Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som vet om Sarpsborg het Sjarsborg før...eller hvorfor byen kalles forskjellig?

Eller er Sjarsborg bare gammel "slang" for Sarpsborg?

(Ugh-så mye det går an å bry hodet sitt med) :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter vel Sarpsborg og skrives sånn.

Men jeg hører de som er derfra (noen i hvert fall) uttaler det Sarsjbårr - eller noe sånt.

Gjest Gjesta
Skrevet

Navnet skrives jo Sarpsborg, men uttales både både Sarsjbårr og Sjasjbårr av folk som kommer fra denne delen av landet.

K

Gjest Anonymous
Skrevet

I disse epidemiske tider er vel en Sars-borg ikke det dummeste man kan utstyre seg med.

Skrevet
I disse epidemiske tider er vel en Sars-borg ikke det dummeste man kan utstyre seg med.

:ler:

Skrevet

*Lurte plusselig på om jeg ikke får svar*

Skrevet
:hoho: du er nå så mosom å du da...... :hoho:
Gjest Anonymous
Skrevet

Vi som er derfra sier Sjarsbårr ja (skulle nesten hatt lydskrift) Blir det samme å spørre om det heter Oshlo eller Oslo... Noen er litt finere enn andre i språket.

Skrevet
Vi som er derfra sier Sjarsbårr ja (skulle nesten hatt lydskrift) Blir det samme å spørre om det heter Oshlo eller Oslo... Noen er litt finere enn andre i språket.

Oki, takk for svar. :)

Jeg tenkte kanskje at Sjarsborg var et gammelt navn som har blitt hengende igjen som uttale av de som bor der.

Gjest lilletroll
Skrevet

:hoho:

Gjest gjest1
Skrevet

Sarpsborg er kanskje en norsk by, men det er ikke lagd for å klinge bra i det norske språk.. Ikke rart de sier sarsjborg der... Bor selv i sarpsborggata, kjempemorsomt å si det til taxisjåfører :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Et spørsmål til en over her:

Kan du forklare hvorfor det er finere å si "Oslo" fremfor "Oshjlo"?

Hva mener du egentlig med at det er finere?

Gjest Bettie-ikke på nå
Skrevet

Folk i Sarpsborg bor nå i Særp, da.

Skrevet
Folk i Sarpsborg bor nå i Særp' date=' da.[/quote']

Næsj...folk i Sarpsborg bor på feil sted. :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Folk i Østfold har så mye de burde skamme seg over, men det aller verste må være dialekten.

Sarpsborg, Fredrikstad, Indre Østfold og Halden har de mest skrekkelige dialektene i hele Norge. Den høres dum ut og virker fordummende.

:-x :evil:

Gjest Gjesta
Skrevet
Folk i Østfold har så mye de burde skamme seg over, men det aller verste må være dialekten.

Sarpsborg, Fredrikstad, Indre Østfold og Halden har de mest skrekkelige dialektene i hele Norge. Den høres dum ut og virker fordummende.

:-x :evil:

Herlighet da - hvorfor i alle dager skulle noen skamme seg over dialekten sin???

K

Skrevet

Er det mulig å si at en dialekt er fordummende? Jeg snakker selv bokmål, men skulle ønske jeg hadde en dialekt. Synes dialekter er fint å høre på jeg, viser bare at den er stolt av hjemstedet sitt når man beholder dialekten sin.

Gjest Anonymous
Skrevet
Et spørsmål til en over her:  

Kan du forklare hvorfor det er finere å si "Oslo" fremfor "Oshjlo"?  

Hva mener du egentlig med at det er finere?

Jeg sa ikke at det var finere med Oslo enn med Oshlo, men de som snakker "fint" som er fra vestkanten sier Oslo. De vil også si Sarpsborg(rett ut), men vi som ikke snakker "fint" vil si Oshlo og Sashbårr. Det er det som kalles sosiolekt.

Skrevet

Hehe...morsom vridning et så enkelt spørsmål har fått.

Fortsett sånn, så har vi sikkert snart løst både klimaproblemer og fattigdomsproblematikken. :ler:

Gjest baby-E
Skrevet

:-x  :evil:

å hærre guuud! Kunne ikke kommet fra noen andre enn "gjest"

Å du prekær vel rent bokmål du da vel..?

Når man prater dialekt, betyr det bare at man er fra et annet sted en midt i oslo. Å hvorfor i alle dager virker det fordummende.

Ville vært synd om alle pratet likt syns jeg...

forresten, hvor gammel er du.. og hvor er du fra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...