AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #1 Del Skrevet 11. juni 2018 Litt som Nate i Seks Fot Under. Kan man nå begraves sånn i Norge? Jeg er i midten av tyveårene. Så det skjer forhåpentligvis ikke enda. Men jeg vil planlegge og bestille gravelsen min. Jeg vil ikke inn i en kiste. Jeg vil rett tilbake ned i jorden. Økologisk. Osv. Går dette? Finner så lite info. Anonymkode: 0923e...9ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #2 Del Skrevet 11. juni 2018 Leste du denne: http://www.ka.no/_service/300851/download/id/296171/name/Veileder+for+gravferdsforvaltningene+-+gravlegging+uten+kiste.pdf Anonymkode: ccb2f...c9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 11. juni 2018 #3 Del Skrevet 11. juni 2018 Ser ikke ut til at man kan begraves uten kiste om det ikke er religiøse hensyn å ta. Men i Sverige kan man frysetørres, haha:) https://forskning.no/kjemi-okologi-stub/2008/02/okologisk-begravelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #4 Del Skrevet 11. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste du denne: http://www.ka.no/_service/300851/download/id/296171/name/Veileder+for+gravferdsforvaltningene+-+gravlegging+uten+kiste.pdf Anonymkode: ccb2f...c9f Jøss takk! 4 minutter siden, visp skrev: Ser ikke ut til at man kan begraves uten kiste om det ikke er religiøse hensyn å ta. Men i Sverige kan man frysetørres, haha:) https://forskning.no/kjemi-okologi-stub/2008/02/okologisk-begravelse Hahahah! Well, nei. Jeg vil ikke tørkes 🤣 Anonymkode: 0923e...9ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 11. juni 2018 #5 Del Skrevet 11. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hahahah! Well, nei. Jeg vil ikke tørkes 🤣 Anonymkode: 0923e...9ba Å, kom igjen: Jeg kan gjøre det først så du ser at det ikke er noe farlig! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #6 Del Skrevet 11. juni 2018 2 minutter siden, visp skrev: Å, kom igjen: Jeg kan gjøre det først så du ser at det ikke er noe farlig! Anonymkode: ccb2f...c9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillesky Skrevet 11. juni 2018 #7 Del Skrevet 11. juni 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt som Nate i Seks Fot Under. Kan man nå begraves sånn i Norge? Jeg er i midten av tyveårene. Så det skjer forhåpentligvis ikke enda. Men jeg vil planlegge og bestille gravelsen min. Jeg vil ikke inn i en kiste. Jeg vil rett tilbake ned i jorden. Økologisk. Osv. Går dette? Finner så lite info. Anonymkode: 0923e...9ba Samme her! Men jeg vil gjerne bli om til et tre Tror ikke den metoden er i Norge enda, om det kommer i det hele tatt. Men andrevalget mitt om å ikke ligge i kiste er god den og! Må sjekke ut litt. Er ikke døende, vil bare ha litt kontroll på hvordan jeg selv ønsker dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #8 Del Skrevet 11. juni 2018 Hahahahaha @visp Fikk en nedslående mail fra et byrå - dette tilbys IKKE i Norge. Så da er det over til nest beste. Evnt. ta det i Sverige. Er jo halvt svensk... Anonymkode: 0923e...9ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #9 Del Skrevet 16. juni 2018 Ved denne problemstillingen er det viktig å tenke på at en kiste i USA ikke er det samme som en kiste i Norge. I USA har det etterhvert utviklet seg en frykt for den naturlige nedbrytningen av kroppen etter døden, og det gjøres derfor mye for å unngå dette. Først byttes blodet ut med en væske som hindrer nedbrytning. Så legges kroppen i en lufttett kiste, gjerne med metall på innsiden av treverket for å være sikker på at ikke noe vann eller jord over tid kommer inn til kroppen. Når kisten er senket i jorden legges et lokk av betong over kisten for å hindre at jorden over synker sammen dersom det likevel skulle foregå noen form for nedbrytning av kisten. I Norge er det bare tillatt med trekister, og de skal graves ned i jord. Det er et mål om at gravplassen skal kunne gjenbrukes etter ca 30 år, og derfor er tiltak som hemmer nedbrytningen ikke tillatt. En norsk begravelse er altså i utgangspunktet mye grønnere enn den amerikanske. Anonymkode: 5179e...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå