Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal en greie å definere så dagligdagse ord som ansvar og plikt?

I forhold til skolearbeidet har jeg vært nødt til å definere de to begrepene. Jeg syns det er fryktelig vanskelig. Det er nesten slik at det er så hverdagslig at det er vanskelig å definere, alle vet jo hva ansvar og plikter innebærer.......

Er det noen der ute som er villig til å hjelpe en stakkars student? Er det noen som har ideer for hva jeg kan skrive? Jeg er helt desperat!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

plikt I plikt f1 el. m1 (lty plicht 'ytelse') skyldighet, forpliktelse ha p- til å gjøre noe / gjøre noe av p- / p-en kaller / en hellig p- / det var hans simple p- å hjelpe .

II plikt m1 (lty plicht 'lite akter- el. fordekk') forreste tofte i robåt .

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

ansvar ansvar -et (norr andsvar, av and-) (moralsk, økonomisk el. juridisk) forpliktelse til å stå til rette for noe ha a- for noe / ta a- for at noe blir gjort / a-et hvilte tungt på henne / dele a-et for noe / bære a-et for noe / ha a- for barn / få en til å innse sitt a- / velte a-et over på andre / frihet under a- / ha a- overfor velgerne / påta seg et a- / det er mitt a- / på eget a- / stå til a- for det en har gjort / unndra seg a-et / jeg tar ikke noe a- for resultatet / dette skal du få stå til a- for! dette skal du få svare for! / jur.: gjøre a- gjeldende mot en tredjemann .

Gjest gjesta
Skrevet

Ansvar pådrar vi oss etter hvert med åra. Så tidlig som mulig døtter fordeldrene inn både kunnskap og ikke minst ANSVAR.

Ansvar betyr å gjøre noe med følgene. Det betyr at vi selv må ta hånd om følgene av det vi gjør . Enten det gjelder å gjøre det som er vår plikt, betale tilbake noe vi skylder, rette opp en skade som er begått, eller gå til personer som har lidd urett på grunn av oss, og gjøre opp det som måtte ha skjedd på en rettferdig måte.

sitat fra http://home.c2i.net/sigron/Aandelig/ansvar.htm

Plikt er vel mer noe du føler du MÅ gjøre/si..

"Bob får høre at hans venn Sue har vært utsatt for en ulykke og er på sykehuset. Han er bekymret for henne og vil besøke henne når arbeidsdagen er over. Når klokken ringer, fortoner imidlertid sykehusveien seg veldig lang, og dessuten ber noen av arbeidskameratene ham ut på et glass øl. På dette punkt i fortellingen lar Blum den forgrene seg i flere alternativer. I det alternativet vi skal forfølge beslutter Bob seg til sist likevel til å dra på sykehuset. Sue blir svært glad over å se ham, men så undres hun: Hvorfor kommer han egentlig? Gjør han det bare av plikt, eller betyr hun noe for ham?"

Sitat fra http://www.dmmh.no/~ses/stat1/0048_Holdnin...tiskMetode.html

Du kan søke på Google, så finner du svar. Det var det jeg gjorde :wink:

Skrevet

Takk for at dere tar dere tid til å svare meg. Det er ikke alltid lett å være student :oops:

Skrevet

Du burde kanskje finne noen artikler/journals om dette, sånn at du kan vise de forskjellige syn teoretikerne har på begrepene, og utfra det deffinere hvilken definisjon du vil benytte deg av. Det er ihvertfall sånn vi må gjøre det...

Piglet

Skrevet

Vi har fått beskjed om å ikke finne definisjoner i ordbøker..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...