Gå til innhold

NAV regler uttgått på dato

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Går man på dagpenger og  jobber mer en 50 % av normallønn innenfor en meldeperiode (14 dager) så får man  automatisk  ingen utbetaling fra NAV.   Nå går eg ikkje med stoppeklokke på jobben for å overholde 50 % regelen overfor NAV.    Det  er mange serviceyrker der ein sjølvsagt ikkje bare kan løpe ifra jobben  og forlate arbeidsplassen umiddelbart  for å overholde 50 % regelen.   

Synes 50 % regelen burde vert litt mer fleksibel slik at ein evntl. kunne overført timer til evntl.  neste 14 dagers utbetaling / periode.   Man er forplikta å ta jobber  man blir tilbudt, og er kvalifisert for.    50 % regelen bidrar til at mange kanskje blir reservert  å ta en ledig jobb som de blir tilbudt ettersom det i mange tilfelle kan syne seg å overholde 50 % regelen. 

Endret av Anonym Bruker
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Anonym Bruker said:

Det  er mange serviceyrker der ein sjølvsagt ikkje bare kan løpe ifra jobben  og forlate arbeidsplassen umiddelbart  for å overholde 50 % regelen.

Det er heller ikke meningen. Du skal ta den jobben du får. 

Anonymkode: d550f...de3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

tror ikke du forstod hva ts skrev

neste gang forsøk å les innlegget. du burde også spørre deg selv hvorfor du er så sint

Anonymkode: 346af...4ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

tror ikke du forstod hva ts skrev

neste gang forsøk å les innlegget. du burde også spørre deg selv hvorfor du er så sint

Anonymkode: 346af...4ec

Sint?

Hjelpes..

Jeg forstår godt hva TS mener, jeg har selv vært på dagpenger og hatt en jobb som noen ganger oversteg 50 %.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da burde du forstå at det ikke handler om å "ta den jobben du kan få". Det handler om at ts ikke kan jobbe mer enn 50% uten å bli straffet. Det har ingenting med hvilken jobb hun har å gjøre

Det skal faktisk ikke lønne seg å spekulere i å ikke jobbe mer enn 50 % når man mottar dagpenger. 

• Liker 5
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja,meningen er at ein selvsagt bør ta jobber ein blir tilbudt såfremt ein er kvalifisert for dem.    Men hvorfor skal arbeidsledige bli straffa økonomisk på denne måten

Har ein i utgangspunktet jobber 75 t innenfor en 14 d periode så kan ein jobbe MAKS 37.5 t.    Overstiger man timetallet ufrivillig   1-2 t  (39) timer så blir ein straffet økonomisk .      

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal faktisk ikke lønne seg å spekulere i å ikke jobbe mer enn 50 % når man mottar dagpenger. 

Men det gjør det jo. Så lenge man jobber mellom 50 og ca 66% taper man på å jobbe, og de færreste som går på dagpenger over noe tid har råd til å redusere inntekten sin mer enn den allerede er blitt redusert.

Jeg forstår at grensen må gå et sted, men har gått på dagpenger selv, og skulle i en del tilfeller ønsket at en kunne fordelt de arbeidstimene jeg hadde på to meldeperioder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Anonym Bruker said:

Har ein i utgangspunktet jobber 75 t innenfor en 14 d periode så kan ein jobbe MAKS 37.5 t.    Overstiger man timetallet ufrivillig   1-2 t  (39) timer så blir ein straffet økonomisk .      

Nei, det blir man ikke. Dagpenger utgjør 62,4 % av inntekten man hadde tidligere. Du skal ikke jobbe mange timene over 50 % før du har tjent det samme som du ville fått i dagpenger.

Jeg tror du har misforstått regelverket litt. Det er ikke slik at du skal begrense arbeidstiden din til 50 %, du skal jobbe så mye som du får tilbud om. Det er ofte veien til fast heltidsjobb.

• Liker 6
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det bør selvsagt ikkje vera slik at noen spekulerer i å jobbe utover 50 % regelen,og det er heller ikkje det det handler om.  

Jobber innen lager -transport,og er du så uheldig å måtte stå over en ferje,og møter på andre hindringer så er blir 50 % regelen uforskylt overskride.  Å forklare dette overfor NAV er selvsagt nytteløst og bortkasta tid.   

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ullvott said:

Men det gjør det jo. Så lenge man jobber mellom 50 og ca 66% taper man på å jobbe, og de færreste som går på dagpenger over noe tid har råd til å redusere inntekten sin mer enn den allerede er blitt redusert.

Det er snakk om å jobbe knappe to vakter ekstra i løpet av to uker og målet er jo fulltidsjobb igjen. Litt må man ofre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Anonym Bruker said:

Jobber innen lager -transport,og er du så uheldig å måtte stå over en ferje,og møter på andre hindringer så er blir 50 % regelen uforskylt overskride.  Å forklare dette overfor NAV er selvsagt nytteløst og bortkasta tid.   

Ja, men du skal ikke jobbe mange timene ekstra før du har tjent mer enn du ville fått i dagpenger, så da burde du jo bare være glad til om en ferje blir innstilt.

• Liker 2
Skrevet

Det er snakk om å jobbe knappe to vakter ekstra i løpet av to uker og målet er jo fulltidsjobb igjen. Litt må man ofre.

Problemet oppstår når man kun får disse to vaktene ekstra. Hvis man får mer, slik at man er oppe i 75-100% er det ikke lenger noe problem. Du får snakke for deg selv når du sier man må ofre litt. Noen har ikke råd til det. 

• Liker 2
Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Ja, men du skal ikke jobbe mange timene ekstra før du har tjent mer enn du ville fått i dagpenger, så da burde du jo bare være glad til om en ferje blir innstilt.

Nå handler dette ikkje om at ein skal vera glad til at ein får noen timer,men at ein som arbeidsledig blir hardt straffet økonomisk.   

Skrevet

Det regelen har selvsagt en uheldig side. Det burde vært timetrekk, slik at hver arbeidet time gir 1/37,5 trekk fra 100%, osv.

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det blir man ikke. Dagpenger utgjør 62,4 % av inntekten man hadde tidligere. Du skal ikke jobbe mange timene over 50 % før du har tjent det samme som du ville fått i dagpenger.

Jeg tror du har misforstått regelverket litt. Det er ikke slik at du skal begrense arbeidstiden din til 50 %, du skal jobbe så mye som du får tilbud om. Det er ofte veien til fast heltidsjobb.

Du har helt rett i at man skal ikkje jobbe mange timene over 50 % før man overstiger dagpengesatsene, men   her kan det ofte vera  liten balansegang .      Noen få timer overskridelser kan bety eit tap på kr 3-4000,-     

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det regelen har selvsagt en uheldig side. Det burde vært timetrekk, slik at hver arbeidet time gir 1/37,5 trekk fra 100%, osv.

Nå har mange bedrifter etterhvert innført fleksitid hvor mye overtid blir kamuflert,og  overskridelse av timetall  kan plasseres. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke bevis på at reglene er utgått på dato. Dette er bevis på at velferdsordningen er for raus.

Det skal aldri være mer lønnsomt å gå på trygd. Derfor er dagpenger utgått på dato.

Anonymkode: 5824d...a1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den regelen er helt hinsides. 

Det er ikke alltid man får 100% på 37,5 timer heller hvis man ikke har jobbet 100% før man ble arbeidsledig.

En gang jobbet jeg 80% og ble arbeidsledig og så fikk jeg min 100% satt opp til 32 timer, og siden jeg fikk en 50% stilling så tapte jeg masse penger den sommeren på å jobbe akkurat et par-tre timer for mye til å få både lønn og dagpenger. Jeg hadde i utgangspunktet ikke noen høy sats på dagpenger og så miste jeg absolutt alt av dagpenger og fikk bare lønn for halv stilling i tillegg. (Jeg jobbet og var glad for jobben og skulle gjerne fortsatt der også, men så hadde de ikke behov for meg mer og så ble jeg arbeidsledig igjen)

For noen år siden så fikk jeg dagpenger etter barselpermisjon. Da fikk jeg fastsatt min 100% til 3 timer, så hvis jeg jobbet mer en halvannen time i løpet av 14-dagers perioden så mistet jeg alle dagpengene for den perioden. Jeg oppdaget det den harde veien da jeg sa ja til en jobbelørdag, men de trengte meg ikke noe mer i de to ukene. Så - for den jobbelørdagen så tapte jeg dagpenger for 2 uker. 

Jeg syns det burde vært time for time. At man får innvilget så og så mye dagpenger og hvis man jobber så trekkes det de dagene man jobber, men ikke for andre dager man kanskje ikke får noe oppdrag.

Får man fast jobb så er jo det helt topp, men ofte så må man begynne enten som vikar eller som deltidsansatt og da er det dumt å si at man ikke kan starte å jobbe f.eks 55% fordi da taper man for mye penger. 

Jeg snakket med ei dame på NAV og hun sier det samme som andre i tråden her sier: Du kan jo ikke si nei til jobb! Og jeg er til dels enig, men jeg har regninger å betale og det strekker ikke til hvis man ikke får NOK jobbing de to ukene slik at man kun får et par tusen i lønn og ingenting i dagpenger. 

Anonymkode: bc85b...775

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke bevis på at reglene er utgått på dato. Dette er bevis på at velferdsordningen er for raus.

Det skal aldri være mer lønnsomt å gå på trygd. Derfor er dagpenger utgått på dato.

Det er ikke bevis på at velferdsordningen er raus. Det er bevis på at velferdsordningen er for lite fleksibel. 

• Liker 2
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det skal aldri vera lønsomt å gå på trygd, og dagpenger uttgått på dato .!    Hva er så alternativet til ledighetstrygd til  dem som blir ufrivillig arbeidsledig  ?.     Kanskje ofte lett for mange som sitter i rellativt trygge godt betalte jobber  å kritisere arbeidsledige for at de ikkje gjør nok for å skaffe seg jobb når de finnes mange ledige stillinger.    

Eit tankekors at våre folkevalgde  setter normene for dagpengesatsene,og  bevilger  seg sjølve "feite " lønnspålegg og pensjonsordninger medan mange arbeidsledige , minstepensjonister som også har bidratt til verdiskapning må greie seg med langt ,langt mindre.  

NAV bruker milliarder av penger bare på konsulentbistand,og lager eit byråkratisk -  system   ein stor del av Norges -  befolkning  snart ikkje skjønner "bæra av ".    99 % av norges befolkning vil før eller sidan kome i kontakt med NAV ,og mange syke mennesker   bruker idag mer energi overfor NAV -byråkratiet en å pleie sin egen sykdom.     

Endret av Anonym Bruker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...