fiktiv Skrevet 12. juni 2018 #1 Skrevet 12. juni 2018 Når det er valg av foreldrekontakt ved skolen vår, så får ungene med seg et ark med klassemødrene - eller klassefedrene sine navn (annenhvert år) hjem som ranselpost. Skrivet ber hver av oss voksne om å krysse av for den ene vi vil skal være foreldrekontakt. Ungene mine er veldig fokusert på dette i alle fall, og har sine meninger de også om hvem det bør være, såklart... Videre så er det DE som skal ta dette med tilbake til skolen etter vi har krysset av. Hva synes dere andre om dette? Jeg synes at det er upassende og uheldig at ungene skal flettes inn i dette valgsystemet. Jeg ser for meg at ungene både snakker om- og favoriserer rundt dette; og noen vil oppleve at sine fedre får stemmer, mens andre opplever at ingen har stemt på demmes far.. osv.
solmåneogstjerner Skrevet 12. juni 2018 #2 Skrevet 12. juni 2018 Merkelig system. Barna har ikke noe med det og av en eller annen grunn blir det en slags konkurranse. Nei, de skal velges på foreldremøte. Men: blant foreldre pleier det jo ikke akkurat å være særlig rift om disse posisjonene... er vel mer slik at det blir spurt om noen vil. Alle ser i gulvet og håper man ikke blir sett. Til slutt er det noen som tar ansvar og melder seg. Alle klapper, valget er ferdig... Kun en gang jeg opplevde noe annet, men det er en annen historie 😂 2
Arkana Skrevet 12. juni 2018 #3 Skrevet 12. juni 2018 (endret) Jeg synes det er litt merkelig, men samtidig trenger du jo ikke vise barnet hva du krysser av, bare legg arket i en konvolutt. Her gjøres det på den gode gamle måten, at de som ønsker melder seg frivillig og om ingen vil trekkes det tilfeldig (det har skjedd én gang, da var vedkommende ikke engang til stede på møtet men kom tuslende inn tre minutter etter at han var valgt ). Endret 12. juni 2018 av Arkana Misforstod. 1
Polly Ester Skrevet 12. juni 2018 #4 Skrevet 12. juni 2018 4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Merkelig system. Barna har ikke noe med det og av en eller annen grunn blir det en slags konkurranse. Nei, de skal velges på foreldremøte. Men: blant foreldre pleier det jo ikke akkurat å være særlig rift om disse posisjonene... er vel mer slik at det blir spurt om noen vil. Alle ser i gulvet og håper man ikke blir sett. Til slutt er det noen som tar ansvar og melder seg. Alle klapper, valget er ferdig... Kun en gang jeg opplevde noe annet, men det er en annen historie 😂 Det er sånn det alltid har vært i alle år med alle mine barn også. Syns ikke noe om at det kommer som ranselpost og at ungene skal ha noe finger med i det. Det har jo alltid vært på foreldremøter sånne ting blir avklart. Skal man absolutt ha det sånn med avkrysninger og valg utenom møter så burde det blitt sendt på epost til foreldrene. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #5 Skrevet 12. juni 2018 Hva er problemet? Legg arket i et konvolutt hvis du ikke vil at ungen skal se Anonymkode: 2fa52...86b
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #6 Skrevet 12. juni 2018 Det var et rart system. Hos oss går det etter klasselista. To klassekontakter og to vara, neste år blir de som var vara - klassekontakter og to nye vara kommer inn. Da vet man også når man blir klassekontakt. Alle familiene rekker dette gjennom 7 år. Synes det fungerer veldig fint. Anonymkode: a4818...f36
Hactar Skrevet 12. juni 2018 #7 Skrevet 12. juni 2018 (endret) 25 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Kun en gang jeg opplevde noe annet, men det er en annen historie 😂 Kjenner jeg ble skikkelig nysgjerrig på den historien, haha! Men ja, synes ikke noe om at barna skal involveres i dette valget når det tydeligvis fører til konkurranse mellom barna om noe de ikke har noe med. Ville ikke likt å skulle bli stemt inn av foreldrene på foreldremøtet heller, for så vidt. Siden det som regel er få som ønsker posisjonene, blir det liksom om å gjøre å rotte seg sammen med noen for å få valgt noen andre. Og om noen ønsker posisjonen, kan vel de få den? Folk kan få melde seg selv, og om ingen melder seg, kan man trekke lodd. Eller man kan ha et rulleringssystem som de har hos brukeren over. Endret 12. juni 2018 av Hactar 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #8 Skrevet 12. juni 2018 På vår skole har de loddtrekning....men det er lov å si nei. Anonymkode: 7d4db...427
solmåneogstjerner Skrevet 12. juni 2018 #9 Skrevet 12. juni 2018 35 minutter siden, Hactar skrev: Kjenner jeg ble skikkelig nysgjerrig på den historien, haha! Men da skal du få den! Kraftig forkortet: Det var i første klasse med et av barna mine. Tydeligvis var det flere mødre der som hadde voldsomt lyst til å bli foreldrekontakter. Det var lobbyvirksomhet på høyt nivå i tiden før foreldremøtet. Baksnakking av de andre og fremheving av seg selv. På foreldremøtet meldte de alle seg (4 stk) når det ble spurt om noen ville. Hun ene kom med forslag om at alle som ville måtte presentere seg og fortelle om hva de ville jobbe for osv. Så da ble det slik. Rene stortingsvalgsdebatt... Det ble bestemt at vi måtte stemme skriftlig og legge svaret i en bøtte. To av dem ble valgt, og de regjerte det året og neste år. Med rigide regler, massevis av sammenkomster osv. Så flyttet vi.... 3
Hactar Skrevet 12. juni 2018 #10 Skrevet 12. juni 2018 23 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Men da skal du få den! Kraftig forkortet: [...] Hahaha! Enda godt det var hemmelig valg, da! Kan i alle fall ikke sende lapp med hjem i sekken under skike forhold. Synes jeg ser debatten om mulig stemmejuks i ettertid. 1
solmåneogstjerner Skrevet 12. juni 2018 #11 Skrevet 12. juni 2018 10 timer siden, Hactar skrev: Hahaha! Enda godt det var hemmelig valg, da! Kan i alle fall ikke sende lapp med hjem i sekken under skike forhold. Synes jeg ser debatten om mulig stemmejuks i ettertid. Haha ja. Det kunne blitt heftig....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå