Gå til innhold

Noen som har meldt til mattilsynet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer sterkt å gjøre det da jeg har reagert veldig på handlinger de siste par årene. Jeg syns bare det er kleint når det er noen jeg kjenner veldig godt, redd for at de skal skjønne at det er meg. Saken handler om 2 hunder og 2 katter.

Hva skjedde i din sak?

Anonymkode: a62a5...fae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har en plikt til å melde om du er bekymret, men har du prøvd å snakke med dem selv først? Det skal dessverre mye til før de griper inn, både på grunn av kapasitet og på grunn av regelverk, helst bør du ha bevis på vanskjøtsel.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Du har en plikt til å melde om du er bekymret, men har du prøvd å snakke med dem selv først? Det skal dessverre mye til før de griper inn, både på grunn av kapasitet og på grunn av regelverk, helst bør du ha bevis på vanskjøtsel.

Ja har snakket med de men de ser ikke problemet! 

Da er det bare å ta en tur så ser de det veldig selv også.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja har snakket med de men de ser ikke problemet! 

Da er det bare å ta en tur så ser de det veldig selv også.

MT varsler alltid på forhånd før de kommer, så avhengig av hva problemet er så kan de fint rekke å gjøre det presentabelt.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, ArtyFarty skrev:

MT varsler alltid på forhånd før de kommer, så avhengig av hva problemet er så kan de fint rekke å gjøre det presentabelt.

Dette stemmer ikke.

Anonymkode: 6f85d...55c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, var på besøk hos ei hvor katten tydelig hadde vondt i munnen (klarte ikke å spise eller lukke munnen). Ventet litt før jeg meldte anonymt.

Jeg vet ikke om MT dro dit, men samtidig er det veldig rart om det bare var tilfeldigheter at katten ble operert kort tid etter, da katten hadde gått slik i over 6 måneder (fikk vite det i ettertid) og eieren hadde dårlig råd. 

Anonymkode: df55e...135

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke.

I praksis så varsler de alltid av praktiske grunner. Jeg har tilgode å høre eller lese om uanmeldte besøk, men joa, det kan nok forekomme en sjelden gang. Så, "alltid" - er det godt nok for deg?

Skrevet

Ja, jeg har meldt til mattilsynet to ganger i tilfeller hvor hunder har blitt mishandlet, dvs slag osv. Mattilsynet gjorde ikke en dritt.

AnonymBruker
Skrevet
På 12.6.2018 den 14.36, ArtyFarty skrev:

I praksis så varsler de alltid av praktiske grunner. Jeg har tilgode å høre eller lese om uanmeldte besøk, men joa, det kan nok forekomme en sjelden gang. Så, "alltid" - er det godt nok for deg?

I praksis vet jeg med sikkerhet at dette er helt feil. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Måtte anmelde med fult navn hoss politiet. Nå viste ikke de jeg meldte hvem jeg var. Anmeldte fordi dyrene gikk i gjørme til magen sin, og over flere uker. Var vist mange som hadde meldt til mattilsynet, men måtte en politiannmeldelse til for å fjerne dyrene. De fikk forbud mot dyrehold en viss tid. Aldri vært gårdsdyr på den gården igjen.

Anonymkode: 86117...c7f

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I praksis vet jeg med sikkerhet at dette er helt feil. 

I praksis så har ingen av de jeg vet om som har fått besøk av MT fått uanmeldt besøk.

AnonymBruker
Skrevet
På 14.6.2018 den 2.32, nurcos skrev:

Ja, jeg har meldt til mattilsynet to ganger i tilfeller hvor hunder har blitt mishandlet, dvs slag osv. Mattilsynet gjorde ikke en dritt.

Stakkars dyr!! Kunne du meldt i fra til politiet? 

Anonymkode: 1abb8...9cd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en kommunal stilling der det var vanlig å samarbeide en del med Mattilsynet, og jeg kan bekrefte at Mattilsynet reiser ut på uanmeldte tilsyn. Det vanligste er at tilsyn er meldt på forhånd, men det er heller ikke helt sjeldent at det gjøres uanmeldt eller på øyeblikks varsel dersom det vurderes som nødvendig. Tilsyn med kjæledyrhold er dessverre ingen veldig prioritert oppgave for Mattilsynet, bare så det er sagt. 

Til det du sier om at du er redd de vil forstå at det er deg, kan jeg bare bekrefte at de høyst sannsynligvis vil forstå hvem som har meldt dem. I minst ni av ti tilfeller forstår folk dette, rett og slett ved å legge to og to sammen. 

Anonymkode: 49a18...26b

AnonymBruker
Skrevet

Slektning var hos dyrlege, lokal-tv var tilfeldigvis der og spurte om å filme timen, slektning sa ja. Innslaget ble sendt på TV, slektning blir nedringt av andre dyrleger om at det de så på tv var dyremishandling og det var meldt til MT. Slektning ringte da også til MT, ble intervjuet litt over tlf. Dyrlegen er fremdeles i drift, fikk antagelig bot.

Det som skjedde var at hunden fikk tannbehandling som var forbudt fra 70tallet eller noe sånn. Dyrlegen gav hunden lokalbedøvelse før han slipte tannstein. Klippet er nå fjernet fra nett, men jeg så det før det ble fjernet: stakkars hunden som lå urørlig og stirret på sliperen. Nå til dags legger de hunder i narkose for den behandlingen..

Anonymkode: f719e...5af

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt uanmeldt besøk av dem 2 ganger, pga en nabo med mentale utfordringer som syntes at hunden vår hadde det fælt fordi den ikke ble behandlet som en menneskebaby. Les: Den fryser om vinteren fordi den ikke har klær på den (det er en samojed), vi går for lange turer med den (vi har den med oss til fjells hver måned, hunden elsker det), den bjeffer (spisshunder bjeffer ja, og vår bjeffer ikke engang mye..) De kom på visitt og sa de alltid rykker ut når de får en sak. De beklaget på det sterkeste, da de så begge gangene at hunden vår lever livets glade dager og er ikke vanskjøtet overhodet.. 

Nå ringer de meg bare om det kommer inn melding fra galenabo, bare så jeg vet om det.. de gidder ikke å komme mer for de vet det er tull... 

Anonymkode: 5309b...cfd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I saken jeg melder så er det et eldre ektepar med TO typiske løpehunder. De orker ikke lengre å gå tur med hundene (egentlig aldri orka det) hundene er rundt 2 år gamle og har mye energi. Så når de ikke går tur så blir de sluppet ut løse rundt i området her. Her er det andre hunder og barn ute også, de andre hundene har hundegården eller løpestreng. 

Da jeg var ute med mitt barn og min hund kom denne hunden løpende mot oss og bjeffet og knurret. Beit etter beina mine for å ta meg, prøvde å hysje den vekk så ble jeg bitt i hånden. Knurret kraftig etter barnet mitt, beit hunden min i pelsen og ansiktet. Jeg er vant med hunder og dette var tydelig IKKE lek. 

I tillegg så får de lite samspill og oppdragelse hjemme. De blir satt i et bittelite bur inne hele døgnet. Hører fra meg hvordan de slåss og knurrer hele tiden inne der. Siden det er mine huseiere tør jeg ikke melde med fullt navn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte med bilder og video da jeg meldte til Mattilsynet, og det ble raskt tatt tak i.

Anonymkode: 4bbe6...e73

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

I saken jeg melder så er det et eldre ektepar med TO typiske løpehunder. De orker ikke lengre å gå tur med hundene (egentlig aldri orka det) hundene er rundt 2 år gamle og har mye energi. Så når de ikke går tur så blir de sluppet ut løse rundt i området her. Her er det andre hunder og barn ute også, de andre hundene har hundegården eller løpestreng. 

Da jeg var ute med mitt barn og min hund kom denne hunden løpende mot oss og bjeffet og knurret. Beit etter beina mine for å ta meg, prøvde å hysje den vekk så ble jeg bitt i hånden. Knurret kraftig etter barnet mitt, beit hunden min i pelsen og ansiktet. Jeg er vant med hunder og dette var tydelig IKKE lek. 

I tillegg så får de lite samspill og oppdragelse hjemme. De blir satt i et bittelite bur inne hele døgnet. Hører fra meg hvordan de slåss og knurrer hele tiden inne der. Siden det er mine huseiere tør jeg ikke melde med fullt navn. 

Hvaaa? Og så lurer du på om du skal melde??? Disse folka er jo ikke riktig navla, det er båndtvang også! De hundene der får ut frustrasjonen sin når de blir sluppet ut, og de kommer til å lære av det de gjør. Dette kommer bare til å eskalere, og er potensielt farlig. Du MÅ melde!

Anonymkode: 82600...3e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste tilfellet jeg kjenner til personlig så kom de også helt uanmeldt. Virker som begge deler er ganske vanlig, da. Ville jo vært dumt om det nesten ikke var noen vits i å melde fra fordi de alltid varsler.

Anonymkode: be152...0aa

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvaaa? Og så lurer du på om du skal melde??? Disse folka er jo ikke riktig navla, det er båndtvang også! De hundene der får ut frustrasjonen sin når de blir sluppet ut, og de kommer til å lære av det de gjør. Dette kommer bare til å eskalere, og er potensielt farlig. Du MÅ melde!

Anonymkode: 82600...3e1

Jeg har ikke fått tatt bilder, men tenker at mattilsynet vil skjønne situasjonen når de ser folka og type hunder. Alle rundt her sier at de ikke burde hatt dyr, men ingen gjør noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...