AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #1 Skrevet 12. juni 2018 Hei! Jeg er litt fortvila her.. Jeg har en fantastisk tispe på 9 år, aldri gjort noe pøbelstreker og vært en drøm med barn. En skikkelig luksus hund om dere skjønner, bare godhjertet. MEN idag skjedde det noe veldig uvanlig, sjokkerende og ja.. Tispa mi knurra og flekk tenner til en baby på 8 mnd! Jeg er så fortvila, det er så ulikt henne.. Noen som kan ha noen idé om hvorfor dette plutselig skjedde? Tispa har ikke reagert på baby når baby var mindre 2-4 mnd alder. Baby har heller ikke gjort noe mot tispa mi. Dette var hjemme hos oss hvor baby var på besøk, om det har noe med saken å gjøre. Jeg er så fortvila, lille drømmebikkja mi ble plutselig litt skummel rundt barn 😞 Anonymkode: 25fdb...fb0
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #2 Skrevet 12. juni 2018 i Hvilken situasjon skjedde det? Knurret hun når babyen kom inn i rommet? Eller når du tok baby bort til hunden? Anonymkode: a8835...481
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #3 Skrevet 12. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: i Hvilken situasjon skjedde det? Knurret hun når babyen kom inn i rommet? Eller når du tok baby bort til hunden? Anonymkode: a8835...481 De hadde vært i samme rom i en times tid, hvor baby krabbet rundt i rommet, var på mitt fang eller mors fang, mens tispa mi lå ved beina mine. Baby var på veg bort til tispa mi, men da stoppet mor baby før baby rakk bort. Og DA kom knurringen. Snakket hardt til henne og ba henne gå på plass, som hun gjorde. Noen minutter etterpå begynte baby å krabbe mot tispa hvor hun da knurra og flekket tenner. 😕 Anonymkode: 25fdb...fb0
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #4 Skrevet 12. juni 2018 er du dum eller? tispa knurrer fordi hun ikke vil at babyen skal komme nærme. du sier tispa knurrer når baby kommer krabbene mot tispa. virker ikke som om du har mye peiling på hund. og bare sånn at du vet det du skulle aldri straffe en hund fordi den knurrer og flekker tenner. vet du hvorfor? det er hundens eneste måte å si "dette vil jeg ikke, få den ungen bort" og hvis da hunden blir straffet for dette så kan det hende den biter neste gang da den ikke tørr å si fra fordi da vet den at den får kjeft. jeg vedder på at hunden ga mange dempende signaler før den i det hele tatt knurret, men at det ble ignorert. slikking rundt munnen osv. du burde ta deg et hundekurs og lære barnet at hunden skal få være i fred. Anonymkode: 6dc19...90b 9
Tabris Skrevet 12. juni 2018 #5 Skrevet 12. juni 2018 Det vil ikke løse noe å snakke hardt til henne. Knurring er bare språk, og du skal være glad hun bruker det språket. Hvis du kjefter på henne for å knurre så kan det være at hun neste gang går rett til glefsing i stedet - fordi hun tør ikke knurre. Knurring og å flekke tenner forteller tydelig at hun er ukomfortabel med at babyen krabber mot henne. Så jeg ville vært svært nøye på å holde dem adskilt. Pass på at baby aldri får krabbe mot henne. Du kan ha tispa i et annet rom når de kommer på besøk, men da vil hun heller aldri lære å bli tryggere rundt babyer og småbarn. Vil du trene på det så møt dem gjerne ute. F.eks i hagen eller på en plen hvor det er god plass og oversiktelig. La mor og baby leke i ene enden også har du hunden i bånd i andre enden. Ha så stor avstand at din hund kan se og høre babyen, men at hun samtidig virker rolig og komfortabel. Når hun ikke lenger bryr seg om baby (snur ryggen til, oppsøker deg for oppmerksomhet, snuser rundt osv), så kan du gå litt nærmere. Så stopper du og står der til hun ikke lenger bryr seg, går gradvis nærmere osv. Pass på at du alltid holder deg på en avstand hunden er komfortabel med og at babyen aldri får oppsøke hunden. Inne, hvor det er mer begrenset med plass, kan du gjerne sitte med hunden og belønne med godbiter når den ser på babyen. Gi hunden gode assosisasjoner til baby. Baby = godbit. Og baby får aldri oppsøke hunden. Så vil den sannsynligvis bli gradvis tryggere. 