JaVel Skrevet 12. juni 2018 #1 Skrevet 12. juni 2018 https://islamqa.info/en/98134 Hvis man bor i et muslimsk samfunn, går man da imot Islam hvis man ønsker et demokrati som er likt det man har i Vesten? Se link over. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #2 Skrevet 12. juni 2018 Det står jo et klart svar på den siden du linket til - at islam og demokrati er uforenlige styreformer, begrunnet i synet på at den ene er av guddommelig opphav og derfor den riktige styreformen, mens den andre er av menneskelig opphav og derfor den uriktige. Anonymkode: a2257...51b 2
JaVel Skrevet 12. juni 2018 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det står jo et klart svar på den siden du linket til - at islam og demokrati er uforenlige styreformer, begrunnet i synet på at den ene er av guddommelig opphav og derfor den riktige styreformen, mens den andre er av menneskelig opphav og derfor den uriktige. Anonymkode: a2257...51b Problemet er, at den siden jeg linket til er temmelig ekstrem. Mer moderate muslimer og muslimske lærde kan tolke Koranen annerledes.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #4 Skrevet 12. juni 2018 35 minutter siden, JaVel skrev: Problemet er, at den siden jeg linket til er temmelig ekstrem. Mer moderate muslimer og muslimske lærde kan tolke Koranen annerledes. Det er 1.5 milliarder muslimer og det finnes meget få fungerende demokratier så man kan vel trygt si at mainstrer am islam ikke er kompatibel. Det mange ikke innser er at islam ikke bare regulere forhold Gud og menneske. Det er et samfunnssystem med egne lover i tillegg. Og demokrati er menneskeskapte lover og derfor ikke gjeldende. Anonymkode: b3dd5...64c
Nicathv Skrevet 12. juni 2018 #5 Skrevet 12. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det mange ikke innser er at islam ikke bare regulere forhold Gud og menneske. Det er et samfunnssystem med egne lover i tillegg. Anonymkode: b3dd5...64c Akkurat sånn som kristendommen og jødedommen mener du? Haugevis med religiøse lover i bøkene deres også. Omtrent like bakstreverske alle sammen. 1
JaVel Skrevet 12. juni 2018 Forfatter #6 Skrevet 12. juni 2018 10 minutter siden, Nicathv skrev: Akkurat sånn som kristendommen og jødedommen mener du? Haugevis med religiøse lover i bøkene deres også. Omtrent like bakstreverske alle sammen. Dette er feil,kristendommen er ikke en lovreligion. Et lite eksempel, En kvinne var på vei til å bli steinet pga utroskap ( straffen for utroskap i jødedommen, tror jeg), Jesus sa da, at den som var uten synd kunne kaste den første sten, endte med at forsamlingen løste seg opp,og Jesus sa da til kvinnen at hun kunne gå, men ikke synde mer. I islam og jødedommen er det regler for hva man kan spise etc, dette finnes ikke i kristendommen. " Det er ikke det som kommer inn i munnen som betyr noe ( mat) , men det som kommer ut ( altså hvordan man snakker til andre mennesker ). 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #7 Skrevet 12. juni 2018 56 minutter siden, JaVel skrev: Dette er feil,kristendommen er ikke en lovreligion. Et lite eksempel, En kvinne var på vei til å bli steinet pga utroskap ( straffen for utroskap i jødedommen, tror jeg), Jesus sa da, at den som var uten synd kunne kaste den første sten, endte med at forsamlingen løste seg opp,og Jesus sa da til kvinnen at hun kunne gå, men ikke synde mer. I islam og jødedommen er det regler for hva man kan spise etc, dette finnes ikke i kristendommen. " Det er ikke det som kommer inn i munnen som betyr noe ( mat) , men det som kommer ut ( altså hvordan man snakker til andre mennesker ). Islam og kristendom kan ikke sammenignes. Islam skal være guds lov ut i fra hva som står i linken og demokrati er menneskelig lov. Det sier seg selv, mennesker vil ikke ha guds lov og gud vil ikke ha menneskelig liv. Hvem er den ultimate vinneren til slutt, vi eller gud? Og hvem har rett, vi eller gud? Anonymkode: 7b3c5...0d1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #8 Skrevet 12. juni 2018 Det sier seg selv når dette står i koranen "Jordelivet er prydet for de som fornekter, og de gjør narr av troende. Men de som frykter Gud, er ovenpå på oppstandelsens dag. Gud gir sine gaver til hvem Han vil, uten å holde regnskap. (Koranen 2:212) Menneskene var en gang ett folk. Så sendte Gud profetene med gledesbudskap og advarsler, og Han sendte med dem skriften med sannheten, for å avgjøre det folk var uenige om. Men de som hadde mottatt denne, ble uenige om den etter at den klare beskjed var blitt dem til del, av gjensidig nag. Men Gud ledet de troende til sannheten, som de var uenige om, ved Sin velvilje. Gud leder hvem Han vil på rett vei. (Koranen 2:213) Anonymkode: 7b3c5...0d1
Gjest Overrasket Skrevet 12. juni 2018 #9 Skrevet 12. juni 2018 Det er sikkert ikke noe i veien for å forene islam og demokrati (altså at islamske politikere kan velges inn og ut av en nasjonal forsamling, og evt. vinne rett til å danne regjering), men problemet er menneskene, ikke -ismen. Gærne, krigerske, fundamentalisitiske, maktkåte mennesker er en trussel mot demokratiet, uansett hva slags -isme de tror på. Det at noen av disse krigerske gærningene tilfeldigvis er muslimer betyr ikke at problemet er religion, men menneskelig svakhet og maktkorrupsjon.
