Gå til innhold

Flytter arbeidsrom fra loft til kjeller...WLAN m/ repeater eller heller 30m kabel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Internettilkoblingen vår skjer via en optisk antenne koblet til en ruter på loftet. Der er også arbeidsrommet mitt med kraftig PC til jobb og gaming.

Nå skal barna få hvert sitt rom og jeg skal flytte ned i kjelleren. WLAN dekningen er svakt der nede. Vi har tidligere prøvd repeatere, men jeg likte det ikke (var noe pakketap). Nå vurderer jeg å strekke en 30m lang kabel gjennom hele huset. Er det ulemper assosiert med det? Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 3f895...bb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nettverk via strømnettet?

Kjøp et sett og prøv. Er det helt elendig bruker du angreretten.

AnonymBruker
Skrevet

Mulig mesh trådløst nettverk kan fungere for dere. 

Anonymkode: 22378...bcc

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Internettilkoblingen vår skjer via en optisk antenne koblet til en ruter på loftet. Der er også arbeidsrommet mitt med kraftig PC til jobb og gaming.

Nå skal barna få hvert sitt rom og jeg skal flytte ned i kjelleren. WLAN dekningen er svakt der nede. Vi har tidligere prøvd repeatere, men jeg likte det ikke (var noe pakketap). Nå vurderer jeg å strekke en 30m lang kabel gjennom hele huset. Er det ulemper assosiert med det? Hva ville dere ha gjort?

Fordel? Kabel er alltid best, og du mister ingenting på 30m. Det er det eneste som garantert vil gi 100% ytelse.

Ulemper? Den har selvsagt den ulempen at den er synlig og det er litt arbeid å trekke. Men hvis det går bra for deg så ville jeg gjort det. Er det et eldre hus med mye panel i tre osv så går det veldig greit med synlige kabler, de er nesten en del av interiøret. Det er verre hvis alt er nyoppusset og sterilt med slette vegger, for da blir "alt" slikt fort et blikkfang som ødelegger mye. Det estetiske må du vurdere selv.

Repeatere fungerer så som så, vanligvis mister man minst halvparten av makshastigheten på det trådløse nettet ved å bruke en, men man får mer stabil dekning. F.eks. når det eksisterende nettet ligger helt i grenseland med 1-2 streker og ustabil tilkobling, så vil repeateren gi god stabil dekning med 4-5 streker, men med lavere makshastighet. er greit hvis man ikke streamer mye film eller laster mye ned. 

Powerline som sender gjennom strømkablene er veldig 50/50, helt avhengig av kablingen i huset og om de står på samme kurs/fase. Det kan fungere helt utmerket, eller det kan fungere helt rævva. Er ingen måte å forutsi det på, og det må bare testes i praksis.

Anonymkode: d1437...59d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd! Huset er en ekte, hjemmelaget 68er, dvs skjev som et 1800-talls hus med få interiørdetaljer som skriker avansert nydelighet.

Jeg tror faktisk at jeg kan trekke mesteparten av kabelen gjennom kott og integrerte skap, men det er klart det blir stygt der den kommer ut av etasjeskiller og vegger. I tillegg er jeg redd for å trekke en kabel som er dårlig...av og til har du sånne, og da skal den helst ikke være spikret fast i veggen 400 steder, med silikontetta hull.

Internett via strøm har jeg ikke en gang vurdert. Noen som har gode tips for hvor man kan lese seg opp på dette?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Internett via strøm har jeg ikke en gang vurdert. Noen som har gode tips for hvor man kan lese seg opp på dette?

Jeg har hatt det i omlag 5 år og er godt fornøyd. 

Hastigheten er lavere enn kabel, men mer enn nok for å streame i HD. Jeg har to enheter og de fungerer helt uten vedlikehold. Stabil hele tiden. 

Enheten i stua har innebygget wifi access punkt i tillegg er det koblet til en switch som alt av underholdnings enheter er koblet til. 

Motivasjonen var å frigjøre kapasitet i trådløs nettet og det har fungert bra. Huset er gammelt, fra seksti tallet. 

Jeg har et sett fra dlink, men akkurat det er ikke i salg lengre. Men det finnes nå tilsvarende med enda høyere maks hastighet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...