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #6 Skrevet 12. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: er du dum eller? tispa knurrer fordi hun ikke vil at babyen skal komme nærme. du sier tispa knurrer når baby kommer krabbene mot tispa. virker ikke som om du har mye peiling på hund. og bare sånn at du vet det du skulle aldri straffe en hund fordi den knurrer og flekker tenner. vet du hvorfor? det er hundens eneste måte å si "dette vil jeg ikke, få den ungen bort" og hvis da hunden blir straffet for dette så kan det hende den biter neste gang da den ikke tørr å si fra fordi da vet den at den får kjeft. jeg vedder på at hunden ga mange dempende signaler før den i det hele tatt knurret, men at det ble ignorert. slikking rundt munnen osv. du burde ta deg et hundekurs og lære barnet at hunden skal få være i fred. Anonymkode: 6dc19...90b Oi, du kjære skumle anonym, ro deg helt forbanna ned! Ikke er jeg dum, jeg kjenner da min hund svært godt med tanke på at jeg har hatt henne i 9 år. Er du helt dum, eller klarer du vare ikke å lese? Tispa har ikke gjort slik tidligere, tispa reagerte først når mor stoppet baby. Ikke ha tispa mi noen dempende signaler heller, hun lå og sov ved mine bein. Så slike svar som det der kan du holde deg for god for!! Anonymkode: 25fdb...fb0
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #7 Skrevet 12. juni 2018 Det kan jo faktisk være at det feiler henne noe rent fysisk. Det er ikke helt uvanlig at man har litt kortere lunte når man har vondt noe sted - verdt å sjekke ut. Og uansett høres det ut som hunden din skal få slippe å dele rom med en krabbende baby. Det er mange av oss som synes det er slitsomt med sånne små Har hun hatt besøk av andre babiser tidligere? Hvis ikke, så kan det jo være at hun synes de er litt skumle. Hunder er ikke gode på å generalisere: bare fordi hun takler spedbarn og kanskje løpende smårollinger, betyr ikke at hun ikke er redd for krabbende babiser. Jeg mener, de ser jo ut som små romvesen. Eller kanskje det ble skummelt for første gang i kombinasjon med et voksent menneske som bøyer seg nedover mot henne.. Anonymkode: ea2dc...22a 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #8 Skrevet 12. juni 2018 2 minutter siden, Tabris skrev: Det vil ikke løse noe å snakke hardt til henne. Knurring er bare språk, og du skal være glad hun bruker det språket. Hvis du kjefter på henne for å knurre så kan det være at hun neste gang går rett til glefsing i stedet - fordi hun tør ikke knurre. Knurring og å flekke tenner forteller tydelig at hun er ukomfortabel med at babyen krabber mot henne. Så jeg ville vært svært nøye på å holde dem adskilt. Pass på at baby aldri får krabbe mot henne. Du kan ha tispa i et annet rom når de kommer på besøk, men da vil hun heller aldri lære å bli tryggere rundt babyer og småbarn. Vil du trene på det så møt dem gjerne ute. F.eks i hagen eller på en plen hvor det er god plass og oversiktelig. La mor og baby leke i ene enden også har du hunden i bånd i andre enden. Ha så stor avstand at din hund kan se og høre babyen, men at hun samtidig virker rolig og komfortabel. Når hun ikke lenger bryr seg om baby (snur ryggen til, oppsøker deg for oppmerksomhet, snuser rundt osv), så kan du gå litt nærmere. Så stopper du og står der til hun ikke lenger bryr seg, går gradvis nærmere osv. Pass på at du alltid holder deg på en avstand hunden er komfortabel med og at babyen aldri får oppsøke hunden. Inne, hvor det er mer begrenset med plass, kan du gjerne sitte med hunden og belønne med godbiter når den ser på babyen. Gi hunden gode assosisasjoner til baby. Baby = godbit. Og baby får aldri oppsøke hunden. Så vil den sannsynligvis bli gradvis tryggere. Ja, bruk en uskyldig baby som prøvekanin for å trene opp en hund... 🙄 TS: Hold hund og baby adskilt, du. Hilsen en som ble uprovosert bitt av en hund. Heldigvis er ikke jeg et lite barn, så det gikk forholdsvis bra (dog ikke for hunden. Forholdet ble politianmeldt) Anonymkode: af6b7...78d
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #9 Skrevet 12. juni 2018 2 minutter siden, Tabris skrev: Det vil ikke løse noe å snakke hardt til henne. Knurring er bare språk, og du skal være glad hun bruker det språket. Hvis du kjefter på henne for å knurre så kan det være at hun neste gang går rett til glefsing i stedet - fordi hun tør ikke knurre. Knurring og å flekke tenner forteller tydelig at hun er ukomfortabel med at babyen krabber mot henne. Så jeg ville vært svært nøye på å holde dem adskilt. Pass på at baby aldri får krabbe mot henne. Du kan ha tispa i et annet rom når de kommer på besøk, men da vil hun heller aldri lære å bli tryggere rundt babyer og småbarn. Vil du trene på det så møt dem gjerne ute. F.eks i hagen eller på en plen hvor det er god plass og oversiktelig. La mor og baby leke i ene enden også har du hunden i bånd i andre enden. Ha så stor avstand at din hund kan se og høre babyen, men at hun samtidig virker rolig og komfortabel. Når hun ikke lenger bryr seg om baby (snur ryggen til, oppsøker deg for oppmerksomhet, snuser rundt osv), så kan du gå litt nærmere. Så stopper du og står der til hun ikke lenger bryr seg, går gradvis nærmere osv. Pass på at du alltid holder deg på en avstand hunden er komfortabel med og at babyen aldri får oppsøke hunden. Inne, hvor det er mer begrenset med plass, kan du gjerne sitte med hunden og belønne med godbiter når den ser på babyen. Gi hunden gode assosisasjoner til baby. Baby = godbit. Og baby får aldri oppsøke hunden. Så vil den sannsynligvis bli gradvis tryggere. Dette gjorde vi under første møte. Som nevnt, tispa mi har ikke reagert tidligere på noen barn uansett alder før nå. Tispa ble satt på et annet rom etter siste hendelse. Jeg bare skjønner ikke hvorfor dette skjer nå? Hun har møtt baby mange ganger før, baby har krabbet mot henne før, her i vårt hjem, ute og i deres hjem. Hun legger seg alltid på rydd i nærheten av barn, og går vekk når det blir for mye. Det er derfor jeg skjønner svært lite nå. Kunne hatt mer forståelse for det om det var et ukjent barn, men baby har tidligere sovet ved siden av tispa mi.. Anonymkode: 25fdb...fb0
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #10 Skrevet 12. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, bruk en uskyldig baby som prøvekanin for å trene opp en hund... 🙄 TS: Hold hund og baby adskilt, du. Hilsen en som ble uprovosert bitt av en hund. Heldigvis er ikke jeg et lite barn, så det gikk forholdsvis bra (dog ikke for hunden. Forholdet ble politianmeldt) Anonymkode: af6b7...78d Prøvekanin? Hva er det du babler om? Hund og baby skal da ikke komme innpå hverandre. Men hunden skal få tid på å bli vandt til å ha babyen i nærheten (ikke helt innpå, hvertfall ikke med en gang) Frykten din for hund lyser gjennom innlegget ditt. Anonymkode: a8835...481 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #11 Skrevet 12. juni 2018 Bli kvitt babyen. Anonymkode: 4e4f3...c73 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #12 Skrevet 12. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, bruk en uskyldig baby som prøvekanin for å trene opp en hund... 🙄 TS: Hold hund og baby adskilt, du. Hilsen en som ble uprovosert bitt av en hund. Heldigvis er ikke jeg et lite barn, så det gikk forholdsvis bra (dog ikke for hunden. Forholdet ble politianmeldt) Anonymkode: af6b7...78d Det skal jeg ikke gjøre, hehe! Blir nok til at de blir avskildt fra nå av. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan jo faktisk være at det feiler henne noe rent fysisk. Det er ikke helt uvanlig at man har litt kortere lunte når man har vondt noe sted - verdt å sjekke ut. Og uansett høres det ut som hunden din skal få slippe å dele rom med en krabbende baby. Det er mange av oss som synes det er slitsomt med sånne små Har hun hatt besøk av andre babiser tidligere? Hvis ikke, så kan det jo være at hun synes de er litt skumle. Hunder er ikke gode på å generalisere: bare fordi hun takler spedbarn og kanskje løpende smårollinger, betyr ikke at hun ikke er redd for krabbende babiser. Jeg mener, de ser jo ut som små romvesen. Eller kanskje det ble skummelt for første gang i kombinasjon med et voksent menneske som bøyer seg nedover mot henne.. Anonymkode: ea2dc...22a Hun skal til dyrlegen denne uken for noe annet, så tenkte å be de sjekke henne grundig da, siden dette er så ulikt henne. Denne babyen har krabbet mot/i nærheten av henne tidligere, men ellers ingen andre. Spedbarn og smårollinger har hun(sålangt må jeg vel si nå😭) ikke reagert på. Mor til barnet er noen tispa mi kjenner svært godt også... Jeg skjønner ingenting! Anonymkode: 25fdb...fb0
