Gjest Rosemoren Skrevet 12. juni 2018 #1 Skrevet 12. juni 2018 (endret) Jeg postet dette innlegget opprinnelig inne på treningsforumet, men der fikk jeg ikke svar. Nå håper jeg at jeg får litt mer respons her inne på helseforumet. Kanskje det er flere med kunnskap og/eller erfaring med beinskjørhet her inne? Jeg har en del fysiske diagnoser som jeg har måttet tilrettelegge rundt for å få trening til å fungere. Og når jeg endelig har funnet noe som fungerer er det ikke noe jeg har lyst til å endre på. Nå, på fredag, fikk jeg vite at jeg har utviklet osteoporose, og dermed at vektbærende trening er viktigere enn noen gang før. Jeg har ennå ikke fått vite scoren min, og vet ikke hvor skjør beinmassen er, men jeg har trent i mange år uten treningsrelaterte skader/brudd, så enten har jeg vært veldig heldig, eller så er det ikke så veldig ille. Jeg har fått beskjed om å holde meg unna enkelte øvelser som innebærer raske/brå vridninger i ryggen, og veldig harde støt, men at jeg ellers kan trene som vanlig. På direkte spørsmål fra meg sa legen at jeg kunne fortsette med jogging så lenge jeg har god demping i skoene, og enten løper på tredemølle med god demping, eller på mykt underlag, og unngår løping på asfalt. Styrketreningen er det ingen som sier noe på, men joggingen er det mange som har en mening om. De forteller meg at legen ikke vet hva han snakker om, forteller meg skrekkhistorier om beinbrudd i rygg og lårhals bare ved å tråkke feil, viser meg artikler der jogging frarådes og sier at jeg er skjødesløs hvis jeg ikke endrer treningsprogram. Jeg stoler på legen, men samtidig vet jeg at trening ikke er det området han har mest kunnskap om. I tillegg vet jeg at de som fraråder meg jogging har mye kunnskap om trening, men kanskje ikke like mye kunnskap om osteoporose. Artikler på internett er motstridende, og bidrar ikke akkurat til oppklaring. (De fleste artiklene handler enten om forebygging, eller er relatert til eldre (70+) med osteoporose. Det er ikke så mange under 50 med denne tilstanden virker det som) Så her er forvirringen total akkurat nå, og jeg håper noen her har kunnskap og erfaring de kan dele med meg, slik at jeg slipper være redd for å gjøre ting verre. Endret 12. juni 2018 av Rosemoren
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #2 Skrevet 12. juni 2018 Når rådene er motstridende og det ikke finnes klare svar er det som regel fordi forskningen ikke er helt klar på området, og fordi det vil være individuelle vurderinger. Det vil avhenge av scoren din, hvordan du trener, hvor trent du er fra før, osv osv. Så jeg tviler på at du får noen klare svar noen gang. Det vil jo også være en situasjon hvor fordelene vil måtte veies opp mot ulempene, og du og legen din må gjøre en risikovurdering i ditt spesielle tilfelle. Anonymkode: 3cd81...986 1
Gjest Rosemoren Skrevet 12. juni 2018 #3 Skrevet 12. juni 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Når rådene er motstridende og det ikke finnes klare svar er det som regel fordi forskningen ikke er helt klar på området, og fordi det vil være individuelle vurderinger. Det vil avhenge av scoren din, hvordan du trener, hvor trent du er fra før, osv osv. Så jeg tviler på at du får noen klare svar noen gang. Det vil jo også være en situasjon hvor fordelene vil måtte veies opp mot ulempene, og du og legen din må gjøre en risikovurdering i ditt spesielle tilfelle. Anonymkode: 3cd81...986 Jeg er så klart enig i at det må gjøres individuelle vurderinger ut i fra score, hvordan jeg trener osv. Men jeg tenker som så at det er egentlig ingenting som har forandret seg. Jeg har da ikke plutselig blitt beinskjør selv om jeg fikk vite det akkurat nå, det er noe som har utviklet seg over tid, den eneste forskjellen er at nå vet jeg det. Jeg tenker at når jeg har jogget skadefritt på tredemølle og bane i såpass mange år som jeg har, er det tydeligvis ikke noe som har negativ påvirkning på kroppen min, og det er noe jeg kan fortsette med. Men litt hensyn må jeg så klart ta, og da mener jeg at tilpasningen akkurat nå må være at jeg behøver ikke begynne å jogge i terrenget, der det er større sjanse for at jeg snubler i røtter, tråkker feil, får vridninger osv. Hvis jeg begynner å få brudd histen og pisten på grunn av joggingen, da tenker jeg at det er på tide å gjøre endringer. (Og som sagt, legen støtter meg på dette). Men som sagt, når jeg lufter disse tankene til mine treningsglade, og kunnskapsrike venner, får jeg høre at jeg er uansvarlig, og ikke tar hensyn til kroppen min, og at legen ikke vet hva han snakker om. Og siden jeg heller ikke finner studier som støtter opp under min tankegang, og siden jeg vet at treningsvennene mine er veldig kunnskapsrike, blir jeg veldig usikker, og egentlig hadde jeg vel håpet å få bekreftelse på at tankegangen min ikke er helt på jordet.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #4 Skrevet 12. juni 2018 Jeg har også nylig fått vite at jeg har osteoporose. Og jeg er bare 23 år gammel. Som du sier er jo dette noe som har utviklet seg over tid, og "eneste" forskjellen nå er jo at jeg selv vet om dette. For min del er nok årsaken spiseforstyrrelser/underernæring og uteblitt menstruasjon i mange år. For min del var det et bekkenbrudd som måtte til for at jeg skulle utredes for beinskjørhet. Jeg har jogget MYE i mange år, men først nå kom bruddet. Legen kan jo ikke si noe sikkert, men han antyder at jogging i moderate mengder (som en mosjonist) er greit selv om man har osteoporose. Det vil si, man har ikke større sjanse for å få brudd om man jogger sammenlignet med mange andre aktiviteter. Han tror at årsaken til mitt brudd er beinskjørheten + at jeg økte treningsmengden mye i en periode, da jeg startet oppkjøring til maraton. Da brakk det, og jeg kan ikke jogge igjen før dette kan utføres smertefritt. Det betyr alternativ trening (sykling, ellipsemaskin, romaskin, styrketrening) i mange uker. Når smertene tillater det kan jeg gradvis gjenoppta joggingen, men da i moderate mengder og ikke i den mengden jeg jogget rett før jeg brakk bekkenet. Som sagt er jo ikke legen min fasiten, men dette er hva han tenker rundt dette. Siden jeg er såpass godt trent og har jogget mye i mange år. Og så kom bruddet når jeg økte treningsmengden enda mer. Jeg har fått en lærepenge for resten av livet, og vil heretter være heller føre var enn etter snar Anonymkode: 4f23e...b48 1
Gjest Rosemoren Skrevet 13. juni 2018 #5 Skrevet 13. juni 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også nylig fått vite at jeg har osteoporose. Og jeg er bare 23 år gammel. Som du sier er jo dette noe som har utviklet seg over tid, og "eneste" forskjellen nå er jo at jeg selv vet om dette. For min del er nok årsaken spiseforstyrrelser/underernæring og uteblitt menstruasjon i mange år. For min del var det et bekkenbrudd som måtte til for at jeg skulle utredes for beinskjørhet. Jeg har jogget MYE i mange år, men først nå kom bruddet. Legen kan jo ikke si noe sikkert, men han antyder at jogging i moderate mengder (som en mosjonist) er greit selv om man har osteoporose. Det vil si, man har ikke større sjanse for å få brudd om man jogger sammenlignet med mange andre aktiviteter. Han tror at årsaken til mitt brudd er beinskjørheten + at jeg økte treningsmengden mye i en periode, da jeg startet oppkjøring til maraton. Da brakk det, og jeg kan ikke jogge igjen før dette kan utføres smertefritt. Det betyr alternativ trening (sykling, ellipsemaskin, romaskin, styrketrening) i mange uker. Når smertene tillater det kan jeg gradvis gjenoppta joggingen, men da i moderate mengder og ikke i den mengden jeg jogget rett før jeg brakk bekkenet. Som sagt er jo ikke legen min fasiten, men dette er hva han tenker rundt dette. Siden jeg er såpass godt trent og har jogget mye i mange år. Og så kom bruddet når jeg økte treningsmengden enda mer. Jeg har fått en lærepenge for resten av livet, og vil heretter være heller føre var enn etter snar Anonymkode: 4f23e...b48 Tusen takk for at du delte din erfaring med meg! Og det er veldig trist at du har fått dette i så ung alder, jeg håper du får god hjelp og behandling videre. Hos meg er det en flere faktorer som har ført til osteoporose, blant annet tidlig overgangsalder, og langvarig kortisonbruk. Det ser ut til at legene våre er ganske enige, og det må jeg si er en lettelse for min del. Jeg er absolutt ikke på maratonnivå (imponert over deg!), men en mosjonist som jogger 5 km 2 dager i uken, noe jeg har gjort i snart 10 år. Jeg liker disse små joggeturene mine. Jeg trener styrke og bevegelighet 2 dager i uken også, og kommer til å legge til balanse i programmet, men som jeg sa innledningsvis, nå har jeg endelig funnet et opplegg som fungerer, og da har jeg lite lyst til å endre det. Som deg vil jeg heller være "føre var enn etter snar", og som jeg skrev kommer jeg ikke til å endre rutinene mine ved å plutselig begynne med terrengløp, og etter å ha lest svaret ditt ser jeg at jeg skal tenke meg om to og tre ganger hvis jeg plutselig får lyst til å begynne å løpe mer enn jeg har gjort. Jeg tenker nå at så lenge jeg holder meg til den belastningen kroppen er vant til, er det ingen umiddelbar fare for forverring. Igjen, takk for svaret ditt!
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #6 Skrevet 13. juni 2018 1 time siden, Rosemoren skrev: Tusen takk for at du delte din erfaring med meg! Og det er veldig trist at du har fått dette i så ung alder, jeg håper du får god hjelp og behandling videre. Hos meg er det en flere faktorer som har ført til osteoporose, blant annet tidlig overgangsalder, og langvarig kortisonbruk. Det ser ut til at legene våre er ganske enige, og det må jeg si er en lettelse for min del. Jeg er absolutt ikke på maratonnivå (imponert over deg!), men en mosjonist som jogger 5 km 2 dager i uken, noe jeg har gjort i snart 10 år. Jeg liker disse små joggeturene mine. Jeg trener styrke og bevegelighet 2 dager i uken også, og kommer til å legge til balanse i programmet, men som jeg sa innledningsvis, nå har jeg endelig funnet et opplegg som fungerer, og da har jeg lite lyst til å endre det. Som deg vil jeg heller være "føre var enn etter snar", og som jeg skrev kommer jeg ikke til å endre rutinene mine ved å plutselig begynne med terrengløp, og etter å ha lest svaret ditt ser jeg at jeg skal tenke meg om to og tre ganger hvis jeg plutselig får lyst til å begynne å løpe mer enn jeg har gjort. Jeg tenker nå at så lenge jeg holder meg til den belastningen kroppen er vant til, er det ingen umiddelbar fare for forverring. Igjen, takk for svaret ditt! Jeg tror nok du gjør lurt i det Min "vanlige" treningsmengde var ca. 5-6 joggeturer i uka, hver på 5-10 km. Og ja, det er mye, men jeg har alltid vært glad i løping. Jeg økte særlig lengden på turene mine da det nærmet seg maraton. Og dette tålte ikke kroppen min, naturlig nok. Jeg håper bruddet snart gror slik at jeg kan løpe igjen. Da blir "regelen" min å få i meg nok energi slik at jeg beholder normalvekt og menstruasjonen, varierer løpingen med annen type trening, er nøye med sko og underlag, og ikke minst: Lytter til kroppen! Uten at jeg skal gi deg noen fasit, tror jeg du trygt kan jogge som du pleier å gjøre, og det er nok ikke farlig med en ekstra joggetur heller At du trener styrke og bevegelighet i tillegg er jo supert! Enig med deg i at det finnes irriterende lite litteratur angående osteoporose for yngre. Når jeg søker finner jeg nesten bare tips om øvelser for personer på 70+. JA til mer forskning Anonymkode: 4f23e...b48
Gjest Rosemoren Skrevet 14. juni 2018 #7 Skrevet 14. juni 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror nok du gjør lurt i det Min "vanlige" treningsmengde var ca. 5-6 joggeturer i uka, hver på 5-10 km. Og ja, det er mye, men jeg har alltid vært glad i løping. Jeg økte særlig lengden på turene mine da det nærmet seg maraton. Og dette tålte ikke kroppen min, naturlig nok. Jeg håper bruddet snart gror slik at jeg kan løpe igjen. Da blir "regelen" min å få i meg nok energi slik at jeg beholder normalvekt og menstruasjonen, varierer løpingen med annen type trening, er nøye med sko og underlag, og ikke minst: Lytter til kroppen! Uten at jeg skal gi deg noen fasit, tror jeg du trygt kan jogge som du pleier å gjøre, og det er nok ikke farlig med en ekstra joggetur heller At du trener styrke og bevegelighet i tillegg er jo supert! Enig med deg i at det finnes irriterende lite litteratur angående osteoporose for yngre. Når jeg søker finner jeg nesten bare tips om øvelser for personer på 70+. JA til mer forskning Anonymkode: 4f23e...b48 Igjen, takk for at du deler. Det ser ut som om du har en fornuftig tilnærming til hva du må gjøre fremover. Det er på mange måter bra at det av og til kommer det noen som får meg til å tvile på egen vurderingsevne, for det tvinger meg til å ta et skritt tilbake, se på saken med litt andre øyne, og ta en fornyet vurdering. I dette tilfellet ble det litt dumt siden det er så lite relevant informasjon tilgjengelig, og jeg ble usikker på hva som var riktig, men når jeg leser det du skriver, får jeg en visshet om at jeg ikke kan gjøre så veldig mye galt ved å tenke som jeg gjør. Lykke til videre. Jeg håper du får god hjelp videre, og at du om noen måneder kan begynne å løpe så smått igjen, uten smerter, og uten brudd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå