Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2005 #1 Skrevet 2. mars 2005 Hei jenter! Hvis du kommer over ei lommebok som noen har mistet på gata,hadde dere beholdt den selv,eller levert den til politiet?
Krigg Skrevet 2. mars 2005 #2 Skrevet 2. mars 2005 Jeg ville gått til politiet med den. Jeg har ikke samvittighet til å beholde den selv. I tillegg tenker jeg på en gang jeg mister noe verdifullt. Da håper jeg jo selvsagt at det fins en ærlig sjel som finner det, slik at jeg kan få det tilbake!
Titti72 Skrevet 2. mars 2005 #3 Skrevet 2. mars 2005 Nix, hadde levert den til politiet hvis jeg ikke selv hadde klart og oppspore eieren via kortene/førerkortet o.l.
Gjest gjesta Skrevet 2. mars 2005 #4 Skrevet 2. mars 2005 Hadde levert den, for ellers hadde samvittigheten gnagd..
Belba Skrevet 2. mars 2005 #5 Skrevet 2. mars 2005 Kunne ikke falle meg inn i beholde den. Jeg sjekker om det står informasjon (telefonnummer/adresse så jeg kan finne tlf.nr. i telefonkatalogen) på kort el. inni lommeboka, og ringer vedkommende. Hvis ikke, leverer jeg den til politiet.
Gjest SumoBryter Skrevet 2. mars 2005 #6 Skrevet 2. mars 2005 Hei jenter! Hvis du kommer over ei lommebok som noen har mistet på gata,hadde dere beholdt den selv,eller levert den til politiet? Selvfolgelig ikke.
Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2005 #7 Skrevet 2. mars 2005 I de aller, aller fleste lommebøker er der kort av et eller annet slag slik at man kan finne telefonnummeret til eieren. Er ikke det mulig leveres den slevsagt til politiet, ville ALDRI falt meg inn å beholde den! Har aldri funnet ei lommebok da. Fant et visakort på fergekaia engang. Fikk 200 kroner av den takknemlige eier for at han fikk det tilbake... (Jeg forventa da slett ikke noe, bare gikk ut av bilen og sa "oi, her ligger et kort" Ga det til pappa jeg, siden han hadde kjørt oss til ferga, og han ringte eieren, og sendte det i posten til ham (viste seg å bo langt unna, hadde mista det på reise) )
Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2005 #8 Skrevet 2. mars 2005 Neierrugæærn! Selvsagt hadde jeg ikke beholdt lommeboka. Jeg hadde tatt ut alle kontantene, sørget for å få alle kreditt- og betalingskort skimmet - og deretter hadde jeg prompte levert den i navnet til en jeg ikke liker til politiet.
Arkana Skrevet 2. mars 2005 #9 Skrevet 2. mars 2005 Kunne ikke falle meg inn å beholde den, jeg ville helt klart levert den inn. Jeg kan selv levende forestille meg hvordan det hadde vært å miste lommeboken, jeg har faktisk ikke full oversikt over alt jeg har i den og ville nok strevd veldig med å få nytt av alt.
Gjest Melk Skrevet 2. mars 2005 #10 Skrevet 2. mars 2005 Har funnet 3-4 lommebøker, og ahr alle gangene ringt eier ut fra opplusninger i boka. Ville ellers gitt den til plitiet, det gjord e jeg en gang jeg fant et smykke.
nyibyen Skrevet 2. mars 2005 #11 Skrevet 2. mars 2005 Hvis de fleste virkelig er sånn som dere (og jeg ville svart likedan selv), hvorfor er det da så sjelden man får tilbake ting man mister, om det nå er lommebok, mobil, smykker eller annet???
Gjest gjesta Skrevet 2. mars 2005 #12 Skrevet 2. mars 2005 Hvis de fleste virkelig er sånn som dere (og jeg ville svart likedan selv)' date=' hvorfor er det da så sjelden man får tilbake ting man mister, om det nå er lommebok, mobil, smykker eller annet???[/quote'] Er mange som ville beholdt lommeboka også ja.. Men ikke oss på KG, we are grrrrreat !
Gjest Gjesta Skrevet 2. mars 2005 #13 Skrevet 2. mars 2005 Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å beholde den.Hva skal man med noen andres lommebok egentlig? Se på bilder? :klø:
Arkana Skrevet 2. mars 2005 #14 Skrevet 2. mars 2005 Hvis de fleste virkelig er sånn som dere (og jeg ville svart likedan selv)' date=' hvorfor er det da så sjelden man får tilbake ting man mister, om det nå er lommebok, mobil, smykker eller annet???[/quote'] Kanskje fordi den som mister lommeboken ikke gidder anstrenge seg for å finne den igjen? Det er lettere å bare sperre kort og få nye. Man vet jo ikke hvor lommeboken har blitt av, noen leverer den inn i nærmeste butikk, noen til politiet, noen tar den med seg og prøver å få tak i eieren selv.
Gjest Madeline Skrevet 2. mars 2005 #15 Skrevet 2. mars 2005 Jeg hadde levert den til politiet. Den kan spores tilbake til eier via førerkort, beskrivelse av lommeboka el. Det er faktisk straffbart å beholde hittegods selv. Hadde det derimot vært en 100 lapp eller lignende som lå på gata, ville jeg beholdt den. Er dessverre ikke ærligere enn det.
Malou Skrevet 2. mars 2005 #16 Skrevet 2. mars 2005 Jeg fant en lommebok en gang. Tok pengene og kastet resten i søpla. Til mitt forsvar kan jeg si at jeg var russ. Hjelper det? Hadde det vært veldig mange penger i lommeboka kunne jeg kanskje gjort det samme i dag.. :oops: *pusser den rustne glorien*
Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2005 #17 Skrevet 2. mars 2005 Om den inneholdt info om eieren, hadde jeg sørget for å enten ringe eier selv eller levere lommeboka til politiet. Hadde jeg ikke funnet info om hvem som eier den vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Hadde det dreid seg om en hundrelapp eller tre hadde jeg nok beholdt den selv. Hadde den inneholdt flere tusen, hadde jeg nok prøvd mer iherdig å finne ut hvem som eier den.
Arkana Skrevet 2. mars 2005 #18 Skrevet 2. mars 2005 Hadde det dreid seg om en hundrelapp eller tre hadde jeg nok beholdt den selv. Hadde den inneholdt flere tusen, hadde jeg nok prøvd mer iherdig å finne ut hvem som eier den. Det er ikke bare pengene som teller. Jeg hadde ikke brydd meg særlig om selve pengene, men ville satt pris på å få alle kortene tilbake.
Malou Skrevet 2. mars 2005 #19 Skrevet 2. mars 2005 Hadde det derimot vært en 100 lapp eller lignende som lå på gata' date=' ville jeg beholdt den. Er dessverre ikke ærligere enn det.[/quote'] Hvordan skulle man ellers spore eieren av en 100-lapp? :klø:
Gjest Virvel Skrevet 2. mars 2005 #20 Skrevet 2. mars 2005 Hadde jeg funnet en lommebok med penger, kort osv i, hadde jeg selvfølgelig forsøkt å finne eieren. Det er ikke engang noe å lure på for meg. Finner jeg noe som det er mulig å spore tilbake til eieren, så leverer jeg det tilbake. Skulle ønske den som fant klokken jeg mistet for et år siden hadde tenkt sånn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå