Gå til innhold

Noen som har vært i oppfølgingstiltak (pålagt av NAV) hos Sonans?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er arbeidsledig og var først i et avklaringstilatak hos Sonans, det varte ca 1 mnd. Nå er jeg i gang med tiltak nummer 2, som er oppfølging. Jeg ble fortalt at jeg skulle få hjelp med jobbsøk, både til å skrive søknad og CV, samt intervjutrening. Så langt er jeg lite imponert. Avklaringstiltaket var greit nok. Tok flere tester og var i samtaler med en veileder for å avklare hva slags kompetanse jeg har, fikk forsåvidt utvidet horisonten min og åpnet øynene for noen muligheter jeg ikke hadde tenkt på at var der.

Oppfølgingstiltaket er jeg derimot ganske oppgitt over. Har hatt et par en-til-en møter med en karriereveileder, men bortsett fra det består "hjelpen" i at jeg må møte på jobbcafe fire dager i uka mellom 10 og 13. Der skal det være en person tilgjengelig om vi trenger hjelp, men jeg har opplevd disse som lite tilgjengelige. Flere av dem har hatt møter og vært utilgjengelige hele eller deler av jobbcafe-tiden og andre er veldig til og fra. I tillegg er det flere med innvandrerbakgrunn som trenger mye hjelp med grunnleggende ting som tar mye tid og oppmerksomhet når veilederen faktisk er tilgjengelig. Alt i alt føler jeg at jeg har veldig lite igjen for å sitte der.

Er dette en "normal" erfaring fra et sånt tiltak eller er jeg maks uheldig?

Anonymkode: 97732...577

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff, har du havnet der?

Jeg kan kun kondolere. Kom deg ut i jobb så fort du kan. Sonans kan ikke tilby noe som helst, det eneste de er gode på er å vinne anbud hos NAV.

Lykke til.

Anonymkode: 92d08...86c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt normalt ut. Skjønner ikke at ikke NAV kan dele inn i grupper, f.eks de som kan norsk på ei gruppe og de som ikke kan på ei, de som kan bruke PC på ei gruppe og de som ikke kan på ei. Jeg ventet over en time på å få stilt et enkelt spørsmål (som veileder ikke kunne svare på...).

Anonymkode: 84a00...b6c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er tiltaket sosialt da? Treffer du folk i din egen situasjon som du kan skravle litt med og ta en kaffe med? 

Hvis det er tilfellet kunne jeg tenkt meg å bli med på oppfølgingstiltaket.

Kjedelig å gå hjemme hele tiden og ikke treffe folk

Anonymkode: 1a528...b7a

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff, har du havnet der?

Jeg kan kun kondolere. Kom deg ut i jobb så fort du kan. Sonans kan ikke tilby noe som helst, det eneste de er gode på er å vinne anbud hos NAV.

Lykke til.

Anonymkode: 92d08...86c

Takk :)  

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres helt normalt ut. Skjønner ikke at ikke NAV kan dele inn i grupper, f.eks de som kan norsk på ei gruppe og de som ikke kan på ei, de som kan bruke PC på ei gruppe og de som ikke kan på ei. Jeg ventet over en time på å få stilt et enkelt spørsmål (som veileder ikke kunne svare på...).

Anonymkode: 84a00...b6c

Jeg har også lurt på hvorfor de ikke deler inn i grupper. Hadde jo gitt mer mening om de som sliter med språket satt sammen i en gruppe med andre med samme utfordringer og de som ikke kan PC satt sammen med andre som ikke kan det osv. Har flere ganger opplevd å vente lenge på å få hjelp (og at veileder ikke kan svare på det jeg lurer på har også skjedd).

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er tiltaket sosialt da? Treffer du folk i din egen situasjon som du kan skravle litt med og ta en kaffe med? 

Hvis det er tilfellet kunne jeg tenkt meg å bli med på oppfølgingstiltaket.

Kjedelig å gå hjemme hele tiden og ikke treffe folk

Anonymkode: 1a528...b7a

Jeg opplever det ikke som spesielt sosialt. Til det er vi som er der for forskjellige. Alle sitter i "sin" boble med hver sin PC og jobber for det meste. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk :)  

Jeg har også lurt på hvorfor de ikke deler inn i grupper. Hadde jo gitt mer mening om de som sliter med språket satt sammen i en gruppe med andre med samme utfordringer og de som ikke kan PC satt sammen med andre som ikke kan det osv. Har flere ganger opplevd å vente lenge på å få hjelp (og at veileder ikke kan svare på det jeg lurer på har også skjedd).

Jeg opplever det ikke som spesielt sosialt. Til det er vi som er der for forskjellige. Alle sitter i "sin" boble med hver sin PC og jobber for det meste. 

TS

Jobber med hva? 

Anonymkode: b68e2...9a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...