Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håret mitt blir fett rett etter at jeg har vaska det... Alle sier at det er fordi jeg ikke har skylt ut all sjampoen, men jeg bruker kjempelite sjampo og står å skyller i over en halv-time... Blir så frustrert, kjenner ingen som har samme problem som meg! Har prøvd å bytte sjampo sånn 1000 ganger... Gi meg tips, takk! 🙂

Anonymkode: 9588b...e69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

DET ER VANNET DITT, ikke sjampoen!!

Anonymkode: 8d824...1ca

• Liker 1
Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet

Å nei, å nei, hva skal du nå vel gjøre? For du kan'ke reise hjem med fettet hår. For du er beautiful, du titter inn i speilet, og speilet svarer: "Håret ditt er fett, AB". 

AnonymBruker
Skrevet

Mulig håret ditt har blitt ødelagt av dårlig shampoo. Forsøk gå et par uker uten shampoo. 

Har du dårlig hud i ansiktet? Om du bruker dårlig hudkrem i ansiktet kan huden bli dårlig, og det kan påvirke huden på hodet. 

Om du spiser mye dårlig mat vil det også påvirke huden din negativt. 

Anonymkode: 65e3f...794

• Liker 1
Skrevet

Det kan faktisk være at du gjør feil i å skylde for mye med vann ja.

Shampoo som masseres i hodebunnen. Gjerne en for fett hår, skyll ut til du kjenner det ikke er noe igjen, det tar ikke 30 min altså, jeg skyller ut mitt på 2 min ca (men har aldri tatt tiden). Så har du i en balsam og passer på at denne ikke kommer i hodebunnen og skyller ut. Det hjelper også å føne håret og å unngå å bruke fingre når du føner. Bruk børste ved føn i stedet for.

Jo mer du vasker håret, jo værre. Jeg hadde problem med fett hår i alle år og det ble ikke bedre før jeg sluttet å farge håret mitt. Jeg måtte vaske håret hver dag før, men nå gjør jeg det hver andre eller tredje dag. Er det en dag hvor det er ille, bruker jeg tørrshampoo i mellomtiden. Jeg har veldig fint og glatt hår.

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet

En halv time :hakeslepp: Du skyller håret ditt fett, holder å skylle noen minutter.

• 4 uker senere...
Skrevet

Off, jeg føler med deg. Håret har mye å si for hvordan jeg føler meg, og det er ikke noe kjekt, det husker jeg godt. Man føler seg ikke så veldig pigg når håret ligger klistret til panna.

Problemet kan jo faktisk være at du bruker for lite shampoo og for mye vann. Hvis man ikke vasker hodebunnen helt ren, blir det liggende skitt, døde hudceller og olje igjen, det blir en ond sirkel. Fet hodebunn er som oftest genetisk, den er som oftest i ubalanse, men enkelte ting kan gjøre det verre. F.eks mangel på fukt (om hud - og hodebunnen er hud - blir strippet for olje går den i forsvar og produserer enda mer olje), vannet der du bor og hormoner. Til og med medisiner kan visstnok gjøre hodebunnen verre. Noen sier de sliter med SLS i shampooen og fikk bedringer når de kuttet ut dette, men folk er forskjellige.

Jeg måtte også vaske hver dag før, og jeg vet ikke om dette kommer til å hjelpe deg, men jeg vil nå stille meg inn i rekken av de som ga sine tips. Jeg har to ulike shampooer. Akkurat nå bytter jeg mellom Davines OI shampoo og Kérastase Resistance Volumifique Bain som er en volum shampoo. Liker begge disse, de er lette og gode uten å koste flesk. Ingen vits i å bruke billig shampoo da disse stripper håret, jeg bruker mer shampoo per gang, og håret føles gyselig. Bedre produkter varer lenger. Bruker vel ca en god 20 kroning til første runde, og en 10 kroning til runde 2 (og jeg har mye hår). To runder med shampoo er et must. Rengjøre, uten å strippe all oljen som er naturlig i hodebunnen. Jeg sprer shampoo'en på hendene, så jobber jeg den inn i hodebunnen først. Helle hodebunnen. Gir en lett massasje mens jeg holder på, og så drar jeg liksom produktet ut i lengdene og vasker lengdene med det som blir "til overs". Skyll ut. Repeat. Man ser på gulvet når såpen er så og si ute av håret. Det finnes nok videoer på youtube ang ulike måter å påføre shampoo'en på hvis du vil prøve noe nytt. Så bruker jeg balsam i lengdene, lar den virke litt. Kun i lengdene. Etterpå lar jeg håret tørke i en håndduk mens jeg renser huden. Jeg bruker som oftest å føne håret etter en stund, står opp ned, i alle fall slik at det håret nært hodebunnen føles noenlunde tørt. Ikke med veldig varm luft, medium settingen holder, jeg kjenner bare at når jeg bruker luft i håret holder det seg bedre. I tillegg slepper jeg da å gjøre noe med det etterpå (enten rette det, sette det opp fordi det er gigantisk etter lufttørk etc). Min dusj tar vel totalt 15 min med såpe, av og til shaving av legger, en liten trall og uten å stresse. Og da er ikke vannet på hele den tiden.

Jeg bruker tørrshampoo på dag 2 OM jeg må, også bruker jeg en god "purifying" shampoo en gang eller to i mnd for å få ut evt produkter jeg har brukt (tørrshampoo f.eks).

Lykke til. Det ordnet seg for meg etterhvert, håper du finner ut av det. Snakk med legen din om du trenger det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du skyller for mye.... Jeg har langt, tjukt hår, men aldri i verden om jeg står i 20 minutter og skyller....

Har sjampoen du bruker silikon i seg? Det kan gjøre håret mer fett....

Jeg vasker hodebunnen ordentlig også "fordeler" jeg bare skummet i lengdene.... Det er hodebunnen som trenger vask...

Hvis du bruker balsam skal det bare i lengdene, ikke nær hodebunnen...

• Liker 1
Skrevet

Du vasker for mye. Bruk bittelitt sjampo og skyll raskt ut. Så må du gjennom en periode hvor du vasker håret f eks en gang i uken. Da bør du begynne å se endring. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv Redken sin renseshampo, den reddet meg da jeg slet med det samme. I etterkant fant jeg ut at jeg hadde seborreisk eksem i hodebunnen.

Anonymkode: 21208...c80

Skrevet

Slet selv med dette problemet, og ble anbefalt av frisør å ikke bruke balsam ved hver vask. I tillegg begynte jeg å stripe det, og det har hjulpet veldig for min del!

AnonymBruker
Skrevet

Bruk shampo mot fett hår. Ta nok så det skummer i håret. Masser godt fingertuppene i hodebunnen og skum godt.  Skyll godt og gjenta. Hvis du bruker balsam så skal det kun være i halve håret i lengdene og ikke hodebunnen. Lufttørk håret om du kan, men skal du bruke føner så ikke bruk den varmeste innstillingen. Bruk minst mulig stylingprodukter da det gjør håret fortere fett. 

Anonymkode: 61f63...96a

AnonymBruker
Skrevet

Volumshampo uten silikon gjorde underverker for meg! :) Behøver ikke å være en dyr shampo heller.

Anonymkode: e89bc...dbe

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som du skyller altfor lenge, samt at du kanskje vasker håret for ofte? Håret skal egentlig vaskes bare 2 til 3 ganger i uka. 

• Liker 2
Skrevet

På mitt tror jeg at min prevensjon påvirker håret mitt. Jeg har P-stav og etter jeg satte inn den har håret mitt blitt mer fett. Men tenker du kan prøve å ikke vaske håret hver dag og heller bruke tørsjampo de dagene du ikke vasker det. Kan sikkert fungere å variere såpen du bruker og ikke balsam i hodebunnen om du bruker det. 

AnonymBruker
Skrevet

Bør avslutte sjamponeringen/balsameringen med så iskaldt vann som de klarer. 

Anonymkode: 4df4c...121

Skrevet

Mange gode tips her. Etter min erfaring hjelper det å vaske håret sjeldnere (tørrshampo er en bra lifesaver i mellom vaskingene), bruke en volumshampo eller spesialshampo for fett hår, ikke massere for mye (da stimulerer du talgkjertlene til å produsere mer fett), skyll ut med kaldt vann og bruk lite og sjeldent balsam.
Og hormoner har veldig mye å si! Jeg har hatt fett hår mer eller mindre hele livet, spesielt etter puberteten, og opplevde å få mye mindre fett hår mens jeg gikk på p-piller.

Jeg elsket shampoene med peppermynte fra Bodyshop og Yves Rocher, men de selges dessverre ikke lenger. Akkurat nå tester jeg ut "Moody cow" fra Cowshed.

Skrevet

Shampoomengden bør være på størrelse med en femkroning i håndflaten. Sørg for at shampooen kommer godt ned i hodebunnen, pass på at vannet ikke er for varmt! Ikke samle alt håret i en tull oppå hodet for å vaske det, men vask hodebunnen så ordner resten seg selv omtrent. Hvis det ikke skummer, skyll og gjenta - noen ganger blir det ikke rent på første forsøk. Bruk fingertuppene ned i hodebunnen. Poenget med det er todelt, du får vasket der skitten samler seg og du får bedre blodsirkulasjon i hodebunnen. Dersom du løfter opp håret i en tull vil du slite ekstra på håret, bedre å la det henge om det er langt mens du vasker..

Veldig mange frisører osv anbefaler å vaske to ganger med litt mindre shampoo gang nr to..

Husk at balsam KUN skal i lengdene, ikke i bunnen! Har du langt hår betyr det at de nederste 10-15 cm skal ha balsam.. Har du kjemisk skadet hår bør du ha en balsam med proteiner, har du naturlig tørt hår, trenger du en balsam som tilfører fuktighet, og har du fint hår bør du satse på en balsam som gir volum.

Når du skyller kjenner du at håret er fritt for såpe / balsamrester. og ikke minst, ikke gni håret for å tørke det. Det sliter på, det er bedre å "klappe" det tørt på en måte.. og gre fra bunnen og oppover hvis du er av de som må gre håret.

AnonymBruker
Skrevet
På 12.6.2018 den 15.57, AnonymBruker skrev:

DET ER VANNET DITT, ikke sjampoen!!

Anonymkode: 8d824...1ca

Jeg har også en mistanke om det. Men hva skal man gjøre, kan jo ikke flytte på grunn av det heller? 

Anonymkode: 9aa04...17b

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også en mistanke om det. Men hva skal man gjøre, kan jo ikke flytte på grunn av det heller? 

Anonymkode: 9aa04...17b

Du kan jo ta med litt vann og teste vannkvaliteten  hos fagfolk? Kanskje du trenger salttabletter og filter til vannet? Nye rør ? 

Anonymkode: 61f63...96a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...