AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #1 Skrevet 12. juni 2018 Jeg er utdannet innenfor kommunikasjon (journalistikk og poltikk), og har utenom noen kortere vikariater (et på 6 mnd, ellers bare noen uker), ikke hatt relevant jobb siden jeg ble ferdig for 4 år siden. Jeg har nå jobbet som saksbehandler i over 1 år, men dette er overhodet ikke en jobb for meg. Jeg er god på selge meg inn via søknaden, og får nokså ofte intervju. Men gang på gang blir jeg avfeid med at andre hadde mer erfaring enn meg. Jeg har til og med gått på intervjutrening, men fikk veldig gode tilbakemeldinger der og "det kommer til å ordne seg for deg!". Men det har det jo ikke gjort. Nå, etter 4 år, er jeg usikker på om jeg i det hele tatt kan fortsett sånn som dette, eller om jeg må ta en annen utdanning for å komme meg noe sted. Jeg vurderer læreryrket, men er svært skeptisk ut i fra hva mine lærervenner forteller. Jeg har dessuten kun undervisningskompetanse i samfunnsfag og medievitenskap (kanskje noe politisk idéhistorie også), så jeg ser for meg at jeg må studere minimum 2 år med PPU + et fag til. Er rett og slett veldig motløs nå. Jeg har også søkt andre steder enn Østlandet, så det er sagt. Anonymkode: 1270b...be1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #2 Skrevet 12. juni 2018 Hvordan er nettverket ditt? Hva slags kontakter har du? Det høres nå heller ut som det er nettverksbygging du må satse på. Anonymkode: e1d8f...a6f
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #3 Skrevet 12. juni 2018 Om det er noen trøst - hvis du vil jobbe som journalist, så er det et lite skifte i bransjen nå. Det er langt flere jobber som ligger ute enn det det var for et par år siden! Folk er generelt ikke så gira på å være journalister lenger... Anonymkode: 00e28...227
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #4 Skrevet 12. juni 2018 41 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan er nettverket ditt? Hva slags kontakter har du? Det høres nå heller ut som det er nettverksbygging du må satse på. Anonymkode: e1d8f...a6f Fikk min siste jobb via nettverk, så er helt enig i at det er en vei inn. Men innen mediene har jeg ikke kunnet bruke nettverket mitt noe særlig. Jeg jobbet frivillig i 2 måneder et sted for håp om innpass, eller i det minste en god referanse, men det var ikke helt suksessfullt. 33 minutter siden, AnonymBruker said: Om det er noen trøst - hvis du vil jobbe som journalist, så er det et lite skifte i bransjen nå. Det er langt flere jobber som ligger ute enn det det var for et par år siden! Folk er generelt ikke så gira på å være journalister lenger... Anonymkode: 00e28...227 Interessant, er ikke sikker på om jeg har sett den samme tendensen, men jeg prøver å følge med. Anonymkode: 1270b...be1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #5 Skrevet 12. juni 2018 Har også lignende utdanning, og det virker som om det går mest på nettverk i den bransjen Jeg valgte å ta ny utdannelse med forhåpentligvis bedre utsikter. Du må jo heller ikke bli lærer om det ikke er det du vil, bedre å ta ny 3 årig utdannelse innen noe annet du kan være interessert i? Anonymkode: a78c5...b79
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #6 Skrevet 12. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har også lignende utdanning, og det virker som om det går mest på nettverk i den bransjen Jeg valgte å ta ny utdannelse med forhåpentligvis bedre utsikter. Du må jo heller ikke bli lærer om det ikke er det du vil, bedre å ta ny 3 årig utdannelse innen noe annet du kan være interessert i? Anonymkode: a78c5...b79 Hei, trist å høre om flere i samme situasjon! Jeg tenker hvis jeg skal studere noe annet så må det være noe som faktisk gir meg jobb. Jeg er veldig lite interessert i et yrke innen helse, og selv om jeg gjerne kunne studert IT så tror jeg at jeg hadde kjedet meg hvis jobben kun var databasert. Derfor tror jeg lærer kanskje er det beste alternativet for meg. Samtidig som jeg ikke vet om det heller er det riktig, så det er vanskelig. Kan jeg spørre hvilken retning du har gått nå? Anonymkode: 1270b...be1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #7 Skrevet 12. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, trist å høre om flere i samme situasjon! Jeg tenker hvis jeg skal studere noe annet så må det være noe som faktisk gir meg jobb. Jeg er veldig lite interessert i et yrke innen helse, og selv om jeg gjerne kunne studert IT så tror jeg at jeg hadde kjedet meg hvis jobben kun var databasert. Derfor tror jeg lærer kanskje er det beste alternativet for meg. Samtidig som jeg ikke vet om det heller er det riktig, så det er vanskelig. Kan jeg spørre hvilken retning du har gått nå? Anonymkode: 1270b...be1 Kanskje du kunne prøve å jobbe som lærervikar for å se hvordan det er først? Jeg er også en av de som ikke er interessert i å jobbe innenfor helse, og jeg vurderte virkelig IT men så var ikke interessen stor nok i å "pønsje" programmeringsspråk på pc'n (min samboer er programmerer 😛), tenkte også på grafisk design og interaksjons design, men her er det også kamp om jobbene. Så jeg gikk for min andre interesse og det er arkitektur og naturfag. Så nå studerer jeg til å jobbe innen arealplanlegging (lignende studie de har på NMBU). Trives kjempegodt, men vet at det er aldri jobbgaranti uansett hva man velger, men i så fall for jeg heller flytte på meg. Anonymkode: a78c5...b79
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #8 Skrevet 12. juni 2018 Har du master, Ts? Hvis ikke må du ta det også før du kan komme inn på PPU. Anonymkode: 4b4b6...642
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #9 Skrevet 12. juni 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje du kunne prøve å jobbe som lærervikar for å se hvordan det er først? Jeg er også en av de som ikke er interessert i å jobbe innenfor helse, og jeg vurderte virkelig IT men så var ikke interessen stor nok i å "pønsje" programmeringsspråk på pc'n (min samboer er programmerer 😛), tenkte også på grafisk design og interaksjons design, men her er det også kamp om jobbene. Så jeg gikk for min andre interesse og det er arkitektur og naturfag. Så nå studerer jeg til å jobbe innen arealplanlegging (lignende studie de har på NMBU). Trives kjempegodt, men vet at det er aldri jobbgaranti uansett hva man velger, men i så fall for jeg heller flytte på meg. Anonymkode: a78c5...b79 Jeg har jobbet til sammen 2 år som lærer, så jeg har fått en god smak på det. Det kommer selvsagt mye ann på klassen, og ikke minst ledelsen ved skolen, men jeg har vel fundert mye på om det er et yrke jeg vil orke å stå i helt til jeg skal pensjoneres. Og dessverre blir svaret nei, tror jeg. For noen år skulle jeg nok kost meg, men jeg kan bare ikke se for meg å jobbe 30 år som lærer. Og da er det litt tungt å i det hele tatt skulle begynne å studere mer. Men høres ut som du har funnet et spennende studie! Jeg får ta og se litt på ulike studier. 7 minutter siden, AnonymBruker said: Har du master, Ts? Hvis ikke må du ta det også før du kan komme inn på PPU. Anonymkode: 4b4b6...642 Det har jeg. Men har flere venner med master som ikke kom inn på Uio, er jo ikke spesielt mange plasser der. Så hadde nok søkt andre steder i såfall. Men som jeg skriver over føles det feil å skulle studere noe man egentlig ikke brenner for. Anonymkode: 1270b...be1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #10 Skrevet 12. juni 2018 Jeg er utdannet lærer, (fra 5.trinn og oppover) og det er ikke flust av jobber i dette yrket heller. Med en PPU kvalifiserer du til å jobbe fra 5.trinnog oppover, og det er hovedsakelig på småtrinnet det trengs lærere. Men hvis du kunne tenkt deg å jobbe på bygda så får du vel jobb på en skole. Det er mye mer enn bare fag da, så du må like en hektisk hverdag. Anonymkode: 4cf3e...49a
Gjest Herr Heftig Skrevet 12. juni 2018 #11 Skrevet 12. juni 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er utdannet innenfor kommunikasjon (journalistikk og poltikk), og har utenom noen kortere vikariater (et på 6 mnd, ellers bare noen uker), ikke hatt relevant jobb siden jeg ble ferdig for 4 år siden. Jeg har nå jobbet som saksbehandler i over 1 år, men dette er overhodet ikke en jobb for meg. Jeg er god på selge meg inn via søknaden, og får nokså ofte intervju. Men gang på gang blir jeg avfeid med at andre hadde mer erfaring enn meg. Jeg har til og med gått på intervjutrening, men fikk veldig gode tilbakemeldinger der og "det kommer til å ordne seg for deg!". Men det har det jo ikke gjort. Nå, etter 4 år, er jeg usikker på om jeg i det hele tatt kan fortsett sånn som dette, eller om jeg må ta en annen utdanning for å komme meg noe sted. Jeg vurderer læreryrket, men er svært skeptisk ut i fra hva mine lærervenner forteller. Jeg har dessuten kun undervisningskompetanse i samfunnsfag og medievitenskap (kanskje noe politisk idéhistorie også), så jeg ser for meg at jeg må studere minimum 2 år med PPU + et fag til. Er rett og slett veldig motløs nå. Jeg har også søkt andre steder enn Østlandet, så det er sagt. Anonymkode: 1270b...be1 Meld deg inn i Arbeiderpartiet. De trenger virkelig din kompetanse. Dessverre blir mange jobber du kunne hatt; besatt av folk med tidligere verv fra ungdomspoilitkken, som ikke har formell kompetanse på samme måte som deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå