Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er normalt at barn maser konstant om å reise bort? Har ei jente på 5 år som maser hver dag om å reise hit og dit, men jeg vil gjerne være hjemme å slappe av. Hun er hos far annenhver helg, og det er akkurat samme masinga der.

Hun er veldig glad i å pusle, tegne og perle så det pleier vi å gjøre på ettermiddagen, også er vi ute å går, er på lekeplasser ++. Annenhver helg så er samboers barn hos oss og da er det ikke like mye masing.

I dag ble hun hentet av min pappa i barnehagen da jeg måtte jobbe, og det har visst vært masing fra dem kom hjem til hun sovna om dem kunne reise bort, og han syns det ble litt slitsomt, noe jeg har full forståelse for.

Er det flere som har det sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reise bort som i å besøke venner?

Det har vært noen omganger med mas her i huset også. Av og til har barna bare lyst til å leke mer med vennene dine, i stedet for å være hjemme med voksne. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
24 minutter siden, Kontorotta skrev:

Reise bort som i å besøke venner?

Det har vært noen omganger med mas her i huset også. Av og til har barna bare lyst til å leke mer med vennene dine, i stedet for å være hjemme med voksne. 

Besøke venner, besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler. Om vi har vært borte så begynner masingen om hvem vi skal til etterpå når vi har fått satt oss i bilen. Begynner å bli slitsomt med all den masingen, virker ikke som noe er bra nok..

Endret av Sola*
AnonymBruker
Skrevet

Så slitsomt. Ingen av mine er sånn. De har godt av å kjede seg litt og bruke din egen fantasi

Anonymkode: 34a8d...e2b

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet

Kommer an på hvor ofte hun faktisk får sosialisert seg da. Da jeg var på den alderen ar jeg ute hele dagen etter middag og lekte med venner i nabolaget og det fortsatte jeg med gjennom barne og ungdomsskolen samt fritidsaktiviteter.

Om hun bare er hjemme hver dag så skjønner jeg at hun får lopper i blodet.

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig at enebarn kjedelig seg.

Anonymkode: 272d5...a4d

Skrevet

Jeg er alene med et barn, som gjerne løper rundt til kompisene etter middag. Å være hjemme i 5-10 minutter funker ikke. Noen barn er jo veldig sosiale, og trenger å få ut litt energi på kvelden. I 5 års alderen så hadde vi besøk etter barnehagen nesten hver dag. Hvis jeg «bestemmer» at vi skal roe ned en dag så får jeg samme maset. 

Skrevet

Vi pleier å gå ned på skolen om det er vær til å være ute og da møter hun andre barn hun leker med. Vi bor i blokk midt i byen så tørr ikke slippe henne ut alene, dessverre ingen jevngamle barn i blokka heller. Hun har vært med/hatt med venner hjem fra barnehagen, men føler ikke for å mase så mye på disse foreldrene om å være med til dem eller deres barn til oss.

AnonymBruker
Skrevet

Playdates er tingen. Hun har venner i barnehagen? 1-2 ganger i uken. Du kan vel dra bort i blant i helgene ? Når barna begynner på skolen er det dessverre ikke så mye tid til slikt i uka. Da blir det stort sett nabobarna etter lekser og middag og fritidsaktiviter. Mye friere når de går i barnehagen så nyt tiden. Barn innendørs altfor lenge kan være utmattende. 

Anonymkode: e8aae...e48

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Playdates er tingen. Hun har venner i barnehagen? 1-2 ganger i uken. Du kan vel dra bort i blant i helgene ? Når barna begynner på skolen er det dessverre ikke så mye tid til slikt i uka. Da blir det stort sett nabobarna etter lekser og middag og fritidsaktiviter. Mye friere når de går i barnehagen så nyt tiden. Barn innendørs altfor lenge kan være utmattende. 

Hun har mange venner i barnehagen, hun er med de hjem og dem er med til oss. Men så fort vi har satt oss i bilen så spør hun «hvem skal vi besøke nå?» Vi er ellers ute å finner på ting, spiser kveldsmaten på en lekeplass etc. I helgene så er vi mer borte å besøker familie/venner. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Sola* skrev:

Hun har mange venner i barnehagen, hun er med de hjem og dem er med til oss. Men så fort vi har satt oss i bilen så spør hun «hvem skal vi besøke nå?» Vi er ellers ute å finner på ting, spiser kveldsmaten på en lekeplass etc. I helgene så er vi mer borte å besøker familie/venner. 

Da ville jeg prøvd å sette grenser for det. Hun må lære seg takknemlighet og lære å kose seg - ikke bare kreve mere. Hvis hun maser blir det ikke noe besøk, iPad, TV. Umiddelbar konsekvens som passer der og da etter 3.masing. Dette er ikke straff, men læring. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen barn trenger mye stimuli. Du har fått en border collie istedet for en lat labrador

Anonymkode: 58549...13b

Skrevet

Jeg tror vi hadde fått samme problemet om vi ikke hadde bodd et sted der det ikke gikk an å gå ut i gata og finne lekekamerater. Her er femåringen stort sett ute og leker med andre daglig. Yngste er straks tre og har nettopp begynt å få samme behov for lek med jevnaldrende, så jeg setter som oftest av litt tid til å gå ut med ham også.

Du kan godt sette grenser for masing, men ha samtidig i bakhodet at mange barn er veldig sosiale i den alderen. Når dere bor uten barn i umiddelbar nærhet, er det ikke unaturlig at du må legge ned ekstra innsats i å gi henne lekekamerater. 

Skrevet

Vi deiver å ser etter enebolig på et av boligfeltene rundt her så forhåpentligvis flytter vi til høsten slik at hun har mulighet til å leke med andre barn i gata. 

Hu er ei frøken med mark i rompa, sitter ikke stille lenge før hun må ut å løpe igjen, spesielt ved leggetid. 

Vi tar stadig inn ipaden som konsekvens, men må kanskje bli enda hardere på det.

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Men slitsomt selvfølgelig. Ha en ting på programmet dere kan vise til: "Hva skal vi i dag? Skal vi INGEN TING i dag!!!!!! Kan jeg være med Pia hjem? Jeg får aldri vært med noen hjem, det var i GÅR, jeg KJEDER mEG! Kan vi ikke dra i svømmehallen? Vi gjør aldri noe gøy!  Jeg vil på kino! Kan Pia komme til meg da?"  -Kan besvares med "På lørdag skal du besøke Pia" eller "På søndag skal vi på kino." "-Men i dag! Jeg kjeder meg!" "-På søndag skal vi på kino". "Dere er verdens verste foreldre!" "Nei,og  på søndag skal vi på kino".

Anonymkode: 58d5b...5c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...