Tabris Skrevet 12. juni 2018 #13 Skrevet 12. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, bruk en uskyldig baby som prøvekanin for å trene opp en hund... 🙄 TS: Hold hund og baby adskilt, du. Hilsen en som ble uprovosert bitt av en hund. Heldigvis er ikke jeg et lite barn, så det gikk forholdsvis bra (dog ikke for hunden. Forholdet ble politianmeldt) Anonymkode: af6b7...78d Da tror jeg du misforsto meg litt. Som jeg skrev så skulle hunden være i bånd når man trente på dette ute. Jeg skrev også at man kunne bare ha dem adskilt, men da vil man heller ikke få trent på det. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dette gjorde vi under første møte. Som nevnt, tispa mi har ikke reagert tidligere på noen barn uansett alder før nå. Tispa ble satt på et annet rom etter siste hendelse. Jeg bare skjønner ikke hvorfor dette skjer nå? Hun har møtt baby mange ganger før, baby har krabbet mot henne før, her i vårt hjem, ute og i deres hjem. Hun legger seg alltid på rydd i nærheten av barn, og går vekk når det blir for mye. Det er derfor jeg skjønner svært lite nå. Kunne hatt mer forståelse for det om det var et ukjent barn, men baby har tidligere sovet ved siden av tispa mi.. Anonymkode: 25fdb...fb0 Det er ikke alltid vi vet hvorfor. Kanskje følte hun seg mer trengt opp i et hjørne, kanskje var hun sliten, kanskje var hun uggen i magen, kanskje reagerer hun når baby begynner å bli større og mer mobil.... det blir uansett bare gjetninger. Det eneste vi kan forholde oss til er det hunden viser her og nå, for det er de som er reelt for dem. 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #14 Skrevet 20. juni 2018 På 12.6.2018 den 21.49, AnonymBruker skrev: Ja, bruk en uskyldig baby som prøvekanin for å trene opp en hund... 🙄 TS: Hold hund og baby adskilt, du. Hilsen en som ble uprovosert bitt av en hund. Heldigvis er ikke jeg et lite barn, så det gikk forholdsvis bra (dog ikke for hunden. Forholdet ble politianmeldt) Anonymkode: af6b7...78d Uprovosert ? Det er aldri uprovosert når en hund biter. Synd den ble avlivet bare pga at sånne inkompetente personer som deg som er helt fjern og ikke lærer språk og signaler kan holde på som du vil ! Du er ikke like verdt som den hunden engang, skulle ønske noen mennesker ble straffet på riktig vis, er så lei regler som ikke fungerer som de skal og belønner skumme mennesker som skulle holdt seg unna dyr og barn. Anonymkode: 2ef66...2ea 1
Gjest Mysticgirl Skrevet 20. juni 2018 #15 Skrevet 20. juni 2018 Kan hende hun er begynt å bli litt eldre og da kan de gjerne være litt mer gretne. De kan ha litt vondt i ben eller noe, så du kan få henne undersøkt hos veterinær. Kan hende hun bare ville ha fred da babyen krabbet bort, at hun ville sove i fred, eller bare passet på deg ? Hvordan er hun ute sammen med ungen i lek når hun er opplagt? Min er veldig glad i barn og leker med dem, men når han skal sove vil han være i fred. Om det da kommer viltre unger bort til han , viser han at han vil være i fred ved å knurre og slikke seg rundt munnen. Dette er et dempende signal om at han ber ungen roe seg og la han være i fred. Det betyr ikke at han er aggressiv. Det du trenger å gjøre er å lære ungen at hunden må få fred når hun sover. La hunden komme til babyen når den er opplagt. Kan hende hun tåler mindre ståk og leven nå når hun er 9 år Håper du finner ut av det Men hunden din er ikke aggressiv bare fordi hun knurrer og vil ha fred
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå