Gå til innhold

Barnas utelek i nærheten av mindreårige enslige asylsøkere, hva hadde du gjort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor landlig, og vi har brukt og hadde planer om å bruke besteforeldre som sommer SFO. Der er det trygg norsk landsbygd. Vi kjenner alle i nabolaget, og barna har fått springe fritt. De spiller fotball på marka, de besøker hverandre, og går den lille kilometeren mellom husene.  

Nå har det derimot flyttet inn en gruppe enslige mindreårige asylsøkere i en ny kommunal bolig, midt i bygda. 

Da vi bodde med barn i byen, så hadde vi alltid kontroll på ungene på en annen måte. Det var uaktuelt at de lekte ute i sentrum alene, vi gikk sammen til parken etc. 

Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Hadde dere fortsatt som før de unge muslimske menn flyttet inn, eller hadde dere betalt for SFO i sommer månedene? Hvilke forholdsregler hadde dere tatt, om noen? 

Det er ikke aktuelt for mine foreldre å forfølge 9-10 åringer rundt på bygda. Sitte å se på småjentene som bygger hytte i skogen, lager blomsterkranser, slår hjul på nyslått mark, spiller fotball, etc. 

Med de statistikkene som finnes, og de historiene en hører om vet jeg ikke om jeg ønsker å utsette mine barn for denne risiko. 

Anonymkode: ee45d...27b

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde glatt betalt for SFO.

Anonymkode: 23ae8...19f

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi bor landlig, og vi har brukt og hadde planer om å bruke besteforeldre som sommer SFO. Der er det trygg norsk landsbygd. Vi kjenner alle i nabolaget, og barna har fått springe fritt. De spiller fotball på marka, de besøker hverandre, og går den lille kilometeren mellom husene.  

Nå har det derimot flyttet inn en gruppe enslige mindreårige asylsøkere i en ny kommunal bolig, midt i bygda. 

Da vi bodde med barn i byen, så hadde vi alltid kontroll på ungene på en annen måte. Det var uaktuelt at de lekte ute i sentrum alene, vi gikk sammen til parken etc. 

Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Hadde dere fortsatt som før de unge muslimske menn flyttet inn, eller hadde dere betalt for SFO i sommer månedene? Hvilke forholdsregler hadde dere tatt, om noen? 

Det er ikke aktuelt for mine foreldre å forfølge 9-10 åringer rundt på bygda. Sitte å se på småjentene som bygger hytte i skogen, lager blomsterkranser, slår hjul på nyslått mark, spiller fotball, etc. 

Med de statistikkene som finnes, og de historiene en hører om vet jeg ikke om jeg ønsker å utsette mine barn for denne risiko. 

Hvilke statistikk finnes på mindreårige asylsøkere egentlig? 

Anonymkode: 007b2...8c7

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier statistikkene?

Anonymkode: 24fe8...c8a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Overfallsvoldtekter, der er innvandrere overrepresentert. Var det ikke Oslo politiet som gikk ut med den? 

Det var nylig en som flyktet tilbake til Irak etter voldtekt av en tysk jente. 

Det var på NRK om denne saken i Sogndal. 

Det var det asylmottaket i Troms. 

Det var denne Stine saken. 

Det var for ikke då lenge siden noe om småjenter som ble antastet av unge menn på asylmottak. 

Ber om at dere ikke sporer av. Statistikkene er ikke viktig, det er situasjonen. Jeg lurer på hva DU hadde gjort. Hadde du latt dine unger få leke fritt ute i lengre tid, i nærheten av flere EMAer? 

Jeg føler en utrygghet rundt dette. Det irriterer meg, at det som var helt uproblematisk nå er blitt problematisk.

Det er alfa omega å ikke være redd for barna når en er på jobb. Vi har hatt et system der ting har vært godt. Ungene trives der, besteforeldre trives med det. De koser seg sammen 😊 

men nå ser det ut som det er tatt bort fra dem, og oss. 

Vi har aldri bedt om at bygda skal endres. Vi bosatte oss her nettopp fordi det er trygt og godt. Så barna skulle gå oppleve mer frihet og selvstendighet. Det var i alle fall en viktig faktor. Nå er det borte, det er erstattet med uro, det gjelder heller ikke bare sommer SFO, men også i hverdagen 😢

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det. Jeg bor i en bygd med asylmottak for enslige mindreårige midt i og jeg vet og hører en god del foreldre tar forhåndsregler på dette.

Anonymkode: a9fe4...274

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde glatt betalt for SFO.

Det er ikke å betale/ikke betale for SFO, som er avgjørende. De trives hos besteforeldre, besteforeldre trives med barnebarna. Det er mest nå med SFO, men også ellers. 

Det irriterer meg, at dette «gode livet» nå skal føles utrygt. 

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilke statistikk finnes på mindreårige asylsøkere egentlig? 

Anonymkode: 007b2...8c7

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva sier statistikkene?

Anonymkode: 24fe8...c8a

Prøv å legg godviljen til å svare på spørsmålet, i stedet for å spore av om kilder og statistikker. Jeg føler uro, og det har jeg grunn til.

Om jeg overdriver i min uro, er meget godt mulig. Dee er jo nettopp derfor jeg spør hva andre foreldre hadde gjort.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er synd å si det men jeg hadde nok betalt for SFO. Har opplevd det samme der jeg bor at HERO Norge puttet en gruppe enslige asylsøkere midt i et ellers fredelig boligområde. Det tok ikke lang tid før det begynte å forsvinne sykler og annet utstyr. Innbuddsforsøk på biler og jenter kom redde hjem fra skole og trening fordi de hadde blitt fulgt etter av disse guttene. To jenter ble forsøkt overfalt. Politibilene var å se utenfor huset daglig. 

Etter et snaut år ble de heldigvis flyttet. 

Anonymkode: 8cd8a...2d4

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hvor god kontroll har folka på SFO på ungene, da? SFO kan fort bli en falsk trygghet dersom det er som beskrevet her

https://www.nrk.no/trondelag/sfo-lek-uten-tilsyn-1.132298

Litt ymse erfaringer her

https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144103527-har-sfo-kontroll-på-hvilke-barn-de-passer-på-hos-dere/

Jeg vet sannelig ikke hva jeg hadde gjort. Trasig situasjon. 

Anonymkode: 803ce...954

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Overfallsvoldtekter, der er innvandrere overrepresentert. Var det ikke Oslo politiet som gikk ut med den? 

Det var nylig en som flyktet tilbake til Irak etter voldtekt av en tysk jente. 

Det var på NRK om denne saken i Sogndal. 

Det var det asylmottaket i Troms. 

Det var denne Stine saken. 

Det var for ikke då lenge siden noe om småjenter som ble antastet av unge menn på asylmottak. 

Ber om at dere ikke sporer av. Statistikkene er ikke viktig, det er situasjonen. Jeg lurer på hva DU hadde gjort. Hadde du latt dine unger få leke fritt ute i lengre tid, i nærheten av flere EMAer? 

Jeg føler en utrygghet rundt dette. Det irriterer meg, at det som var helt uproblematisk nå er blitt problematisk.

Det er alfa omega å ikke være redd for barna når en er på jobb. Vi har hatt et system der ting har vært godt. Ungene trives der, besteforeldre trives med det. De koser seg sammen 😊 

men nå ser det ut som det er tatt bort fra dem, og oss. 

Vi har aldri bedt om at bygda skal endres. Vi bosatte oss her nettopp fordi det er trygt og godt. Så barna skulle gå oppleve mer frihet og selvstendighet. Det var i alle fall en viktig faktor. Nå er det borte, det er erstattet med uro, det gjelder heller ikke bare sommer SFO, men også i hverdagen 😢

Veldig trist at det er blitt sånn. Det gjelder hele landet. 

Anonymkode: 02af2...c61

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Veldig trist at det er blitt sånn. Det gjelder hele landet. 

Ja. Og de fleste av oss har hjulpet til, ved å stemme på feil parti.

Anonymkode: e5ef0...c33

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Og den tyske jenta på 14 år ble voldtatt og drept.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Oslo, men er fra bygda. Flere av venninnene mine ble igjen eller flyttet tilbake til hjembygda fordi det er tryggere enn Oslo. 

For ett par år siden tok kommunen imot enslige «mindreårige» asylsøkere. Og på kort tid har det skjedd alvorlige ting som ble hysjet ned av media av hensyn til ofrene. Det har også vært drap i den ellers så fredelige bygda. 

Her vi bor er det fredelig og stille. Barna leker fritt i gata, mens foreldrene pusler hjemme. Ungene kan fritt gå ut og inn mellom husene. 

Jeg var den første som svarte deg om å betale for SFO, og jeg står på mitt. 

Det er selvsagt dumt å skjære alle over en kam, men jeg ville nok ikke latt ungene mine være forsøkskaniner for å bevise at det ikke er så farlige med disse «unge» asylsøkere fra et muslimsk land. 

• Liker 23
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og den tyske jenta på 14 år ble voldtatt og drept.

Og mannen er nå pågrepet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke nølt med å sende barna på SFO istedenfor. Better safe than sorry, som man sier.

Anonymkode: 13a60...021

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke å betale/ikke betale for SFO, som er avgjørende. De trives hos besteforeldre, besteforeldre trives med barnebarna. Det er mest nå med SFO, men også ellers. 

Det irriterer meg, at dette «gode livet» nå skal føles utrygt. 

Prøv å legg godviljen til å svare på spørsmålet, i stedet for å spore av om kilder og statistikker. Jeg føler uro, og det har jeg grunn til.

Om jeg overdriver i min uro, er meget godt mulig. Dee er jo nettopp derfor jeg spør hva andre foreldre hadde gjort.

Jeg hadde latt dem leke. Du tjener ikke noe på å la barna dine bli smitta av innvandrerfrykt. La de finne ut av ting selv. Jeg forstår uroen, men ja, det er også en overdreven uro.

Anonymkode: 55fb2...8d0

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Antoinette said:

Og det hjelper det drepte barnet? Eller hadde det hjulpet barnet å ikke slippe inn disse personene slik at barnet hadde vært i live i dag?

Ellers hadde jeg sørget for at barna holdt seg unna områdene med disse skjeggebarna, eventuelt hatt dem i SFO. Synd, men sant

Anonymkode: 9638f...534

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og det hjelper det drepte barnet?

Har jeg aldri påstått, syntes bare at det burde opplyses om. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Antoinette said:

Ja, og så? Han er irakisk asylsøker som rømte tilbake til Irak. Det var trygt for han i Irak likevel?

Endret av Muskath
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Antoinette said:

Har jeg aldri påstått, syntes bare at det burde opplyses om. 

Forsåvidt greit å opplyse om, så er man ørlitte mer sikker, men jeg hadde likevel foretrukket at vi ikke skulle ta inn horder av uintegrerbare "flyktninger". Bedre å selektere meget nøye og shippe de ut i høyt tempo dersom de ikke tilpasser seg.

Er de ikke villige til å tilpasse seg kan det virkelig ikke ha vært noen ekte nød der de kom fra.

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...