wondergirl Skrevet 15. august 2002 #1 Skrevet 15. august 2002 Har noen sko jeg er veldig glad i som er begynt å lukte! Jeg dusjer og vasker meg hver dag, og har prøvd å vaske inni skoa også, men blir ikke kvitt tåfisen. Er det noen som har noen gode råd? Må jeg bare kaste dem?
Gjest Lea Skrevet 15. august 2002 #2 Skrevet 15. august 2002 Putt skoene i i en plastikkpose, legg dem i fryseren minst et døgn og de om det blir bedre da. Du skriver ikke hva slags sko det er, men hvis det er mulig kan du jo bytte ut sålen. Det finnes faktisk såler som skal virke MOT tåfis. Kjøp deg en fot-deo i tillegg.
Tusseline Skrevet 15. august 2002 #3 Skrevet 15. august 2002 Fot- deoen til "Scholl" og aluminiumsklorid (fås på apoteket til en veldig billig penge) funker bra!
Gjest Anonymous Skrevet 15. august 2002 #4 Skrevet 15. august 2002 Til Lea! Jeg har et par "plastikk-sko" som lukter tåfis, kan jeg putte dem i fryseren også? Eller går de i stykker da? Skinn sko regner jeg med ikke er noe problem! Takk for tipset - gjett hva jeg skal putte i fryseren i dag????
Fakse Skrevet 15. august 2002 #5 Skrevet 15. august 2002 Finnes også en spray som du kan spraye nedi skoen (husker ikke hva den heter). Har rosa eller blå topp, og fås kjøpt på de fleste parymerier og helsekostforetninger.
Gjest Virvel Skrevet 15. august 2002 #6 Skrevet 15. august 2002 Scholl har en sånn spray som fjerner æsjlukt i sko
wondergirl Skrevet 15. august 2002 Forfatter #7 Skrevet 15. august 2002 Takk for tipsene! Men det hjelper vel ikke med fot-deo, det er ikke føttene som lukter (ikke før de har vært nedi satanskoa i hvertfall)? Skal se om jeg får plass i frysern, jeg.
Litago Skrevet 15. august 2002 #8 Skrevet 15. august 2002 Beste tipset jeg har er: Slutt å gå med nylonstrømper og sko med plastsåle (eller andre kunststoffer). Det stinker bare helt for :evil: Heller betale litt mer for ordentlige skinnsko enn å lukte pyton!!! ...men det tipset hjelper kanskje ikke for dine nåværende sko.....
Gjest Linn Skrevet 22. august 2002 #9 Skrevet 22. august 2002 Når man er varm på bena begynner man svette. Det er kroppens vei for å kvitte seg med varmen. Når denne svetten tørker så begynner det å lukte. Blir akkurat det samme som når man svetter under armene. Blir en ganske stram og vond lukt av det også. Om du vasker deg 1 eller 10 ganger daglig på føttene så vil ikke det gjøre så mye forskjell. Men hvis du er flink til å lufte føttene så blir det ikke så ille. Også kan du jo kjøpe alt det de andre har foreslått over her. Lykke til!
ivanka Skrevet 22. august 2002 #10 Skrevet 22. august 2002 forebygg ved at du ikke bruker de samme skoene to dager på rad (ihvertfall ikke altfor ofte). høres rart ut, men det funker hvis du kommer tåfisen i forkjøpet. etterpå er det ikke så mye vits, men det er likevel sunt for føttene selv om det ikke hjelper når lukta først har satt seg. jeg vet fryser-tipset 'skal' virke, men det hadde ingen effekt på min ex samboers sure sko, desverre. men det er jo forsøket verdt.
Gjest Anonymous Skrevet 25. august 2002 #11 Skrevet 25. august 2002 Deoen er ikke til føttene dine, men til skoen. Den kan kjøpes i skobutikker. Hadde selv et par joggesko som ble relativt hårreisende etter intens bruk hver dag på en ferietur. Jeg trodde de var fortapte for alltid, men etter noe uker uten bruk ble de fine igjen av seg selv... Det er også dødsviktig å unngå syntetiske sokker. Kun 100%bomull eller ull. Dette funker for mannen min som er tømrer og ikke var til å være i hus med når sommeren og varmen kom. Det var rett og slett det verste jeg hadde kjent, og jeg begynte å kalle ham for "Stinkefot". Det kom seg mye etter at mannen kjøpte seg bomullssokker...
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2002 #12 Skrevet 2. september 2002 Hei. Du skriver ikke hva slags sko det gjelder. Jeg tror at noen sko er det nesten umulig å ikke få vond lukt i. Jeg går veldig mye med joggesko om sommeren og når det er varmt så går jeg uten sokker i dem. Når jeg tar de av så kjenner jeg at det lukter vondt i dem og så blir de jo litt svette inni. Men det gjør jo ingenting hvist de er gode og gå med. Jeg har mange veninner som går med joggesko og jeg kjenner nesten ingen som har joggesko uten at det lukter litt vondt i dem. Hilsen Monica
Megan Skrevet 5. september 2002 #13 Skrevet 5. september 2002 Dette gjorde jeg med joggeskoene min, og det funker: bland litt eddik og vann i en kopp, og dypp så vidt husholdningspapir oppi, slik at det blir litt vått. "Puss" innsiden av skoene med papiret. De skal ikke bli våte, bare få et lett strøk vann/eddik i seg. Lukter litt eddik i dem etterpå, men det går fort bort. Å legge skoene i fryseren hjelper visst også.
Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2004 #14 Skrevet 21. desember 2004 er det små dyr i skoa som stinker å de dauer i frysern?
Gjest Daniella_ Skrevet 22. desember 2004 #15 Skrevet 22. desember 2004 er det små dyr i skoa som stinker å de dauer i frysern? Kanskje det er midd?? Det er vel heller noe bakterie vil jeg tro... Ellers så kan det være skoen, og da skjønner jeg ikke hvordan deo-spray og det med å legge dem i fryseren kan hjelpe.
Gjest Anonymous Skrevet 22. desember 2004 #16 Skrevet 22. desember 2004 Bruk ullsokker, det hjelper. De finnes som helt vanlig tynne sokker, og det blir ikke så veldig mye varmere enn med vanlige bomullssokker, men myye mindre klamt og ekkelt. Og mindre svettelukt.
aline Skrevet 22. desember 2004 #17 Skrevet 22. desember 2004 plastsko lukter vel generellt lett, dette pga at de ikke puster. når skoen ikke puster, blir det klamt og svetten slipper ikke ut. det oppstår da dårlig lukt. du får både spray til å spraye nedi+ at det finnes noen kuler som du skal kunne legge nedi som skal fjerne lukt. og det er jo foten din svetten kommer fra, selv om du ikke svetter mye til vanlig, så pudder og/eller gode sokker kan hjelpe. har du mulighet kan du kanskje sette skoene ut på balkongen/trappa eller annet også over natta, så de får luftet helt ut. ellers tror jeg du sliter med å ikke få lukt i plastsko, det er grunnen til at jeg aldri kjøper det mer. de kan være så stilige de bare vil, om jeg stinker når jeg tar de av, så er det ukult å bruke uansett. :-?
Gjest miau Skrevet 22. desember 2004 #18 Skrevet 22. desember 2004 Noen deodoranter for føtter og sko lukter veldig sterkt for å "overdøve" tåfislukta, og gjør problemet værre... Men prøv X-it! Det sprayer jeg samboers sko med noen ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå