Gå til innhold

Dere elever, hva kjennetegner de lærerne dere liker/ikke liker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av tråden"Dere lærere, hva kjennetegner de elevene dere liker/ikke liker?"

Hva sier dere?

Anonymkode: 84dbb...505

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En god lærer er for meg en som ser alle elever. Det er en som underviser på en pedagogisk måte og tar seg tid til å gi konstruktive tilbakemeldinger til elevene sine. Alle elever blir møtt med respekt, og den samme respekten forventes i retur. Det er en god balanse mellom å være en lærer som stiller krav og en lærer som deler av seg selv, byr på humor og er opptatt av å bli kjent med elevene sine. Det er en lærer som er fleksibel og kan utøve skjønn. 

En dårlig lærer for meg er i stor grad det motsatte, men det verste må være manglende lyst og/eller evne til å endre på seg. Jeg kan se gjennom litt dårlige pedagogiske ferdigheter hvis det er en nytdannet lærer som prøver å finne ut hva som fungerer og ikke.

Anonymkode: ade0d...51d

Skrevet

Ne god lærer for meg er en lærer som ikke utøver politiske syn i undervisningen(har en som setter ned karakterene våre hvis vi sier noe i mot denne personens politiske syn), ikke favoriserer, og ikke blir sint på alle over at enkelte elever(ikke alle) ikke er forberedt til prøver osv, og som ikke hele tiden nevner at oppgavene de gir oss er så godt forklarte når vi mener de ikke er det eller vi ikke er forberedt...

AnonymBruker
Skrevet

- Lite engasjement 

- Dårlig kommunikasjon 

- Liten lyst / vilje til å forklare 

Anonymkode: 81cad...a03

AnonymBruker
Skrevet

De som ikke prøver å være kule og "kompis" med elevene.

Anonymkode: 50861...9dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En god lærer er en som engasjerer, klarer å finne relevante eksempler i undervisningen, pedagogisk, men villig til å endre læremetoden avhengig av klasse, ønsker tilbakemeldinger, kjenner godt til elevens faglige situasjon i faget, alternative læringsmetoder (eksamenslesing ute i sola, museumstur, teater, film, pensum i form av videoer, generelt god variasjon), er veldig opptatt av faget sitt, og synes at ingen spørsmål er dumme 

En dårlig lærer er h*n som er uforberedt og bestandig setter på film som ikke er relevant for pensum, er streng og nekter å endre læringsmetode, skylder på elever dersom gjennomsnittsresultatet i klassen er svært lavt, gir ikke tilbakemelding, tørr og lite tilstedeværende 

Anonymkode: 20d75...23a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lærere som tydelig kun bryr seg om de skarpe elevene.

som kjefter mye.

alltid sier nei.

ignorerer mobbing og plaging.

Anonymkode: 5e967...f67

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt mange lærere jeg liker, men de få kjennetegnes ved:

-at de er alt for snille, lar deg slippe unne med alt, "tør" ikke kjefte

-gir ikke lekser

-gir for snille karakterer

-lette prøver

-lite kontroll over klassen

Dette er lærere jeg liker fordi det er veldig avslappende, men man lærer jo ikke akkurat så mye, men man har det jo gøy iallefall.  Lærere jeg derimot synes er GODE, men ikke nødvendigvis liker er:

-at de faktisk KAN faget sitt (vært borti mange inkompetente) 

-spennende og variert undervisning

- streng, men rimelig, ikke "nazi", er streng når det trengs bare. 

-ikke gir for mange lekser, har forståelse for at det er mange andre vurderinger i en uke

-bryr seg om elevene, eller i det minste later som

-og selvfølgelig ikke gjøre narr av elever, henge ut, osv. 

De jeg ikke liker er så og si det motsatte av dette

Anonymkode: 4b313...76a

AnonymBruker
Skrevet

Liker ikke:

- Lærere som f.eks bruker fysikktimene på å utbrodere om ferieturen til Marbella for to uker siden, eller som bruker kjemitimene på å  vise bilder av katten sin. (Dette har jeg faktisk hatt lærere som har gjort). Man kan trygt si at man ikke blir bedre i fysikk av å se bilder av Puerto Banús. 

