Gå til innhold

Nybegynner oppheng i gipsvegg..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skal skru opp et par småting for første gang, har gipsvegg og anskaffet meg plugger og skruer fra Ikea. Så har jeg et spørsmål, må jeg ha borr/drill for å komme videre, eller funker det å skru inn en skrue, dra den ut igjen, banke inn pluggen og så skru inn riktig skrue?

Plis kun svar fra de som vet helt sikkert og har gjort dette før! :-D

Takker i forkant.

Anonymkode: 6a30e...9b8

AnonymBruker
Skrevet

I gipsvegger er det lurt å ha lange nok skruer så de setter seg i plankene bak. Særlig hvis du skal henge opp noe tungt, det viktig. Selv med plugger. Gips tåler ikke mye. 

Anonymkode: 91296...f8c

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke stender akkurat der jeg skal henge, er derfor jeg må ha gipsplugger... De som har bodd her før har hatt tv'en hengende på gips, jeg skal henge opp ting som er lettere enn det, så burde i teorien gå fint. Mitt problem er at jeg ikke har noe praktisk kunnskap om hvordan dette gjøres. 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Hatet gipsvegger før med tanke på oppheng. Hadde da bare prøvd gipsanker som ekspanderer, men det skjedde alltid noe feil og de åpnet seg ikke. https://www.maxbo.no/website/var/tmp/image-thumbnails/10000/14054/thumb__productFull/229245_pb.jpeg

Etter jeg prøvde slike har jeg endret mening. Elsker gips. Lett å reparere, sage ut biter og sette på plass nytt. Hengt opp store bilder på slike https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9279329632286.jpg

Anonymkode: 1ab65...723

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg skal skru opp et par småting for første gang, har gipsvegg og anskaffet meg plugger og skruer fra Ikea. Så har jeg et spørsmål, må jeg ha borr/drill for å komme videre, eller funker det å skru inn en skrue, dra den ut igjen, banke inn pluggen og så skru inn riktig skrue?

Plis kun svar fra de som vet helt sikkert og har gjort dette før! 😄

Takker i forkant.

For å få det pent så borer du hull først. Så setter du inn hylsen og så skrur du inn skruen.

Om det bare er småtteri du skal henge opp så holder det med x-krok i passende størrelse. 

Anonymkode: 042b0...29d

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hatet gipsvegger før med tanke på oppheng. Hadde da bare prøvd gipsanker som ekspanderer, men det skjedde alltid noe feil og de åpnet seg ikke. https://www.maxbo.no/website/var/tmp/image-thumbnails/10000/14054/thumb__productFull/229245_pb.jpeg

Etter jeg prøvde slike har jeg endret mening. Elsker gips. Lett å reparere, sage ut biter og sette på plass nytt. Hengt opp store bilder på slike https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9279329632286.jpg

Anonymkode: 1ab65...723

Takk for svar!
Når du bruker de nederste, tar du de da rett inn i veggen med drill eller for hånd, eller må du først borre hull her og?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For å få det pent så borer du hull først. Så setter du inn hylsen og så skrur du inn skruen.

Om det bare er småtteri du skal henge opp så holder det med x-krok i passende størrelse. 

Takk for svar her og!

X-krok blir nok litt for lite igjen.. Ser ut til at jeg må kjøpe eller låne meg borr da.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar her og!

X-krok blir nok litt for lite igjen.. Ser ut til at jeg må kjøpe eller låne meg borr da.

Hvis det veier 25 kilo eller mer så bør du feste med et skikkelig anker ja.

Hvis vi snakker om vekt opp til 25 kilo så kan du vurdere gips krok.  

image.jpeg.77fe5507559e5f7359b38941610e6793.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det veier 25 kilo eller mer så bør du feste med et skikkelig anker ja.

Hvis vi snakker om vekt opp til 25 kilo så kan du vurdere gips krok.  

image.jpeg.77fe5507559e5f7359b38941610e6793.jpeg

Ok... hvordan bruker man sånne da?

Er mer at formen ikke passer, tingene jeg skal henge opp er laget for skruer. F eks en kjøkkenstang, hvor jeg får en side med vanlig skruer i stend, blir vanskelig å få det pent og jevnt om det ikke er skruer på begge sider.

AnonymBruker
Skrevet

Og hvor kjøper man sånne? Og hvorfor lærer man ikke slikt på skolen.... 😛

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Plis kun svar fra de som vet helt sikkert og har gjort dette før! :-D

Takker i forkant.

Pleier bare å slå igjennom en skrutrekker med størrelse som gipsankeret. Alternativt bor.

Setter deretter inn et gipsanker. Ikke skru den for fort i og kjøp gjerne hos Jernia eller tilsvarende.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor kjøper man sånne? Og hvorfor lærer man ikke slikt på skolen.... 😛

Clas Ohlson, Jernia, byggevarehus, Coop bygg.

Du sa ikke noe om hva du skulle henge opp, men en stang bør skrus fast ja. Så kjøp/lån en liten batteridrevet skrudrill og sørg for å bruke et bor som er i riktig størrelse når du lager hullene.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok... hvordan bruker man sånne da?

Gipskroker slår du inn med en hammer. 

Bruksanvisning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...