Gå til innhold

terrasseplatting?

smile

Anbefalte innlegg

Så snart snøen forsvinner har vi tenkt å gjøre ferdig terassen vår. Akkurat nå er det planert jordhaug. Problemt er at vi blir ikke enig hva vi skal ha oppå der....

Valget står imellom skifer og vanlig tre-platting. Hva ville dere hatt, og har dere erfaringer med vedlikehold på de to?

Er redd graset vil gro mellom skiferen....+ at den er mye dyrere...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg ville valgt treplatting..ser mye bedre ut! og går du lei den er det bare å beise eller male i en annen farge. Du kan også få den mye lysere enn svart, stor & stygg stein.. Den trenger litt mer vedlikehold enn skifer, men det er vell bare gøy å jobbe i hagen en solfylt søndags ettermiddag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi stein på alle slike utegulv. Det tar litt tid å legge, men er helt vedlikeholdsfritt - i tillegg passer det inn i naturen på en annen måte enn tilskåret tre.

Jeg har hørt så mange sukk over vedlikehold av tregulv på uteplass, at vi hadde det ikke en gang til vurdering her.

Velikehold av steingulv er i hovedsak å spyle/koste når du synes det er behov for det.

Hvis du legger sand (og ikke støper) mellom fugene så kan det være at dere tilslutt må spre over litt mere sand og koste over så det legger seg i fugene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

Er enig i at stein faller bedre inn i naturen. Men la dere noe duk under for at det ikke kommer ugress imellom?

Hva koster skiferen? Den er jo dyrere men den holder jo desto lengre..... hm-flere meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke brukt skifer, men granitt.

Der vi har lagt til nå har vi støpt mellom steinene. Under steinene ligger det ikke noe jord...bare stein og stein. På toppen avrettet vi med grus og støpte så fast granittsteinene.

Til sommeren skal vi legge granittstein på uteområdet nærmest huset. Da kommer vi antageligvis til å bruke sand mellom fugene (altså ikke støp). Også her blir det liggende kun på steinfylling, men siden vi skal bruke sand mellom fugene kommer vi til å legge duk under.

Jeg har hørt at maur kan etablere "borettslag" under heller hvis man bruker feil sand. Men nå kommer jeg ikke på hvordan sand man skal bruke for å slippe dette, men tror det er rundkornet.

Steindekke er selvfølgelig litt mer omstendelig å legge, men gjør man det skikkelig så er det vedlikeholdsfritt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...