JaVel Skrevet 12. juni 2018 Forfatter #10 Skrevet 12. juni 2018 1 time siden, Overrasket skrev: Det er sikkert ikke noe i veien for å forene islam og demokrati (altså at islamske politikere kan velges inn og ut av en nasjonal forsamling, og evt. vinne rett til å danne regjering), men problemet er menneskene, ikke -ismen. Gærne, krigerske, fundamentalisitiske, maktkåte mennesker er en trussel mot demokratiet, uansett hva slags -isme de tror på. Det at noen av disse krigerske gærningene tilfeldigvis er muslimer betyr ikke at problemet er religion, men menneskelig svakhet og maktkorrupsjon. Hvis man vokser opp i for eksempel Saudi-Arabia, så kan man være så fredelig som man bare vil, man vil allikevel bli påvirket av den strengt islamske atmosfæren som man har levd i, i hele sitt liv. Man kan kanskje ønske at landet man bor i var mer demokratisk, men hvis man av lærde har blitt fortalt at dette er " feil" måte å tenke på, at man gjør en synd ved slike tanker, så tør man kanskje ikke å utfordre de videre. Da er ikke problemet et maktsykt menneske, men at islam som religion setter grenser for atferd/ tanker?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #11 Skrevet 12. juni 2018 6 minutter siden, JaVel skrev: Hvis man vokser opp i for eksempel Saudi-Arabia, så kan man være så fredelig som man bare vil, man vil allikevel bli påvirket av den strengt islamske atmosfæren som man har levd i, i hele sitt liv. Man kan kanskje ønske at landet man bor i var mer demokratisk, men hvis man av lærde har blitt fortalt at dette er " feil" måte å tenke på, at man gjør en synd ved slike tanker, så tør man kanskje ikke å utfordre de videre. Da er ikke problemet et maktsykt menneske, men at islam som religion setter grenser for atferd/ tanker? Eksemplifisere! Anonymkode: 7b3c5...0d1
JaVel Skrevet 12. juni 2018 Forfatter #12 Skrevet 12. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eksemplifisere! Anonymkode: 7b3c5...0d1 Et eksempel kan være den linken jeg la ut i HI. For oss som bor i Norge er den slags uttalelser fra islamske lærde på mange måter en fremmed verden,men hvis man vokser opp i Saudi-Arabia vil den slags uttalelser være normen. Hvis man har pustet inn streng islamsk lære fra man tok sitt første åndedrag, så vil det selvsagt påvirke en også psykologisk.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #13 Skrevet 12. juni 2018 7 minutter siden, JaVel skrev: Et eksempel kan være den linken jeg la ut i HI. For oss som bor i Norge er den slags uttalelser fra islamske lærde på mange måter en fremmed verden,men hvis man vokser opp i Saudi-Arabia vil den slags uttalelser være normen. Hvis man har pustet inn streng islamsk lære fra man tok sitt første åndedrag, så vil det selvsagt påvirke en også psykologisk. Det vil vel være i strenge konservative familier? Tror du alle i Saudi Arabia er konservative og så strenge som sen siden du refererer til? Anonymkode: 7b3c5...0d1
Gjest Overrasket Skrevet 12. juni 2018 #14 Skrevet 12. juni 2018 31 minutter siden, JaVel said: Hvis man vokser opp i for eksempel Saudi-Arabia, så kan man være så fredelig som man bare vil, man vil allikevel bli påvirket av den strengt islamske atmosfæren som man har levd i, i hele sitt liv. Man kan kanskje ønske at landet man bor i var mer demokratisk, men hvis man av lærde har blitt fortalt at dette er " feil" måte å tenke på, at man gjør en synd ved slike tanker, så tør man kanskje ikke å utfordre de videre. Da er ikke problemet et maktsykt menneske, men at islam som religion setter grenser for atferd/ tanker? Jeg er ikke uenig i det du sier, tro meg jeg har ikke noe behov for å forsvare islam. Men jeg holder på at det er menneskene som er problemet. Det er "de lærde" som er maktkorrupte, krigerske, sinna, skjeggete menn som er problemet, ikke selve religionen. De bare misbruker religion for sin egen personlige vinning, ikke ulikt den katolske kirkes menn i middelalderen, eller kommunistiske ledere som gjemmer faenskapen sin under en -isme.
JaVel Skrevet 12. juni 2018 Forfatter #15 Skrevet 12. juni 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil vel være i strenge konservative familier? Tror du alle i Saudi Arabia er konservative og så strenge som sen siden du refererer til? Anonymkode: 7b3c5...0d1 Selvfølgelig ikke. Men det er langt større sannsynlighet for at man vokser opp med svært konservative holdninger i Saudi-Arabia enn hvis man vokser opp i for eksempel Indonesia. Og igjen vil det være en langt større sannsynlighet for at man vokser opp med udemokratiske holdninger hvis man vokser opp i Indonesia,i stedet for i Norge.
JaVel Skrevet 12. juni 2018 Forfatter #16 Skrevet 12. juni 2018 15 minutter siden, Overrasket skrev: Jeg er ikke uenig i det du sier, tro meg jeg har ikke noe behov for å forsvare islam. Men jeg holder på at det er menneskene som er problemet. Det er "de lærde" som er maktkorrupte, krigerske, sinna, skjeggete menn som er problemet, ikke selve religionen. De bare misbruker religion for sin egen personlige vinning, ikke ulikt den katolske kirkes menn i middelalderen, eller kommunistiske ledere som gjemmer faenskapen sin under en -isme. For så vidt enig. Men samtidig setter islam grenser, jeg tror for eksempel du aldri vil se en islamsk lærd som sier at grisekjøtt er halal.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #17 Skrevet 12. juni 2018 30 minutter siden, JaVel skrev: For så vidt enig. Men samtidig setter islam grenser, jeg tror for eksempel du aldri vil se en islamsk lærd som sier at grisekjøtt er halal. Hvorfor er det viktig for deg å måle vårt levesett med Saudi Arabia og islam? Anonymkode: 7b3c5...0d1
stan Skrevet 12. juni 2018 #18 Skrevet 12. juni 2018 Det er jo mulig at islam kan moderniseres slik det skjedde med kristendommen. Slik at religionen ikke er til hinder for demokratisk utvikling. Men så langt har det ikke skjedd. Totalitære styrer og islam trives godt sammen.
JaVel Skrevet 12. juni 2018 Forfatter #19 Skrevet 12. juni 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det viktig for deg å måle vårt levesett med Saudi Arabia og islam? Anonymkode: 7b3c5...0d1 Det er ikke det jeg er interessert i. Jeg lurer på om islam er forenelig med demokrati eller ikke.Håper muslimer vil svare, særlig når det kommer til linken og islam.qa. Jeg har vel blitt en smule " fiksert" på Saudi-Arabia fordi de eksporterer ekstrem-islam til resten av den muslimske verden, men også til vesten og deler av vestens muslimske befolkning. I tillegg forbinder jeg Islam.qa med Saudi-Arabia, vet ikke om det er korrekt eller ikke, men i mine øyne virker den nettsiden temmelig ekstrem.
JaVel Skrevet 12. juni 2018 Forfatter #20 Skrevet 12. juni 2018 17 minutter siden, stan skrev: Det er jo mulig at islam kan moderniseres slik det skjedde med kristendommen. Slik at religionen ikke er til hinder for demokratisk utvikling. Men så langt har det ikke skjedd. Totalitære styrer og islam trives godt sammen. Kristendommen har en " fordel", det er ikke en lovreligion, i tillegg gir den ikke klare regler for hvordan et samfunn skal styres. Fra hukommelsen, Gi keiseren hva keiseren er, og Gud hva Gud er, her står det altså at politikken skal styres av mennesker/ den politisk leder og ikke Gud. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå