AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #1 Skrevet 12. juni 2018 Min eldste sønn er 5 1/2 år, og vi har det tøft med temperamentet og adferden hans til tider. Han har en yngre bror på litt over 3 år, og de kan innimellom krangle så busta fyker. Det som ofte skjer er at storebror slår og sparker lillebror først, dermed er slåssingen i gang. Vi har prøvd å snakke ufattelig mange ganger med ham om at denne oppførselen er helt uakseptabel, men det går rett inn og rett ut igjen. Av og til når han er ekstra sint på oss foreldre, hender det han he ropt: «Jeg vil dø», jeg blir helt sjokkert hver gang, har prøvd å snakke alvorlig med han om det. Ingen av oss foreldre har noensinne brukt dette utrykket: «jeg vil dø». Vi som foreldre prøver å være trygge og sette grenser. Det kan vel ikke være normalt for en femåring å si? Jeg er imidlertid skeptisk til å kontakte helsestasjonen og få henvisning til BUP, men dersom det er eneste utvei, så gjør vi det. Er litt bekymret for å bli satt inn i et system der kanskje barnevernet kommer inn i bildet, selv om vi ikke har noe å skjule. Anonymkode: ee898...5b6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #2 Skrevet 12. juni 2018 Var ikke svarene du fikk i den forrige tråden tilfredstillende nok?? Anonymkode: 9aace...fe4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #3 Skrevet 12. juni 2018 Helt ærlig har jeg ikke laget noen tråd om dette før. Kun en annen tråd om søskenkrangling for ca. 6 måneder siden. Anonymkode: ee898...5b6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #4 Skrevet 12. juni 2018 Noen som anbefaler å ta opp situasjonen med helsesøster? Noen som har erfaringer med liknende situasjoner og samarbeid med helsestasjonen og BUP? Tror nok jeg tar kontakt selv med helsesøster hvis ingen har noen erfaringer å dele. Anonymkode: ee898...5b6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #5 Skrevet 12. juni 2018 Vi snakket med pedleder og fastlegen (men fastlegen vår har jobbet 20 år på helsestasjon). Hun sa det nok ikke var en sak for bup og henviste ikke videre, men det hjalp bare å sette ord på det og snakke med noen. Jeg tror en helsesøster dere har tiltro til kan være et sted å begynne. COS-kurs fikk vi veldig anbefalt, men fant ikke noe som passet, men har lest om "Trygghetssirkelen", og det hjalp oss å bli mer bevisste i hvordan vi kunne roe og forebygge utbrudd his vårt barn. Tror ikke du har noe å frykte ved å snakke med noen og be om noen råd, det høres helt "innafor normalspekteret" ut. Anonymkode: 60448...38f 1
Gjest BearMama Skrevet 12. juni 2018 #6 Skrevet 12. juni 2018 Hvordan er han ellers? Har han venner? Hva sier barnehagen om han? Veldig lite informasjon her om gutten og hvordan han ellers oppfører seg og hvordan dere oppdrar han.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #7 Skrevet 13. juni 2018 12 timer siden, BearMama skrev: Hvordan er han ellers? Har han venner? Hva sier barnehagen om han? Veldig lite informasjon her om gutten og hvordan han ellers oppfører seg og hvordan dere oppdrar han. Han har ikke bare utfordrende adferd, heldigvis. Han er også ofte i godt humør og hører på grensene vi setter. Han har venner i barnehagen, og leker fint der, sier personalet. Det er hjemme han kan utagere gjennom å slå og bli sint på lillebroren og oss foreldre når vi setter grenser. Som sagt han er ikke alltid sint og utagerende. Den siste tiden har han begynt å krangle med broren før levering i barnehagen og rett før leggetid. Han liker ikke å legge seg nå som det er lyst ute. Barnehagen har ikke sagt noe spesielt på foreldresamtalene. Har forresten blitt anbefalt å spørre etter COS-kurs på helsestasjonen. Har en bekjent som har gjennomført dette, og som er veldig fornøyd med rådene de fikk der. Anonymkode: ee898...5b6
Gjest BearMama Skrevet 13. juni 2018 #8 Skrevet 13. juni 2018 (endret) 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har ikke bare utfordrende adferd, heldigvis. Han er også ofte i godt humør og hører på grensene vi setter. Han har venner i barnehagen, og leker fint der, sier personalet. Det er hjemme han kan utagere gjennom å slå og bli sint på lillebroren og oss foreldre når vi setter grenser. Som sagt han er ikke alltid sint og utagerende. Den siste tiden har han begynt å krangle med broren før levering i barnehagen og rett før leggetid. Han liker ikke å legge seg nå som det er lyst ute. Barnehagen har ikke sagt noe spesielt på foreldresamtalene. Har forresten blitt anbefalt å spørre etter COS-kurs på helsestasjonen. Har en bekjent som har gjennomført dette, og som er veldig fornøyd med rådene de fikk der. Anonymkode: ee898...5b6 Det høres bra ut at han ellers er velfungerende. Har også hørt mye bra om COS så kanskje det kan være en ide for å gå nye verktøy og innspill om hvordan dere skal takle det 😊 Men jeg tror at det vil fungere om dere forholder dere rolig og ikke gir han særlig oppmerksomhet når han er slem mot lillebror. Han vil tydeligvis ha mer oppmerksomhet fra dere og barn er ofte likegyldig til om den oppmerksomheten er positiv eller negativ så lenge de får en form for oppmerksomhet. Neste gang han gjør noe han ikke skal så ville jeg forholdt meg iskald og rolig og sagt at dette er ikke ok og fjernet han fra situasjonen. Uansett hvor sint eller grinete han blir så si at du forstår at han er frustrert, men at det aldri er greit å slå. Inntil han roer seg så får han ikke delta i leken eller hva dere driver med. Kanskje han hyler, skriker, legger seg på gulvet. La han gjøre det. Bare forhold deg rolig og vær klar til å gi kos og klem når han er klar for det. Med en gang han roer seg og endrer atferd så avleder du og snakker ikke mer om det, men roser han for å være en snill og god gutt. Og rett alt mot positiv forsterkning på at han gjør noe som er bra ved å leke fint eller hva enn han gjør rett etterpå når situasjonen er roet. Sønnen min hadde en periode der han slo alle når han ble frustrert og jeg brukte den metoden. Det tok ikke lang tid før han innså at ikke kom noen vei ved å slå eller å skape seg etterpå. Jeg snakket ikke mer om det etter at jeg hadde sagt at man ikke slår og vist at han ikke fikk gjøre noe gøy før han roet seg. Da var det bare lek og kos igjen. Han innså kjapt at i sekundet ha; endret til positiv atferd så fikk han oppmerksomheten han søkte. Negativ atferd førte bar til at han ikke fikk noen form for reaksjon en ren konsekvens. Endret 13. juni 2018 av BearMama
Atrix Skrevet 13. juni 2018 #9 Skrevet 13. juni 2018 Syntes også dere burde prøve veiledning eller kurs av noe slag. Dere høres ut som kjempegode foreldre som ønsker å ta tak i dette :).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå