AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #1 Skrevet 12. juni 2018 Har en enebolig verdt ca 11 mill Vurderer å kjøpe en leilighet med prisantydning 3,6 mill, med tanke på utleie. Den ligger sentralt, 2 soverom, nær studiested, moderne. Tenker at en kan ta 12000 med i leie der, (i tillegg kommer fellesutgifter på 2500 kr mnd). Hvordan kan man regne på dette om det lønner seg, hvis vi tar opp lån på huset for å kjøpe en leilighet mtp utleie? Anonymkode: ad262...0a5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #2 Skrevet 12. juni 2018 Hvorfor er det så mange som kun kjøper for å tjene penger? Har du satt deg inn i alle dine forpliktelser som kommer med utleie og kan du med hånden på hjertet si at du vil gjøre alt for at dine leieboere skal være ordensmennesker og at du vil følge opp enhver forpliktelse du har i henhold til utleielova? Er du villig til å ta fullt ansvar når styret kontakter deg fordi du ikke har fulgt opp dine leietagere? Jeg er drittlei boligspekulanter som kjøper opp leiligheter for utleie og driter i resten av blokkas beboere! Anonymkode: f9632...90a 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #3 Skrevet 12. juni 2018 Du må huske at du må skatte av dette, selv om du kan få en del fradrag på skatten så må du gjøre beregninger om dette lønner seg. Hva med vedlikehold? Bor dere i samme by eller må dere betale noen for vedlikehold? Anonymkode: 13f04...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #4 Skrevet 12. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det så mange som kun kjøper for å tjene penger? Har du satt deg inn i alle dine forpliktelser som kommer med utleie og kan du med hånden på hjertet si at du vil gjøre alt for at dine leieboere skal være ordensmennesker og at du vil følge opp enhver forpliktelse du har i henhold til utleielova? Er du villig til å ta fullt ansvar når styret kontakter deg fordi du ikke har fulgt opp dine leietagere? Jeg er drittlei boligspekulanter som kjøper opp leiligheter for utleie og driter i resten av blokkas beboere! Anonymkode: f9632...90a Jeg er ikke akkurat boligspekulant... Jeg bare lurer på om dette er lurt å gjøre, siden jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig. I stedet for å spare i bank, så låner man penger, investerer i utleieleighet, leier ut, og om noen år kan man selge med fortjeneste og så har man spart mer enn om man sparte i banken? TS Anonymkode: ad262...0a5 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #5 Skrevet 12. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må huske at du må skatte av dette, selv om du kan få en del fradrag på skatten så må du gjøre beregninger om dette lønner seg. Hva med vedlikehold? Bor dere i samme by eller må dere betale noen for vedlikehold? Anonymkode: 13f04...cd6 Det blir faktisk i samme gaten , så derfor tenkte jeg at det er lettvint å følge opp. Skatt: 28% av leieinntekt , men også fradrag for gjeldsrenter på skatten ja, jeg vet ikke hvordan jeg skal regne på dette på om det lønner seg TS Anonymkode: ad262...0a5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #6 Skrevet 12. juni 2018 Strøm (og eventuelt vann, hvis det er egen vannmåler) er vel de eneste utgiftene som skal komme i tillegg til husleie. Fellesutgifter må være innbakt i husleia. Anonymkode: 32c22...d59 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #7 Skrevet 12. juni 2018 Det er uhyre vanskelig å være investor i dagens marked. Leieprisene er så lave relativt til kjøpsprisene, at en i praksis er spekulant om en kjøper utleiebolig nå. Mao, det er prisstigningen som potensielt kan gi gevinst, ikke leieinntekter. I følge "The Rate of Return on Everything, 1870–2015", har årlig leiepris i Norge for det meste vært i intervallet 8,5%-11,5% av kjøpspris. Mao, en bolig til 3,6 mill "burde" ha en årlig leiepris på 306 000 til 414 000. Enten er leieprisene er latterlig fordelaktige, boligprisene altfor oppblåste, eller har vi et paradigmeskifte hvor leie/pris-forholdet er endret (noen vil si pga lave rentenivåer. Vi har lave renter, men 1870-1970 var nærmere dagens rentenivå enn perioden 1970-1990 som mange tar opp som sammenligningsgrunnlag). Anonymkode: a994c...3b0 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #9 Skrevet 12. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det så mange som kun kjøper for å tjene penger? Har du satt deg inn i alle dine forpliktelser som kommer med utleie og kan du med hånden på hjertet si at du vil gjøre alt for at dine leieboere skal være ordensmennesker og at du vil følge opp enhver forpliktelse du har i henhold til utleielova? Er du villig til å ta fullt ansvar når styret kontakter deg fordi du ikke har fulgt opp dine leietagere? Jeg er drittlei boligspekulanter som kjøper opp leiligheter for utleie og driter i resten av blokkas beboere! Anonymkode: f9632...90a Enkelt: Grådighet. "Jeg har mye penger, da skal jeg bruke de til å tjene mer penger" Anonymkode: 00162...9a9 1
Puny Skrevet 12. juni 2018 #10 Skrevet 12. juni 2018 Du bør regne ut yielden. https://e24.no/privat/eiendom/slik-beregner-du-loennsomheten-ved-utleie/20367620
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå