Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2005 #21 Skrevet 6. mars 2005 Jeg sa ikke at det var finere med Oslo enn med Oshlo, men de som snakker "fint" som er fra vestkanten sier Oslo. De vil også si Sarpsborg(rett ut), men vi som ikke snakker "fint" vil si Oshlo og Sashbårr. Det er det som kalles sosiolekt. Jo, jo, greit nok. Det visste jeg også, at folk på vestkanten sier det rett ut slik det staves. Men du forklarer fortsatt ikke hvorfor du sier at det ene er "fint" og du forklarer ikke hvorfor noe er "fint" framfor at noen annet ikke er "fint".
Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2005 #22 Skrevet 6. mars 2005 Når jeg hører Fredrikstad-, Halden- og Sarpsborg-folk snakke på toget, flyet, bussen , i møter, på gaten, på cafèer, whatever....gremmes jeg over at en dialekt kan høres så utrolig stygg ut. Det er da jeg tar en pause og lytter...og funderer veldig over at en dialekt kan høres så teit ut. Greit nok, Norge har mange dialekter og alle kan ikke like alle: men Østfold tar 1.premien for den verste, dummeste og mest corny dialekten ever.
sixx Skrevet 6. mars 2005 Forfatter #23 Skrevet 6. mars 2005 Når jeg hører Fredrikstad-' date=' Halden- og Sarpsborg-folk snakke på toget, flyet, bussen , i møter, på gaten, på cafèer, whatever....gremmes jeg over at en dialekt kan høres så utrolig stygg ut.[/quote'] Har du vurdert hørselvern?
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2005 #24 Skrevet 6. mars 2005 Det er virkelig MYE en henger seg opp i.. For å svare på spm, nei jeg tror ikke det het det før. Og jeg er stolt over å være fra Fredrikstad fortenk ;P
Gjest Bellatrix Skrevet 6. mars 2005 #25 Skrevet 6. mars 2005 Folk i Østfold har så mye de burde skamme seg over, men det aller verste må være dialekten. Sarpsborg, Fredrikstad, Indre Østfold og Halden har de mest skrekkelige dialektene i hele Norge. Den høres dum ut og virker fordummende. :-x :evil: Østfold-dialekten er da bare sjarmerende. Som mange andre dialekter...
Gjest Gjest_Cuba_* Skrevet 29. september 2005 #26 Skrevet 29. september 2005 Tar opp denne tråden igjen jeg.. ser noen sier at østfold-dialekten høres dummende ut.. Har dere tenkt på hvorfor?? kan jo kanskje være på grunn av en viss Raymond! Det er FÅ i Østfold som snakker sånn som han.. Og de som fins bor nok i Fredrikstad.. For det er der han er fra! Og dere som tror at i Halden uttaler man navnet med kjukk L, tar feil! Ingen i Halden uttaler det sånn! det er i Fredrikstad man gjør det! Jeg hører ingen forskjell på halden-dialekta og oslo-dialekta. Med unntak av vestkanten! det samme gjelder de fleste i sarpsborg og.. De jeg hører forskjell på er noen i Fredrikstad og Moss.. Kan være enig i at Fredrikstad-dialekta kan høres litt små-teit ut hvis de snakker veldig dialekt, men det er KUN på grunn av han Raymond-fyrn! personlig liker jeg tromsø-dialekta mins!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå