Gå til innhold

betale ferdig billån eller spare til ek

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg klarer ikke å bestemme meg om jeg skal løse ut billånet mitt.

har 200 000 i billån, og ek på 450 000. skal jeg bruke 200 med en gang og bli kvitt lånet (som har 5,65%rente, 8 år igjen) evt ta en nedbetaling over 3 år på rundt 5500 i mnd? litt surt å se 200 fyke avgårde.

men hva ville dere gjort?

er jo boliglån med rentefordel som ville vært gunstig, men får dessverre ikke boliglån pga billån

Anonymkode: 5cbfe...10b

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg klarer ikke å bestemme meg om jeg skal løse ut billånet mitt.

har 200 000 i billån, og ek på 450 000. skal jeg bruke 200 med en gang og bli kvitt lånet (som har 5,65%rente, 8 år igjen) evt ta en nedbetaling over 3 år på rundt 5500 i mnd? litt surt å se 200 fyke avgårde.

men hva ville dere gjort?

er jo boliglån med rentefordel som ville vært gunstig, men får dessverre ikke boliglån pga billån

Jeg betalte ned billånet mitt så fort jeg hadde penger til det. God følelse. Så sparte jeg pengene jeg brukte til billånet til leilighet. Hadde riktignok mer i ek enn deg, men følelsen av å slippe å betale 3500 kr i mnd på bilen var diggere enn å ha 250 000 ekstra i banken. 

AnonymBruker
Skrevet

jeg er litt misfornøyd med at jeg ikke har tilgang til å se hva som er renter og hva som er avdrag(min lokale bank overdro lånet til en annen) trodde også jeg hadde 4,7%

(i mots. til 5,65%)som var sagt i min bank den gangen jeg tok lånet. etter å ringt i det uendelige fikk jeg vite restbeløp og renten. er så misfornøyd med de at bare det er kanskje grunn nok til å kvitte seg med lånet😂

Skrevet

Selg bilen og kjøp deg bolig et sted du ikke trenger bil

Skrevet

Jeg tror at å ha et billån minker sjansene dine til å få boliglån, så det er kanskje like greit å bare bli kvitt det. Men om du er usikker, så kan det være greit å ta en tur i banken og rådføre deg med dem :) De vet nok hva som skal til.

AnonymBruker
Skrevet

Betal ned billånet, og bruk samme sum pr måned for å spare ny EK.

Det er mange tusen kroner i rente (penger rett i dass) på billånet som da heller går til egenkapital.

Anonymkode: d9f4e...3b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde løst inn billånet umiddelbart.

Anonymkode: 79f9b...815

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde løst inn billånet umiddelbart.

Jeg hadde også brukt av EK til å kjøpe bilen i stedet for å ta lån i første omgang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Betal ned billånet. Når du søker om boliglån, vil uansett størrelsen på billånet du har, bli trukket fra egenkapitalen. Så i praksis har du bare 250k egenkapital selv om du sitter med 450k på konto. 

Hvis du betaler ned billånet slik at det ikke er heftelser, kan det kanskje være mulig å ta pant i bilen igjen som egenkapital/sikkerhet. Eventuelt kjøpe en billigere bil. Ingen bør prioritere en så dyr bil fremfor boligkjøp.

Anonymkode: d90d2...d2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

tusen takk for gode råd, jeg har bestemt meg for å løse inn billånet☺️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betal ned billånet. Når du søker om boliglån, vil uansett størrelsen på billånet du har, bli trukket fra egenkapitalen. Så i praksis har du bare 250k egenkapital selv om du sitter med 450k på konto. 

Hvis du betaler ned billånet slik at det ikke er heftelser, kan det kanskje være mulig å ta pant i bilen igjen som egenkapital/sikkerhet. Eventuelt kjøpe en billigere bil. Ingen bør prioritere en så dyr bil fremfor boligkjøp.

Enig der ja. Galskap å kjøpe en så dyr bil før man har bolig så lenge man er avhengig av lån!

Anonymkode: d9f4e...3b9

AnonymBruker
Skrevet

ts her. jeg er næringsdrivende og kjøpte ny bil pga mva, og for at vi trengte en skikkelig bil. jeg eide også et hus, men ble syk og måtte selge huset og avvikle driften.

det var min tredje bolig. livet er ikke a4, og alle detaljer kommer ikke nødvendigvis frem selv om man ber om et enkelt råd på kg

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betal ned billånet. Når du søker om boliglån, vil uansett størrelsen på billånet du har, bli trukket fra egenkapitalen.

Ikke fra egenkapitalen, men fra hvor mye TS kan få låne basert på regelen om maks fem ganger inntekt i lån.

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du søker om boliglån, vil uansett størrelsen på billånet du har, bli trukket fra egenkapitalen. Så i praksis har du bare 250k egenkapital selv om du sitter med 450k på konto. 

Dette har jeg aldri hørt om. Er det virkelig vanlig?

Vet hvertfall i DNB at det påvirker maks lånebeløp og ikke egenkapitalen.

Anonymkode: ba57c...deb

Skrevet

Ulempen med en bil er at du ikke kan belåne den igjen, slik du kan med en bolig (jfr. bestemmelsene om salgspant).

Av denne grunn ville jeg spart pengene på konto til EK. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...