AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #1 Skrevet 12. juni 2018 Noen som har erfaring med elektrisk sparkesykkel? Tenkte å kjøpe dette til sønnen min, han starter på ungdomsskolen til høsten. Og den ligger 1,5 km opp en bakke. Samtidig kan denne være praktisk for meg og, som har en muskel og ledd sykdom, og har dager jeg sliter mer med å gå. Noen merker dere har å anbefale? Og er det noen aldersgrense på det? Anonymkode: 8eea6...825
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #2 Skrevet 17. juni 2018 Dytter denne opp. Anonymkode: 8eea6...825
slask Skrevet 17. juni 2018 #3 Skrevet 17. juni 2018 (endret) On 6/12/2018 at 6:01 PM, AnonymBruker said: Noen som har erfaring med elektrisk sparkesykkel? Tenkte å kjøpe dette til sønnen min, han starter på ungdomsskolen til høsten. Og den ligger 1,5 km opp en bakke. Samtidig kan denne være praktisk for meg og, som har en muskel og ledd sykdom, og har dager jeg sliter mer med å gå. Noen merker dere har å anbefale? Og er det noen aldersgrense på det? Anonymkode: 8eea6...825 Barn og unge har mye bedre av å gå enn å stå stille på en sånn sak (ser intet bilde eller link forvrig). 1,5 km/t er rasende langsomt og jeg tviler på at batteriet holder særlig mer enn 1 sånn tur oppover. Rettelse: Jeg misforstod det med 1,5 km. Trodde det var snakk om 1,5 km/t hastighet, men det er altså avstanden til skolen. Personlig har jeg vegring mot anskaffelse av batterilieker som vanligvis får utkjørte batterier før man forventer. Og før de blir utkjørt/nedslitt så blir batteritiden dårligere. Men som hjelp til en med helseproblem - for all del. Kjøp noe som har mer kraft enn du tror du trenger, selv om det er dyrere. Det er sikkert en jungel å velge i... Endret 18. juni 2018 av slask
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #4 Skrevet 17. juni 2018 30 minutter siden, slask skrev: Barn og unge har mye bedre av å gå enn å stå stille på en sånn sak (ser intet bilde eller link forvrig). 1,5 km/t er rasende langsomt og jeg tviler på at batteriet holder særlig mer enn 1 sånn tur oppover. Nå skal dette være til både meg og han. Han holder på med idrett utenom, og det blir enten el sparkesykkel eller buss til skolen, grunnet bakken. Her er noen jeg har sett på, men ser at de billige er ikke glad i bakker. Den dyreste er ikke lovlig i Norge. Men tenker da på den nest dyreste, eller noen av de andre. Lurer bare på om noen har erfaringer med de? Og om de funker i bakker? https://e-wheels.no/butikk/el-sparkesykkel Anonymkode: 8eea6...825 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #5 Skrevet 17. juni 2018 Du mener ungen din må ta buss i 1,5 km fordi det er oppoverbakke?! Førsteklassinger klarer det, til og fra, uten problemer. Med mindre han har samme problemer som deg må du ta deg sammen. Anonymkode: 68d21...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #6 Skrevet 17. juni 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Nå skal dette være til både meg og han. Han holder på med idrett utenom, og det blir enten el sparkesykkel eller buss til skolen, grunnet bakken. Hva slags bakke er det snakk om? Den må være veldig bratt for at stakkarslige 1,5 km skal være uoverkommelig for en ungdomsskoleelev. El-sparkesykler har ingen aldersgrense, men må ikke kunne kjøre over 20 km/t. Anonymkode: 92dc2...fd8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #7 Skrevet 17. juni 2018 3 timer siden, slask skrev: Barn og unge har mye bedre av å gå enn å stå stille på en sånn sak (ser intet bilde eller link forvrig). 1,5 km/t er rasende langsomt og jeg tviler på at batteriet holder særlig mer enn 1 sånn tur oppover. For et innlegg...alt annet enn det TS lurte på. Anonymkode: a2cca...cf8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #8 Skrevet 17. juni 2018 På 12.6.2018 den 18.01, AnonymBruker skrev: Noen som har erfaring med elektrisk sparkesykkel? Tenkte å kjøpe dette til sønnen min, han starter på ungdomsskolen til høsten. Og den ligger 1,5 km opp en bakke. Samtidig kan denne være praktisk for meg og, som har en muskel og ledd sykdom, og har dager jeg sliter mer med å gå. Noen merker dere har å anbefale? Og er det noen aldersgrense på det? Anonymkode: 8eea6...825 Anbefaler deg å sjekke DYU electric bike på youtube. Kjøpe en slik fra gearbest.com til 4999,- inkl frakt (var tilbud). Fullt lovlig, går som en kule og utrolig morsom. Anonymkode: a2cca...cf8 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #9 Skrevet 17. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg å sjekke DYU electric bike på youtube. Kjøpe en slik fra gearbest.com til 4999,- inkl frakt (var tilbud). Fullt lovlig, går som en kule og utrolig morsom. Anonymkode: a2cca...cf8 Tusen takk for svar. Skal sjekke ut det. Anonymkode: 8eea6...825
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #10 Skrevet 17. juni 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Anbefaler deg å sjekke DYU electric bike på youtube. Kjøpe en slik fra gearbest.com til 4999,- inkl frakt (var tilbud). Fullt lovlig, går som en kule og utrolig morsom. Anonymkode: a2cca...cf8 De er ulovlige siden de har for kraftig motor, man må ikke trø for å få fart, og brukeren kan stille makshastighet til over det lovlige. Anonymkode: 92dc2...fd8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #11 Skrevet 17. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De er ulovlige siden de har for kraftig motor, man må ikke trø for å få fart, og brukeren kan stille makshastighet til over det lovlige. Anonymkode: 92dc2...fd8 Ingen krav til motor, kan være på over 1000000 watt om du vil. Man stiller den inn med app så den ikke går fortere enn 20 km/t +-10% Anonymkode: a2cca...cf8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #12 Skrevet 17. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De er ulovlige siden de har for kraftig motor, man må ikke trø for å få fart, og brukeren kan stille makshastighet til over det lovlige. Anonymkode: 92dc2...fd8 Få også med deg at denne ikke sorterer under regelverket for elsykler. Anonymkode: a2cca...cf8
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #13 Skrevet 18. juni 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Ingen krav til motor, kan være på over 1000000 watt om du vil. Man stiller den inn med app så den ikke går fortere enn 20 km/t +-10% Anonymkode: a2cca...cf8 Feil hvis man bruker de riktige reglene (sykkel), og hvis man bruker de gale (for sparkesykkel ol.), siden hastigheten må være satt av produsent og ikke kunne endres av bruker. 7 hours ago, AnonymBruker said: Få også med deg at denne ikke sorterer under regelverket for elsykler. Anonymkode: a2cca...cf8 Feil igjen, siden den har to hjul og man kan sitte på den. Anonymkode: 92dc2...fd8
slask Skrevet 18. juni 2018 #14 Skrevet 18. juni 2018 15 hours ago, AnonymBruker said: For et innlegg...alt annet enn det TS lurte på. Anonymkode: a2cca...cf8 Jeg rettet nå opp en misforståelse, men ser ikke at det kan være galt å informere om ting som TS ikke spør om likevel. Det var ikke spydig ment.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #15 Skrevet 18. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Feil hvis man bruker de riktige reglene (sykkel), og hvis man bruker de gale (for sparkesykkel ol.), siden hastigheten må være satt av produsent og ikke kunne endres av bruker. Feil igjen, siden den har to hjul og man kan sitte på den. Anonymkode: 92dc2...fd8 Ikke feil i det hele tatt. Har en DYU selv som sagt. Ha igså sjekket den opp med lensmannen. Ingen negative anmerkninger her. For ordens skyld legger jeg ved en link som tilbakeviser dine "to hjul og sitte på den" påstander: ‒ Vi vil forenkle regelverk og fjerne unødvendige forbud. I 2014 gjorde regjeringen bruk av selvbalanserende kjøretøy lovlig i Norge. Nå tar vi nye skritt og endrer regelverket slik at også andre små elektriske kjøretøy tillates, og det blir de samme reglene for alle slike kjøretøy som for sykkel. Det blir ingen aldersgrense, og man kan bruke de samme områdene som syklende og gående, sier Solvik-Olsen. Det er ingen plikt om å godkjenne, registrere eller forsikre sykler, og disse reglene får dermed også elektriske sparkesykler og ståhjulinger. Men det er ikke fritt fram og dundre av gårde hvor enn du befinner seg. Det er fortsatt regler å forholde seg til. De sier at man skal være særlig aktsomhet overfor andre trafikanter når kjøretøyet brukes på eksempelvis fortau eller gangvei. Dette gjelder også for brukere av små el-kjøretøy. Og det er flere regler å forholde seg til. Av hensyn til trafikksikkerheten er vekten på slik kjøretøy begrenset oppad til 70 kilo, noe som inkluderer batteri. Bredden skal ikke være over 85 centimeter, mens lengden ikke kan overskride 120 centimeter. Det er heller ikke fritt fram når det kommer til fart. Maksimal hastighet skal ikke overskride 20 km/t, mens de tekniske kravene i hovedsak er det samme som gjelder for selvbalanserende kjøretøy Kjøretøyet skal også være utstyrt med frontlys, baklys og reflekser, og det er krav om bremsekraft. Kjøretøyet skal i tillegg ha signalhorn eller signalklokke, altså det samme som gjelder for sykler. Men det kan imidlertid gis unntak fra disse kravene om slikt utstyr ikke kan monteres. Anonymkode: a2cca...cf8
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #16 Skrevet 18. juni 2018 11 minutter siden, slask skrev: Jeg rettet nå opp en misforståelse, men ser ikke at det kan være galt å informere om ting som TS ikke spør om likevel. Det var ikke spydig ment. Ja, du rettet virkelig opp i misforståelsene Anonymkode: a2cca...cf8
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #17 Skrevet 18. juni 2018 35 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke feil i det hele tatt. Har en DYU selv som sagt. Ha igså sjekket den opp med lensmannen. Ingen negative anmerkninger her. For ordens skyld legger jeg ved en link som tilbakeviser dine "to hjul og sitte på den" påstander: Anonymkode: a2cca...cf8 For ordensskyld legger jeg ved en link som viser de faktiske reglene, og ikke bare en pressemelding. Det er vanlig at ikke alle politifolk kan absolutt alle regler. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/sma-elektriske-kjoretoy "Det er bare kjøretøy med selvbalanserende teknologi som kan ha sete." Anonymkode: 92dc2...fd8
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #18 Skrevet 18. juni 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: For ordensskyld legger jeg ved en link som viser de faktiske reglene, og ikke bare en pressemelding. Det er vanlig at ikke alle politifolk kan absolutt alle regler. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/sma-elektriske-kjoretoy "Det er bare kjøretøy med selvbalanserende teknologi som kan ha sete." Anonymkode: 92dc2...fd8 Ja, da kan virkelig ikke lensmannen her ha kunnet reglene. Uansett hadde han ingen merknader til min DUY og han hilser hver gang jeg møter ham:-) Anonymkode: a2cca...cf8
Mona74 Skrevet 18. juni 2018 #19 Skrevet 18. juni 2018 (endret) Kjøpte elektriske sparkesykkel til min sønn på https://scooty.no Og er meget godt fornøyd. Det er tydeligvis ikke noen begrensing på motorstyrken så lenge de ikke går raskere en 20 km/t. Sparkesykkelen vi kjøpte er fysisk blokkert og kan derfor ikke kjøre raskere en 20 km/t, men det som er fint med disse syklene er at de også går i 20 km/t i oppoverbakkene. Min sønn sparer ca 1 time om dagen til og fra ungdomskole og kjøring til treningen. Kan absolutt anbefalles 😉 Endret 18. juni 2018 av Mona74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå