakt fra NAV) gir arbeidsgiveren en ide om at jeg sliter med å få meg jobb og at de dermed blir skeptiske. Veilederen mener derimot at arbeidsgiveren kan prøve meg i 1 mnd gratis bortimot sikrer meg jobben. Noen med erfaringer/tanker? Hun sendte epost til meg tirsdag ettermiddag, så bør svare på formiddagen onsdag. Har som sagt søkt jobben. Anonymkode: a381a...0fe
Xcase33 Skrevet 13. juni 2018 #2 Skrevet 13. juni 2018 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker said: ...for å sikre meg jobben. Jeg er usikker. Er det den gulroten veilederen beskriver det som? Eller er det en "turnoff" for arbeidsgiver med et sånt tilbud? Jeg har bare vært arbeidsledig halvannen måned så det er ikke snakk om at jeg er langtidsledig. Dette er en jobb jeg veldig gjerne vil ha. Jeg mener selv jeg er godt kvalifisert, noe veilederen har sagt seg enig i. Jeg er redd for at en henvendelse fra en person i Sonans (på kontrakt fra NAV) gir arbeidsgiveren en ide om at jeg sliter med å få meg jobb og at de dermed blir skeptiske. Veilederen mener derimot at arbeidsgiveren kan prøve meg i 1 mnd gratis bortimot sikrer meg jobben. Noen med erfaringer/tanker? Hun sendte epost til meg tirsdag ettermiddag, så bør svare på formiddagen onsdag. Har som sagt søkt jobben. Anonymkode: a381a...0fe Ingen jobber gratis, og alt koster....tilby deg å jobbe 3mnder med mulighet til forlengelse til fast ansettelse. Hvis det ikke fungerer etter 3mnders evaluering så står dere fritt hver for dere. Ellers no deal. Endret 13. juni 2018 av Xcase33 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #3 Skrevet 13. juni 2018 4 minutter siden, Xcase33 skrev: Ingen jobber gratis, og alt koster....tilby deg å jobbe 3mnder med mulighet til forlengelse til fast ansettelse. Hvis det ikke fungerer etter 3mnders evaluering så står dere fritt hver for dere. Ellers no deal. Dealen er at jeg ikke skal ha lønn fra arbeidsgiver den første måneden. Lønna mi blir dagpengene fra NAV den perioden. TS Anonymkode: a381a...0fe
Xcase33 Skrevet 13. juni 2018 #4 Skrevet 13. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dealen er at jeg ikke skal ha lønn fra arbeidsgiver den første måneden. Lønna mi blir dagpengene fra NAV den perioden. TS Anonymkode: a381a...0fe Joda jeg forstår det...men sånt benytter arb.givere seg av i stor grad. Iogmed at de ikke tar noen risiko ved å virkelig satse på deg fra dag1, så vil du merke at velviljen for å få deg til å trives heller ikke er den samme fra deres side. Arb.givere tar en risiko ved hver ansettelse, men det må være en balansegang her. Hvis de er ute etter å virkelig finne den rette til jobben og satse på deg, så godtar de tilbudet om 3 mnders hvor de selv må betale lønnen din. Så kan de få evaluert deg og evt tilby en fast stilling deretter. Det er viktig at du viser litt personlighet her og på den måten viser at du er et oppegående menneske som verdsetter sin egen tid og muligheter. Det fungerer aldri at de skal sette alle premisser selv...da respekterer de deg ikke og overkjører deg fra dag1...og om noen uker så kaster de deg over bord igjen.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #5 Skrevet 13. juni 2018 Absolutt ikke. Det offentlige skal ikke betale deg en måned i lønn for å lokke en bedrift til å ansette deg. Syns det er ganske hårreisende av Sonans å foreslå noe slikt. Det er ikke rettferdig ovenfor deg heller. Du er sikkert god nok som du er og du skal ikke utnyttes. Og ikke bare er det snakk om gratis arbeidskraft, men også helt uforpliktende?! Ingen kontrakt? Anonymkode: d8c2a...4a5 9
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #6 Skrevet 13. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Absolutt ikke. Det offentlige skal ikke betale deg en måned i lønn for å lokke en bedrift til å ansette deg. Syns det er ganske hårreisende av Sonans å foreslå noe slikt. Det er ikke rettferdig ovenfor deg heller. Du er sikkert god nok som du er og du skal ikke utnyttes. Og ikke bare er det snakk om gratis arbeidskraft, men også helt uforpliktende?! Ingen kontrakt? Anonymkode: d8c2a...4a5 Er sånn jeg har forstått det ut fra eposten rådgiveren sendte meg: Siden du går på karriereveiledning hos oss, kan vi tilby arbeidsgiver en måneds uforpliktende prøvetid i jobben, uten at det koster dem annet enn å innlemme deg i forsikringen sin. TS Anonymkode: a381a...0fe
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #7 Skrevet 13. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er sånn jeg har forstått det ut fra eposten rådgiveren sendte meg: Siden du går på karriereveiledning hos oss, kan vi tilby arbeidsgiver en måneds uforpliktende prøvetid i jobben, uten at det koster dem annet enn å innlemme deg i forsikringen sin. TS Anonymkode: a381a...0fe Ok, det ble litt mer nyansert. Ta kontakt med rådgiveren og be om han kan utdype. Ev. hør med veileder hos NAV hva de sier til denne praksisen. Anonymkode: d8c2a...4a5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #8 Skrevet 13. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, det ble litt mer nyansert. Ta kontakt med rådgiveren og be om han kan utdype. Ev. hør med veileder hos NAV hva de sier til denne praksisen. Anonymkode: d8c2a...4a5 Det jeg lurer på er hva arbeidsgiver tenker om denne typen tilbud. Tenker de at det er en god mulighet til å teste en arbeidstaker de har tro på ? Eller tenker de "rødt flagg!!!!" den personen skal vi IKKE ansette? TS Anonymkode: a381a...0fe
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #9 Skrevet 13. juni 2018 Var jeg deg ville jeg nå heller tenkt på om arb.giver kan finne på å utnytte deg fordi NAV stiller bak, ikke at de tenker "ånei, slask NAVer som ikke gidder jobbe" Husk at de kan fort si at det at du jobber der i en måned er helt fantastisk uten å ha noen tanker om ansettelse etter den måneden selvom de sier det, de får jo gratishjelp i en mnd ikkesant? Hvem vil ikke ha det? Anonymkode: 76cbd...bef
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #10 Skrevet 13. juni 2018 Jeg synes det er en uting. Enten har de råd til å ansette deg eller ikke. Et firma som ikke tror at de evner å vurdere en god kandidat ut fra ansettelsesprosess er ikke særlig seriøs.. Anonymkode: 58212...933 7
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #11 Skrevet 13. juni 2018 Takk nei til tilbudet om arbeidspraksis. Gi et motbud hvor du tilbyr lønnstilskudd fra nav mot at du får ordinær lønn. Da sparer arbeidsgiver mange tusen kroner på å ansette deg og ikke noen andre i tillegg til at du får full lønn og ikke dagpenger. Det er det beste scenarioet for deg. Og NAV vil si ja, det vet jeg. Anonymkode: cd563...9df
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #12 Skrevet 13. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk nei til tilbudet om arbeidspraksis. Gi et motbud hvor du tilbyr lønnstilskudd fra nav mot at du får ordinær lønn. Da sparer arbeidsgiver mange tusen kroner på å ansette deg og ikke noen andre i tillegg til at du får full lønn og ikke dagpenger. Det er det beste scenarioet for deg. Og NAV vil si ja, det vet jeg. Anonymkode: cd563...9df Nei, dette er et idiotisk forslag. Enten har TS søkt jobb i en bransje der det er vanlig å ta imot slike tilbud, men om det er snakk om en mer komplisert jobb vil det ikke ha noe verdi med tilskudd og Nav uansett. Mange arbeidsgivere tenker at hun er en naver. Men måned er for øvrig veldig lite for å se om folk er noe tess på jobb, hvis jobben er mer komplisert enn butikk, restaurant, samlebånd etc. Anonymkode: db55c...8f4 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #13 Skrevet 13. juni 2018 Jeg forstår ikke helt hvordan dette skal sikre deg jobben. Enten har du utdanningen, erfaringen og den personlige egnetheten som skal til, eller så har du det ikke. Det er jo ikke slik at du vil heve deg spesielt mye over de andre søkerne ved å kunne jobbe gratis i en måned. En måned er ikke spesielt mye. Hvis dette er en jobb på den lokale pizzasjappen kan det sikkert være en fordel, men hvis det er en jobb som krever utdanning på høyere nivå høres det litt malplassert ut. I helsevesenet er det mer eller mindre vanlig å tilby seg å hospitere før ansettelse som ufaglært eller student. Hvor vanlig er det egentlig i den retningen du søker jobb i? Anonymkode: e22c5...66b 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #14 Skrevet 13. juni 2018 Det syns jeg bare høres merkelig ut, hvis du har sjans til å få jobben uten innblanding fra Sonans ville jeg gått for det. Nå vet ikke jeg hvordan arbeidsgiver tenker, men personlig ville jeg blitt skeptisk til å få en person som kunne jobbe gratis en måned. Ville lurt på hva som egentlig var galt med vedkommende. Anonymkode: 7661c...6c0 5
RoH Skrevet 13. juni 2018 #15 Skrevet 13. juni 2018 Hadde hørt helt desperat ut for meg. Men skal du jobbe på gatekjøkken er det sikkert fristende for eieren 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #17 Skrevet 13. juni 2018 Nei! Det vil være ren utnytting. Anonymkode: 6eb23...f0e 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #18 Skrevet 13. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dealen er at jeg ikke skal ha lønn fra arbeidsgiver den første måneden. Lønna mi blir dagpengene fra NAV den perioden. TS Anonymkode: a381a...0fe Det er jo økonomisk en veldig dårlig deal for deg. Du får lavere lønn for samme arbeid + du bruker av dagpengerettighetene dine. Er du organisert? Jeg ville tipset dem om dette hvis du var det. Noe sier meg at de ikke vil like en sånn praksis. Anonymkode: 6eb23...f0e 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #19 Skrevet 13. juni 2018 Ikke gjør det. Det vil aldri være utslagsgivende for om du får jobben eller ikke, og det kan tvert i mot virke mot sin hensikt. Anonymkode: 63b6d...09e 4
Gjest Sisti Skrevet 13. juni 2018 #20 Skrevet 13. juni 2018 Rødt flagg ja! Kommer selvfølgelig an på bransje og type jobb, men hvis det er en relativt normal stilling som er utlyst vil du bare degradere deg selv. Og som flere nevner, en måned er ingenting, verken for å finne ut om du er duger, eller økonomisk (altså lite å spare for arbeidsgiver).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå