Gå til innhold

Dobbelmoralsk! Jeg er i mot rasisme. Jeg har stygge tanker om relgiøse, særlig muslimer.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Personlig, helt ærlig er jeg i mot rasisme. Men jeg tror jeg er rasist, fordi jeg dømmer folk som er relgiøse. Særlig kristne og muslimer. Det henger ikke på greip for meg, at folk er naive og troende. Jeg blir sint når folk snakker om Gud, akkurat som det er en person som er mer verdt enn alle andre. Og jeg syns folk er teite som bruker skaut, og skjerf på hodet fordi det er en relgiøs ting. For meg er det helt hårreisende, fordi det virker ikke som et fritt valg, når folk sier at det er en relgiøs ting. Og jeg har kanskje litt ekstra i mot muslimer fordi jeg har bodd på Oslo øst, og sett hvor jævla dobbeltmoralske de er. At de er “stolte” av hjemlandet sitt er nå en ting, men hvor nedlatende de er ovenfor norske. Hvor negative de er til norsk kultur, når de bor i mitt land, i Norge. Norge er et fritt land, og vi er heldige som faktisk er født og oppvokst i Norge. Jeg elsker Norge, kunne ikke tenkt meg å bo i et annet land. Jeg er ikke rasist i forhold til hudfarge, og jeg veit at alle for eksempel muslimer er slik jeg beskrev. Det er mange hyggelige, og som tilpasser seg, og er inkluderende. Men de som ikke gjør det, irriterer meg kolossalt. 

Dette er et fryktelig rotete innlegg. Men jeg har grublet og tenkt på det så lenge, at nå måtte jeg bare få det ut av systemet. 

Anonymkode: 70d82...c8b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, du har blitt lurt.

Rasisme, handler om raser. Du er av rase X derfor er du mindre verdt enn meg som er av rase Y, f.eks

Om en kultur er forkastelig. f.eks vikingkulturen som gikk ut på å reise på tokt og plyndre og voldta. Om jeg sier hey jeg synes vikingkulturen var litt forkastelig, så gjør ikke det meg til rasist, det handler ikke om genene til vikingene, det er ikke genene jeg kritiserer, det er kulturen. Alle kulturer er ikke like gode, sånn er det bare.

De du hører på, mediene etc, har samlet masse begreper i en pose, av ting du ikke skal ha lov til å kritisere, bla.a religion og kultur og masse annet rart, ikke rart du er forvirret, men tenk deg litt om, og du innser fort at du er blitt rundtlurt

Dette til orientering

Anonymkode: beddf...628

• Liker 5
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Muslimer og Islam er ingen rase.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Muslimer og Islam er ingen rase.

Ifølge troverdige medier som nrk.no vg.no db.no og skolene er de det.

Og, dermed, er det på tide å vurdere statstøtten/læreplanen, før samfunnet kollapser helt med ukultur og religiøse ekstremister som skal hylles som berikende etc

Anonymkode: beddf...628

AnonymBruker
Skrevet

Du høres ikke ut som en anti-rasist. Jeg kaller deg ikke rasist heller. Jeg synes også det er rart at liksom alle religiøse du har møtt er så fryktelig overlegne og ser ned på norske folk. Den erfaringen har overhodet ikke jeg. Jeg har selvfølgelig fordommer, som deg, mot religiøse og spesielt muslimer. Det har de fleste som lever i en kultur når de møter en annen kultur. Men det er forskjell på folk som sluker sine egne fordommer rått og de som forsøker å motarbeide en del av dem. Muslimer er vanlige mennesker, det er selvfølgelig lov å være irritert på dem som man kan være på andre mennesker. At du dømmer dem fordi de er naive og troende, sier mer om deg, enn om dem. De har vokst opp et helt annet sted. Også du ville ha vært annerledes om du vokste opp på et annet sted på kloden. Vi formes av våre omgivelser på godt og ondt, og jeg har møtt mange kloke religiøse mennesker også, som for eksempel har vært mye klokere enn enkelte rabiate ateister.

Anonymkode: c8d8e...b66

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på rasist og kulturalist.

En rasist mener noen raser er underlegne andre og er mindre verdt, kun basert på gener og hudfarge.

En kulturalist bryr seg ikke om hudfarge, men er negativ til noen kulturelle fenomener eller gruppers kultur. 

Du er kulturalist.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, ViljaH skrev:

En rasist mener noen raser er underlegne andre og er mindre verdt, kun basert på gener og hudfarge.

En kulturalist bryr seg ikke om hudfarge, men er negativ til noen kulturelle fenomener eller gruppers kultur. 

Du er kulturalist.

Ok. Da er jeg det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, ViljaH said:

Du er kulturalist.

Finner vi på nye ord også nå?

Anonymkode: c59b8...531

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke rasist men er særs skeptisk til koranen og dens lære, ble definitivt ikke mindre skeptisk etter å ha lest boken

Gjest Overrasket
Skrevet

Hvis du misliker alle som tror på en hvilken som helst religion i hele verden er du ikke rasist, men forutinntatt. Hvis du misliker kun troende fra én religion er du rasist. Det er lenge siden at rasisme utviklet seg fra kun å handle om raser, det var vel synet på 60-tallet. 

De fleste som starte en setning med "Jeg er ikke rasist men" er som regel nettopp rasister.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er samme som deg.

Morsomt for i går satt jeg på toget vedsiden av to britisk-pakistanske menn som jeg tror ikke var muslimer. Og de snakket om hvordan Norge var så fantastisk og avslappet og at vi måtte våkne opp og slutte å ta inn folk som skal på død og liv leve ekstremt religiøst. De sa at Norge var som ett paradis for dem slik at de kunne leve fritt, og det eneste "rasistiske" de hadde opplevd i Norge var fra andre pakistanere/somaliere.

Anonymkode: 98403...789

• Liker 2
Skrevet

Egentlig litt artig hvor mye dobbeltmoral det er generelt. Kjenner mange, både kvinner og menn, som er sterkt imot rasisme og synes det er helt forferdelig om noen blir diskriminert osv. men som samtidig ser ned på "pakkiser", og særlig jentene skyr "Pakkissteder" som pesten når de skal ut på byen. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, herzeleid skrev:

Egentlig litt artig hvor mye dobbeltmoral det er generelt. Kjenner mange, både kvinner og menn, som er sterkt imot rasisme og synes det er helt forferdelig om noen blir diskriminert osv. men som samtidig ser ned på "pakkiser", og særlig jentene skyr "Pakkissteder" som pesten når de skal ut på byen. 

Det er ikke rart. De har ikke respekt eller moral, overhodet! 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke rart. De har ikke respekt eller moral, overhodet! 

Har de det under hodet, da?

Skrevet

At du er mot religion gjør deg ikke til rasist. 

Muslimer er ikke like. Jeg har møtt de som er kriminelle, og som syns det er på sin plass å slå kvinner. De som ser ned på oss vestlige kvinner. Det er så provoserende at jeg blir kvalm. De eier ikke respekt i det hele tatt, eller den minste ydmykhet over å få bo i et land som har tatt dem i mot så de kan leve trygt. Det provoserer alle.

Så kjenner jeg muslimer som er inkluderende og oppegående, som jobber døgnet rundt og som er glad i Norge og friheten de har. De fins nemlig de også 🙂

En kan ikke like alle, og det er helt greit. En kan være kritisk å ta avstand fra uten at det er feil! En skal også ha lov til å si det. Så, jeg ser ikke helt at du er dobbeltmoralsk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis en person forskjellsbehandler folk fordi de er muslimer eller kristne så er det jo rasisme/diskriminering, selv om kristne eller muslimer ikke er en rase.

Anonymkode: a6f8a...e3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er ikke rasist. Jeg er på samme måte; ser ned på religiøse mennesker. Jeg prøver å være åpen for det, men instinktet mitt er å vurdere dem som mindre intelligente og opplyste. Hjelper ikke å lese vitenskapelige artikler som støtter dette: https://www.indy100.com/article/scientist-looked-through-63-studies-conclude-atheists-more-intelligent-religious-people-metanalysis-7733926

Og fanatiske religiøse er verst av alle. Jeg syns det rett og slett er utrolig, nesten latterlig, at det foregår så mange kriger, terroraksjoner, uroligheter på grunn av tro. Å bombe, drepe, masseslakte i "guds" navn, en fantasifigur, er helt vanvittig.

Det gjelder alle religioner for min del, muslimer er lette å se ned på pga de idiotiske ritualene, den patriarkalske kulturen ect. Men også kristenfundamentalister som terroristen ABB. 

Kan ikke en eller annen vitenskapsperson finne religionsenteret i hjernen til disse menneskene og skru det av? 

Anonymkode: da5c4...ad3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du er ikke rasist. Jeg er på samme måte; ser ned på religiøse mennesker. Jeg prøver å være åpen for det, men instinktet mitt er å vurdere dem som mindre intelligente og opplyste. Hjelper ikke å lese vitenskapelige artikler som støtter dette: https://www.indy100.com/article/scientist-looked-through-63-studies-conclude-atheists-more-intelligent-religious-people-metanalysis-7733926

Og fanatiske religiøse er verst av alle. Jeg syns det rett og slett er utrolig, nesten latterlig, at det foregår så mange kriger, terroraksjoner, uroligheter på grunn av tro. Å bombe, drepe, masseslakte i "guds" navn, en fantasifigur, er helt vanvittig.

Det gjelder alle religioner for min del, muslimer er lette å se ned på pga de idiotiske ritualene, den patriarkalske kulturen ect. Men også kristenfundamentalister som terroristen ABB. 

Kan ikke en eller annen vitenskapsperson finne religionsenteret i hjernen til disse menneskene og skru det av? 

Du burde jobbe mer mot instinktet ditt. Ærlig talt, hvem søker på forskjellen mellom IQ i slike spørsmål? At du prøver å være åpen for det høres mer ut som en påstand du ikke utfordrer. Religionssenter, really? Jeg tviler på at en vitenskapsperson mener det finnes et.

Anonymkode: c8d8e...b66

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du ser ned på, så er det du som har et problem. Det er faktisk ikke så vanskelig å forstå hvorfor mange velger å tro. Så det skal ikke så mye intelligens til å førstå det. Så..Det kan du jo tenke litt over. Ikke vær så arrogant. Du vet ikke om du selv i en alvorlig krise ville ha bedt til en gud vet du. 

Hvis du tror blindt på vitenskap, så er det begrenset hvor mye du reflekterer. Å ta avstand fra er helt ok. Å se ned på tyder på at du ikke er helt trygg på deg selv. Bare sånn for å nevne det. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har rett: rasisme er galt og tilbakestående. Hudfarve er simpelthen et resultat av evolusjon og tilpasninger, og hvite er ikke biologisk overlegne svarte; rasister er i virkeligheten kjøtthuer som tror de er bedre enn andre pga. medfødt hudfarve. 

Men religion og kultur har ingenting med hudfarve og rasisme å gjøre. Du må ikke tro på alt det media og vendrevridde akademikere prøver å hjernevaske deg med. Nei, det finnes helt klart kulturer som er bedre enn andre, man trenger ikke å være en rakettforsker for å se det. I noen kulturer blir det ansett som hygienisk å skjære av klitoris av jentebarn, mens i vesten blir dette sett på som barbarisk og umoralsk. I noen kulturer er det vanlig å begå æresdrap - altså drepe ens kvinnelige slektinger dersom hun ønsker å gifte seg av kjærlighet til en mann som hennes familie ikke har godtatt. I vesten er den normen å gifte seg av kjærlighet. I noen kulturer er det vanlig og akseptabelt å drite på stranden; i vesten har vi toaletter til dette. Etc. etc. Noen kulturer er bedre enn andre!

Når det kommer til religion synes jeg fundamentalistiske kristne og jøder er like dumme som fundamentalistiske muslimer (skjønt sistnevnte er mer voldelige og brutale ...). Av historiske årsaker fikk ikke Islam den samme reformasjonen som kristendommen, og av den grunn opplevde ikke muslimske land den samme sekulariseringsprosessen som vi i vesten fikk. Av den grunn har gjerne muslimer en bokstavtro tolkning av sine hellige skrifter enn kristne, noe som gjør dem gærne! sånn er det, og dette har intet med hudfarve å gjøre.

Anonymkode: 54468...e1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...