Gå til innhold

Hvor lenge er det vanlig å hånden/leie stor barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn, ei på 9år og ei på 12år. Barnet på 12 vil ofte holde meg i hånden når vi er på tur/i byen/kjøpesenter, men jeg føler det er ubehagelige. Vet ikke hvorfor, kanskje det er på grunn av høyden, vi er nesten like høye. Samtidig tar jeg initiativ til å holde det yngste barnet i hånden. Det for å ha kontroll, hun vimser mye, stopper opp og lignende. Føler det er fælt av meg å forskjellsbehandle de, men.

Hva slags erfaringer har dere med å holde hånden til barn over 10 år i det offentlige rom?

Anonymkode: 3ce83...94c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder gjerne mamma og pappa i hånden enda, det er en av mange måter vi viser kjærlighet på, og jeg er 32 og har egne barn (og er nesten 10 cm høyere enn Mamma!).

Jeg er så heldig og har vokst opp i et varmt og kjærlig hjem, der vi barna ble kost og nusset og fortsatt kryper opp i dobbeltsenga for en kopp kaffe når vi er på besøk. Verdens fineste familietradisjon! ❤️

Synes det er virkelig trist at tolvåringen blir avvist i en så sårbar fase, når hun tydeligvis trenger mammaen sin.. :( Vi søsknene er trygge, empatiske, veltilpassede voksne nå, som kommer til å holde våre barn i hendene så lenge de ønsker det. ❤️

Håper du tenker deg nøye om her.. 

Anonymkode: 1f508...d99

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar imot alt jeg kan få av fysisk kontakt med jentene mine, før jeg vet ordet av det er jeg verdens teiteste og får en frivillig klem når de trenger penger 😄 Eldste på 12 holder meg fortsatt av og til i hånda (slipper kjapt om det kommer noen hun kjenner 😁). Hun er tydelig på vei inn i puberteten, men er fortsatt en skikkelig koseklump. Yngste på seks leier jeg når hun lar meg (hun vimser ikke, så det er kun for kos). Hadde aldri avvist noen av dem, de kommer alltid til å være «småjentene» mine, uansett hvor store de blir.

Anonymkode: 7cb4b...ebe

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du tenker deg nøye om her.. 

Ja, om jeg ikke reflekterte over situasjonen ville jeg vel ikke skrevet dette innlegget..

Det føles bare ubehagelig når hun tar hånden min, men problemet ligger kanskje hos meg og hva jeg er vant til i egen oppvekst.  For normalen er at en gjerne gå hånd i hånd med barna uansett alder? 

I det private, hjemme altså, er det varme og kjærlighet. Når mannen er bortreist ligger begge barna gjerne i dobbeltsengen. Og vi klemmer.  De sitter i ofte i armkroken når vi ser film/tv. 

Hi

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, om jeg ikke reflekterte over situasjonen ville jeg vel ikke skrevet dette innlegget..

Det føles bare ubehagelig når hun tar hånden min, men problemet ligger kanskje hos meg og hva jeg er vant til i egen oppvekst.  For normalen er at en gjerne gå hånd i hånd med barna uansett alder? 

I det private, hjemme altså, er det varme og kjærlighet. Når mannen er bortreist ligger begge barna gjerne i dobbeltsengen. Og vi klemmer.  De sitter i ofte i armkroken når vi ser film/tv. 

Hi

Jeg vet ikke om det er "normalen", det er jo vannvittig mange barn med dårlig tilknytning til foreldrene sine i dette landet.. :( Jeg vet bare hva jeg ønsker for mine barn, og agerer deretter. Jeg tenker det sikkert er lurt av deg å bite i deg følelsen av ubehag (hva er du redd for egentlig), for jeg er overbevist om at man vinner alt på å møte barnas behov. Og tilknytning og nærhet er faktisk like reelle behov som mat og søvn!

Anonymkode: 1f508...d99

• Liker 6
Gjest BearMama
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to barn, ei på 9år og ei på 12år. Barnet på 12 vil ofte holde meg i hånden når vi er på tur/i byen/kjøpesenter, men jeg føler det er ubehagelige. Vet ikke hvorfor, kanskje det er på grunn av høyden, vi er nesten like høye. Samtidig tar jeg initiativ til å holde det yngste barnet i hånden. Det for å ha kontroll, hun vimser mye, stopper opp og lignende. Føler det er fælt av meg å forskjellsbehandle de, men.

Hva slags erfaringer har dere med å holde hånden til barn over 10 år i det offentlige rom?

Synes det er rart at du synes det er ubehagelig å leie eget barn. Hva er det du finner ubehagelig med det? At folk tror dere er et lesbisk par eller noe?

Jeg kommer til å leie sønnen min så lenge han ønsker det. Eller gå arm i arm den dagen han blir eldre. Kommer aldri til å slutte å ha lyst å gi han klem, kos eller nærhet. 3 år eller 30 år så er han barnet mitt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er rart å leie foreldrene i hånda når man er 12 år. 

Anonymkode: 7230a...71b

Gjest frk_hardusett
Skrevet

Jeg elsker å leie 13-åringen min ❤️

Skrevet

Min 12åring leier meg gjerne når vi går,og slipper ikke selv om hun møter venner/klassekamerater. Hun har sagt selv at hun kommer til å leie meg til den dagen hun blir flau,men det er "ikke sikkert den dagen kommer ,mamma,vi har jo gått sånn siden jeg lærte å gå og du alltid passa på meg"

Så trist å høre at du synes det er ubehagelig å leie ditt barn,håper likevel du ikke avviser henne når hun vil holde deg i hånden. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, BearMama skrev:

Synes det er rart at du synes det er ubehagelig å leie eget barn. Hva er det du finner ubehagelig med det? At folk tror dere er et lesbisk par eller noe?

Vet ikke helt hva som er grunnen til jeg synes det er ubehagelige. Kanskje fordi hun er så stor og kommet i puberteten.

Kan også huske fra da jeg var 14år, å besøkte min bestemor (i utlandet), at jeg syntes det var veldig rart at hun skulle holde meg i hånden når vi var på bytur. Det minne tyder jo på at jeg ikke var vant til å bli holdt i hånden, å kanskje der årsaken ligger. 

Ts

Skrevet

Jeg er 39 og det hender fremdeles jeg holder hånden til Mamma når vi er ute på shoppingtur, bare fordi det er koselig. Jeg kan ikke med beste vilje skjønne hvorfor man ikke skal kunne holde en 12-åring i hånden.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i 30-årene og holder søster og venninner i hånden når vi er på tur. Det gjelder også nieser og nevøer selv om de er voksne. 

Jeg er som AB d99 som lar nærmeste krype opp i senga for å se på TV eller bare skravle. Kjempekoselig tradisjon☺️

Når det er sagt, så syns jeg det er ubehagelig når fremmede holder hånden min😬 Mulig det er samme ubehag du føler overfor barnet ditt. 

Anonymkode: 8cb3f...ea9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to jenter, kommer til å leie dem i hånden med den største ære til den dagen jeg dør.

Du har et hengivent barn som elsker deg betingelsesløst og som usjenert vil være nær deg, og du, som voksen, er den som skjemmes..?? - Synes det høres merkelig ut om det er biologisk mor som sier dette. Hadde blitt mindre overrasket om 12-åringen viste seg å være stebarn..

Anonymkode: d1d8e...2b9

• Liker 7
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Så lenge barnet vil holde deg i hånden, er det vanlig.

Skrevet

Det er ingen aldersgrense for å leie hender 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to jenter, kommer til å leie dem i hånden med den største ære til den dagen jeg dør.

Du har et hengivent barn som elsker deg betingelsesløst og som usjenert vil være nær deg, og du, som voksen, er den som skjemmes..?? - Synes det høres merkelig ut om det er biologisk mor som sier dette. Hadde blitt mindre overrasket om 12-åringen viste seg å være stebarn..

Anonymkode: d1d8e...2b9

Dette er biologisk barn, å som nevnt tidligere, vet ikke hvorfor jeg føler det ubehagelig. Kanskje vil denne tråden hjelpe meg å legge bort de følelsene.

Når det er sagt opplever jeg at mange fremstiller meg kald og hjerteløs, noe jeg ikke kjenner meg igjen i. Barnet får flere klemmer daglig (før deg drar på skolen, om kvelden og innimellom ellers og). Kan sitte i armkroken når vi ser på tv. Forteller alle i familien her hjemme at jeg elsker de, daglig. Er vel ikke automatisk dårlig på å gi omsorg og kjærlighet fordi en ikke holder barnet i handen på kjøpesenteret? Men jeg ser at jeg må jobbe med å ikke avvise hennes initiativ. Til nå har det skjedd litt sånn spontant uten at jeg har reflektert over det, før etterpå. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder ikke 7-åringen min i hånden. Jeg husker ikke når vi sluttet, men det var vel da jeg ikke trengte å passe på at han gikk der han skulle lenger. Jeg har alltid kun gjort det for sikkerhet og har ikke tenkt på å gjøre det fordi det er koselig. Det hender jeg tar tak i hånda hans hvis vi må krysse veien uten gangfelt eller hvis vi skal gjennom en stor folkemengde f.eks, for å ikke miste ham, men han slipper automatisk selv så fort "faren" er over.

Jeg hadde selvsagt aldri avvist ham om ham om han strakk hånda ut mot meg. Og vi koser mye ellers, men akkurat det med å holde hender har aldri vært noe jeg har vært vant til, så det føles unaturlig for meg å gjøre det uten at det er "nødvendig". Aldri gjort det med mannen heller, heller ikke da vi var nyforelsket. 😛

Anonymkode: 3b871...3dc

Skrevet

Det hender at 12-åringen min tar meg i hånda når vi går sammen. Regner med hun regulerer det selv og tenker ikke over det. Skjer ikke hver gang, men har som sagt ikke et veldig bevisst forhold til det. 

Tror ikke det finnes noen fasit her? 

Skrevet

Barna mine er ikke så store ennå. Men gutten min på 7 år vil alltid holde hånden min når vi går turer etc. Han gjør det alltid med oldemoren sin også ❤️ Syntes det bare er søtt og en måte å vise kjærlighet på :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns bare det høres koselig ut, jeg, og som hun vil ha litt fysisk kontakt med deg. Jeg tenkte på det samme selv en dag, da 6-åringen min tok hånda mi da vi gikk på tur, det slo meg da at han bare ville ha nærhet, da vi har sluttet å leie ham for å passe på ham.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...