- Lærere som kjefter hvis man får en dårligere karakter enn 4. Man føler seg ikke akkurat noe bedre av at matematikklæreren tar deg ut på gangen og spør deg hvordan i all verden du presterte å få en så elendig karakter (3), når man allerede er langt nede grunnet en depresjon og derfor ikke har orket å åpne matematikkboken engang. 

- Lærere som ikke klarer å lære bort fagstoffet. Har hatt en del lærere som har vært veldig kunnskapsrike innenfor sitt fagfelt, men det hjelper ikke å ha mastergrad, eller doktorgrad i matematikk hvis man ikke evner å lære det bort. F.eks grunnet ufullstendige forklaringer da de ikke forstår at alle elevene faktisk ikke er like "begavet" innenfor faget som dem. 

- Lærere som tydelig misliker jobben sin, og som aldri er forberedt. "Øhhh ja, hva skal vi gjøre i dag da? Hva vil dere jobbe med?".

- Lærere som har spørsmål på prøven som man ikke finner svar på i boken, eller i noen av dokumentene (e.l) vedkommende ga oss. "Men dette forklarte jeg jo i en time". 

Liker:

- Lærere som gjør faget interessant, til tross for at det egentlig er dørgende kjedelig, da deres entusiasme smitter over på elevene. I tillegg er det forberedt til timene, og de fremstår som å like jobben sin. 

- Lærere som faktisk forstår at man ikke alltid får gjort alt man burde gjort, spesielt hvis man sliter med sykdom, sorg, eller andre personlige problemer. Samt forstår at man av og til får dårlige resultater på vurderinger, da alle kan ha en dårlig dag.

- Lærere som tilsynelatende bryr seg om elevene.

Har forøvrig også hatt lærere som har latt meg komme unna med det meste, som å ikke levere inn innleveringer, alltid komme for sent osv. Disse liker jeg. Hadde også en gang en lærer som ga meg 6er i fagene hans uten at jeg trengte å gjøre en innsats. Det var på det nivået at medelever sa til meg: "Du trenger jo ikke å øve du, .... gir deg jo 6er uansett". Samme lærer ga meg også et "kallenavn", og kalte meg aldri for navnet mitt (han ga kun meg et kallenavn). Han kom også alltid bort til meg i timene, eller under prøver og spurte hvordan det gikk. Dog pleide jeg og denne læreren å diskutere fagrelaterte ting ganske ofte så det var nok det det handlet om. Han lo i tillegg av mine elendige vitser, hvis jeg fortalte en vits til mine medelever sto han alltid i bakgrunnen og flirte. Han hadde riktig nok dårlig humor, og hvis han fortalte meg vitser så lo jeg sjeldent. I tillegg kalte han meg interessant, intelligent osv, det kom faktisk til det punktet at han fortalte meg at jeg var den beste eleven han hadde hatt. Han kom tilnærmet alltid bort til meg i timene for å snakke om fagrelatert stoff, musikk, eller helt andre ting. Han kunne også finne/se ting å si: "dette fikk meg til å tenke på deg, dette må du gå på". Det var altså ingen tvil om at jeg var hans favorittelev, da han også lot meg gjøre hva jeg ville, og sa bare "jaja du skal jo alltid ha ting på din egen måte". Han oppsøkte meg som sagt også tilnærmet hele tiden i timene, til tross for at jeg aldri trengte hjelp. Dog var nok dette mye for å motivere meg da jeg var en veldig lat elev, som verken gjorde noe særlig innsats, eller var den mest pliktoppfyllende eleven. Dog kommenterte til og med medelever på at jeg var hans favorittelev ".... elsker deg jo". Riktig nok var denne læreren i begynnelsen av 30-årene, og han manglet PPU, så han var nok ikke så flink med slikt. Men det er jo likevel innlysende at han var min favorittlærer.

Anonymkode: eb71c...32d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...