Oxo Skrevet 11. juni 2018 #1 Skrevet 11. juni 2018 I går (søndag) våknet jeg med en uregelmessig hjerterytme. Har opplevd dette en del ganger tidligere (aldri våknet med det) og det har stort sett gått over av seg selv etter ett par tre timer. Aldri vært til lege med dette... Da dette vedvarte i hele går, dro jeg på legevakten på kveldstid. Tok da en EKG test. Sykepleieren ble da litt urolig og sa at hun regnet med at jeg måtte bli til observasjon over natten. Hun sa hun ville gjøre meg klar med en gang, og satte da veneflon i armen. Så tok hun en prat med legen. Da legen kom, lo han av meg, kaldte sykepleieren overivrig og sendte meg rett hjem... (en beryktet lege her i distriktet.) Nå sitter jeg her over ett døgn etterpå og hjertet dunker fortsatt «hulteribulter», jeg føler meg tungpustet og sliten. (Normal puls) Det uroer meg noe at sykepleieren var så tydelig på at dette burde sjekkes, mens legen omtrent hånet hele situasjonen. (Jeg er 38 år og normalvektig) Noen som har opplevd lignende? Er dette helt normalt som legen mente?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #2 Skrevet 11. juni 2018 Legevakt nå. Tungpustet, utmattelse og ureglemessig hjerterytme kan være alvorlig. Antageligvis er det en annen lege der nede nå. Seriøst, ring med en gang. Anonymkode: 54462...b91 1
Oxo Skrevet 11. juni 2018 Forfatter #3 Skrevet 11. juni 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legevakt nå. Tungpustet, utmattelse og ureglemessig hjerterytme kan være alvorlig. Antageligvis er det en annen lege der nede nå. Seriøst, ring med en gang. Anonymkode: 54462...b91 Regner med at dette går bra et døgn til. Tenker å ta kontakt med fastlegen i morgen (Hun er ikke på legesenteret på mandager, så har derfor ikke hatt noe mulighet for legesjekk i dag.)
Gjest Virpi Skrevet 11. juni 2018 #4 Skrevet 11. juni 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legevakt nå. Tungpustet, utmattelse og ureglemessig hjerterytme kan være alvorlig. Antageligvis er det en annen lege der nede nå. Seriøst, ring med en gang. Anonymkode: 54462...b91 Støtter dette! Ikke noe å vente og se an. Ring legevakta!
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #5 Skrevet 11. juni 2018 54 minutter siden, AnonymBruker said: Legevakt nå. Tungpustet, utmattelse og ureglemessig hjerterytme kan være alvorlig. Antageligvis er det en annen lege der nede nå. Seriøst, ring med en gang. Anonymkode: 54462...b91 38 minutter siden, Virpi said: Støtter dette! Ikke noe å vente og se an. Ring legevakta! Det er for så vidt riktig at slike symptomer skal utredes - men her er det jo tatt et ekg som er vurdert av lege. Hvis ikke det er noen nevneverdig forverring siden undersøkelsen, burde det ikke være nødvendig med nytt besøk i kveld, men det kan være greit å følge opp med hastetime hos fastlege i morgen. Er ts urolig, eller tilstanden forverrer seg, kan man ringe legevakten for en vurdering. Anonymkode: ea148...3a5 1
Oxo Skrevet 11. juni 2018 Forfatter #6 Skrevet 11. juni 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er for så vidt riktig at slike symptomer skal utredes - men her er det jo tatt et ekg som er vurdert av lege. Hvis ikke det er noen nevneverdig forverring siden undersøkelsen, burde det ikke være nødvendig med nytt besøk i kveld, men det kan være greit å følge opp med hastetime hos fastlege i morgen. Er ts urolig, eller tilstanden forverrer seg, kan man ringe legevakten for en vurdering. Anonymkode: ea148...3a5 Tilstanden min er ganske uendret, så tenker også at det er helt innafor å få en hastetime i morgen. Kjenner det øker noe på nå på kvelden, men det er nok fordi jeg er i ro og kjenner det bedre. (Var slik i går kveld også.) Håpet egentlig bare å få et positivt svar her på at noen hadde opplevd det samme, og at dette var helt ufarlig;) Men «hjertebank» er kanskje ikke så vanlig som jeg «håpet»🙈
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #7 Skrevet 11. juni 2018 43 minutter siden, Oxo said: Tilstanden min er ganske uendret, så tenker også at det er helt innafor å få en hastetime i morgen. Kjenner det øker noe på nå på kvelden, men det er nok fordi jeg er i ro og kjenner det bedre. (Var slik i går kveld også.) Håpet egentlig bare å få et positivt svar her på at noen hadde opplevd det samme, og at dette var helt ufarlig;) Men «hjertebank» er kanskje ikke så vanlig som jeg «håpet»🙈 Det er ikke så lett å generalisere slike erfaringer, fordi "hjertebank" og uregelmessig hjerterytme" er subjektive opplevelser av noe som kan ha veldig mange forskjellige årsaker. Ut fra hva du skrev, kan det se ut til at din ekg har vist noe som ikke er normalt, men det er umulig å gjette seg til noe man kan trekke konklusjoner av. Dette følger fastlegen din opp. Det kan godt være det er noe helt uskyldig, men det bør absolutt undersøkes. Anonymkode: ea148...3a5
Anonym_30 Skrevet 11. juni 2018 #8 Skrevet 11. juni 2018 Når du opplever tungpust og uregelmessig hjerterytme er det viktig å få sjekket det av lege. Jeg ville tatt kontakt med legevakt i kveld. Mulig du har atrieflimmer, men det skal da ha vist på det EKG de tok på legevakten. Uansett så ville jeg ringt ned og presentert symptomene og spurt om du skulle kommet inn igjen. Det at du er tungpusten er viktig å nevne. Du er i tillegg ung, og sånne symptomer som er nyoppstått skal man ta alvorlig.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #9 Skrevet 11. juni 2018 50 minutter siden, Oxo skrev: Tilstanden min er ganske uendret, så tenker også at det er helt innafor å få en hastetime i morgen. Kjenner det øker noe på nå på kvelden, men det er nok fordi jeg er i ro og kjenner det bedre. (Var slik i går kveld også.) Håpet egentlig bare å få et positivt svar her på at noen hadde opplevd det samme, og at dette var helt ufarlig;) Men «hjertebank» er kanskje ikke så vanlig som jeg «håpet»🙈 Ekstraslag er som regel ufarlige (superventrikulære ekstrasystoler) og jeg har det hele tiden nesten pga astmamedisin. Om jeg er veldig plaget pleier modifisert valsalva manøver å funke. Siden jeg ikke gjør det på sykehuset og kan bruke sprøyte man blåser i, setter jeg meg rett opp med kroppen i senga og blåser gjennom leppene hardt (med leppene hardt samlet nesten som jeg plystrer) sånn at bukpresset øker i ca 10 sek. Så har jeg to store puter klar for å ta de under beina sånn at lårene står rett opp i 90 grader og så med overkroppen helt flatt og så ligger jeg sånn litt Anonymkode: 45b9f...8c3
Anonym_30 Skrevet 11. juni 2018 #10 Skrevet 11. juni 2018 Jeg reagerer mest på at TS er tungpusten og føler seg sliten, sammen med uregelmessig hjerterytme. Da kan det være en annen rytme enn det vi normalt skal ha, altså at rytmen komme fra et annet sted i hjertet for å si det enkelt. Det skal følges opp av lege.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #11 Skrevet 11. juni 2018 Kontakt fastlegen i morgen tidlig og få deg en time. Anonymkode: 486ed...44c
Skorstein Skrevet 12. juni 2018 #12 Skrevet 12. juni 2018 18 timer siden, Oxo skrev: I går (søndag) våknet jeg med en uregelmessig hjerterytme. Har opplevd dette en del ganger tidligere (aldri våknet med det) og det har stort sett gått over av seg selv etter ett par tre timer. Aldri vært til lege med dette... Da dette vedvarte i hele går, dro jeg på legevakten på kveldstid. Tok da en EKG test. Sykepleieren ble da litt urolig og sa at hun regnet med at jeg måtte bli til observasjon over natten. Hun sa hun ville gjøre meg klar med en gang, og satte da veneflon i armen. Så tok hun en prat med legen. Da legen kom, lo han av meg, kaldte sykepleieren overivrig og sendte meg rett hjem... (en beryktet lege her i distriktet.) Nå sitter jeg her over ett døgn etterpå og hjertet dunker fortsatt «hulteribulter», jeg føler meg tungpustet og sliten. (Normal puls) Det uroer meg noe at sykepleieren var så tydelig på at dette burde sjekkes, mens legen omtrent hånet hele situasjonen. (Jeg er 38 år og normalvektig) Noen som har opplevd lignende? Er dette helt normalt som legen mente? Det kan være jernmangel også, jeg har det og har hatt samme symptomene flere ganger. Tungpust og sliten og hjertebank eller ekstra slag, det står også at det er vanlige symptomer. Føles ut som om hjertet stopper noen ganger eller snubler osv. Og noen ganger gjør det vondt.
Oxo Skrevet 12. juni 2018 Forfatter #13 Skrevet 12. juni 2018 Hei igjen. Takk for alle tilbakemeldinger, jeg har nå hatt konsultasjon hos fastlege og fått svar på ny ekg. Ingen alvorlige funn, men funn av uregelmessigheter som må videre utredes. Er dermed henvist videre til sykehuset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå