Gå til innhold

Betalingsfrist idag, betalte idag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, måtte betale en inkasso regning, med gebyr, fristen var idag den 12. Og jeg betalte nå, men det kan vel fort ta 1-2 dager før det kommer inn på konto hos motakkeren? Men jeg betalte jo innen fristen som er idag?

Bør det være ok?

Anonymkode: 51c4f...62e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Send en mail med skjermbilde av betalingen eller ta å ring de. Så slipper du gebyrer. 

Anonymkode: 39d62...6b9

• Liker 4
Gjest making.a.mess
Skrevet

Ring dem for sikkerhets skyld. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Jeg har ofte betalt regninger, på forfall dato, aldri vært noe problem aldri fått purring.

Men vet ikke om det er annerledes med inkasso..

Endret av Catalina Culès
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, making.a.mess skrev:

Ring dem for sikkerhets skyld. 

Hvorfor må jeg ringe? Står klart og tydelig at fristen er den 12.06. Skal da ikke ha noe å si når pengene kommer inn til dem sålenge jeg betaler innen fristen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Catalina Culès skrev:

Jeg har ofte betalt regninger, på forfall dato, aldri vært noe problem aldri fått purring.

Hmm ok. Du tror ikke dem er så nøye på det?

AnonymBruker
Skrevet

De må motta pengene innen fristen. Men har du betalt i dag før ca kl 14, så har inkassobyrået pengene i dag. 

Anonymkode: 15c6c...4ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De må motta pengene innen fristen. Men har du betalt i dag før ca kl 14, så har inkassobyrået pengene i dag. 

Anonymkode: 15c6c...4ab

Betalte nå..

Gjest making.a.mess
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må jeg ringe? Står klart og tydelig at fristen er den 12.06. Skal da ikke ha noe å si når pengene kommer inn til dem sålenge jeg betaler innen fristen?

Vanlige regninger kan man gå en uke eller to over tiden med, men har regningen gått til inkasso så er det noe annet. Inkassoselskapene lever av folk som ikke betaler i tide og passer nok på. Er det ikke meningen at pengene skal være betalingsmottaker i hende innen datoen?

Blir regningen sendt til domstolene så påløper mye gebyrer som du må betale. Ringer du å sier du har betalt så kan du slipoe mye styr. Men du velger selv selvsagt. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betalte nå..

Det går nok helt fint! De kjører jo ikke ny runde samme sekund som forfallet går ut, så lenge de får pengene er de fornøyde :) 

Anonymkode: a3b62...7dc

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, making.a.mess skrev:

Vanlige regninger kan man gå en uke eller to over tiden med, men har regningen gått til inkasso så er det noe annet. Inkassoselskapene lever av folk som ikke betaler i tide og passer nok på. Er det ikke meningen at pengene skal være betalingsmottaker i hende innen datoen?

Blir regningen sendt til domstolene så påløper mye gebyrer som du må betale. Ringer du å sier du har betalt så kan du slipoe mye styr. Men du velger selv selvsagt. 

Det står innen 12.06, altså idag.

BELØPET BES INNBETALT INNEN 14 DAGER, fra den 29 mai.

AnonymBruker
Skrevet

Tanker?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tanker?

Drit i å bekymre deg, du har betalt innen fristen. Hjelpes.

Anonymkode: 9b422...472

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det står innen 12.06, altså idag.

BELØPET BES INNBETALT INNEN 14 DAGER, fra den 29 mai.

Betalt innen 12. betyr senest den 11.

Skrevet

"Ofte står det ”betalingsfrist” på regningene, på andre står det ”forfallsdato”. Begrepene har samme betydning, og betyr at mottaker skal kunne disponere pengene på den datoen som er angitt som betalingsfrist eller forfallsdato. Er dette en lørdag, søndag eller en annen helligdag, skyves forfallsdato til nærmeste etterfølgende hverdag."

Kilde:

https://www.itromso.no/article389243.ece

AnonymBruker
Skrevet

Slapp av, det går helt fint. 

Når et krav har gått til inkasso, påløper det salær på dagen den blir registrert til inkasso, etter betalingsoppfordringen (første brevet inkassoselskapet sender) sendes. Betalingsoppfordringen har 14 dagers frist, etter denne har utløpt, går det ytterligere 28 dager før det påløper mer i salær. Har du betalt hele kravet i betalingsoppfordringen på forfallsdato, så har du ingenting å bekymre deg for.

Anonymkode: e6795...0e8

AnonymBruker
Skrevet

Inkasso vet jeg ikke så mye om, men som kommentar til om pengene skal forlate skyldnere konto eller kunne disponeres av mottaker på angitt dato;

Hva med efaktura? Der settes jo forfallsdato automatisk. Om det er mening at mottaker skal ha pengene denne dagen må de jo sette betalingsfrist til en tidligere dato enn faktura i posten (tidligere dato, ikke kun kortere betalingsfrist siden man slipper å tenke på postgang.

Anonymkode: 51de2...915

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inkasso vet jeg ikke så mye om, men som kommentar til om pengene skal forlate skyldnere konto eller kunne disponeres av mottaker på angitt dato;

Hva med efaktura? Der settes jo forfallsdato automatisk. Om det er mening at mottaker skal ha pengene denne dagen må de jo sette betalingsfrist til en tidligere dato enn faktura i posten (tidligere dato, ikke kun kortere betalingsfrist siden man slipper å tenke på postgang.

Anonymkode: 51de2...915

Nei. Når du har lagt en betaling til forfall (hvilket i realiteten er det som skjer når du godkjenner en eFaktura), vil denne bli forsøkt betaling med første mulige kjøring på forfallsdato, og det er natt til forfallsdato. Det går 4-5 såkalte kjøringer pr hverdag (dvs overføringer mellom bankene). De fleste bankene har en «siste frist» for at mottakeren skal få pengene i dag rundt kl 14-1430. Hvis man betaler innen sin banks frist (klokkeslett), på forfallsdato, har mottakeren pengene disponible på sin konto samme dag, uansett bank. Betaler man etter dette, hvilket TS tilsynelatende har gjort (antar det er betalt rundt 18-tiden), så har ikke mottaker det på konto i dag uansett bank, mottaker har det på konto i morgen.

Hvilket egentlig er en dag for sent. 

Når det er sagt, så vil nok inkasso-selskapet la ham slippe unna ytterligere gebyrer og salær, men TS har faktisk betalt en dag for sent. Greit å ta med seg til neste gang. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...