Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lovlig å kjøpe inn varer for sine venner og bekjente? Venner og bekjente betaler selvsagt for varene som privatpersonen har lagt ut for. 

Dette høres lovlig og greit ut.

Men hva hvis dette skjer ofte? Venner betaler konstant inn på kontoen. Personen tjener ikke økonomisk på dette. Men det er en hyggelig tjeneste.

Anonymkode: 789aa...6b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle det være et problem? Så lenge ikke du tjener penger som det skulle vært skattet av så er vel det greit? Men hvis det er voldsomt mye, hvorfor handler de ikke selv? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Hvorfor skulle det være et problem? Så lenge ikke du tjener penger som det skulle vært skattet av så er vel det greit? Men hvis det er voldsomt mye, hvorfor handler de ikke selv? 

Jeg ser ikke at det skal være et problem, nei. Det blir jo skattet av uansett.

Men hva hvis de betaler litt mer enn det personen selv har betalt for det, altså at personen tjener litt på det. Man skatter likevel av det, og momsen er betalt. Jeg klarer ikke å se at det er noe galt i det, men det er jo så mange regler på det. For det kan jo se ut som salg, men det er egentlig ikke det.

Det er ikke voldsomt mye. Men en person har mulighet til å handle inn et stort kvantum til en lavere pris og fordele dette til sine venner som da betaler tilbake det som personen har betalt for det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ulovlig å legge ut for andre eller handle for andre. Det er jo veldig mange som gjør det hele tiden. F.eks. handler for eldre slektninger, naboer osv som ikke kommer seg til butikken selv. Men hvis det ofte kommer penger inn på kontoen på mystisk vis og skattemyndighetene legger merke til det, så kan man kanskje risikere å få spørsmål og måtte dokumentere hva det er. For det kan jo fra deres ståsted se ut som en biinntekt som det ikke skattes for. Vet ikke hva som skal til før de legger merke til det. Men alle større overføringer blir jo rapportert.

Anonymkode: 3ca31...e84

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke at det skal være et problem, nei. Det blir jo skattet av uansett.

Men hva hvis de betaler litt mer enn det personen selv har betalt for det, altså at personen tjener litt på det. Man skatter likevel av det, og momsen er betalt. Jeg klarer ikke å se at det er noe galt i det, men det er jo så mange regler på det. For det kan jo se ut som salg, men det er egentlig ikke det.

Det er ikke voldsomt mye. Men en person har mulighet til å handle inn et stort kvantum til en lavere pris og fordele dette til sine venner som da betaler tilbake det som personen har betalt for det.

Hvis det er snakk om summer og volum som gjør at det regnes som næringsvirksomhet så skal du faktisk trekke av inngående mva, legge til utgående mva og betale mellomlegget, pluss skatt av overskuddet. Det er hvis du kommer over noen grenseverdier (som jeg ikke husker akkurat nå). Da blir du også bokføringspliktig og evt regnskapspliktig og må registrere et selskap (enkeltpersonforetak, as eller annet). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ulovlig å legge ut for andre eller handle for andre. Det er jo veldig mange som gjør det hele tiden. F.eks. handler for eldre slektninger, naboer osv som ikke kommer seg til butikken selv. Men hvis det ofte kommer penger inn på kontoen på mystisk vis og skattemyndighetene legger merke til det, så kan man kanskje risikere å få spørsmål og måtte dokumentere hva det er. For det kan jo fra deres ståsted se ut som en biinntekt som det ikke skattes for. Vet ikke hva som skal til før de legger merke til det. Men alle større overføringer blir jo rapportert.

Ja, det var det jeg kanskje tenkte at det kunne se ut som, men jeg forstår ikke det med at det ikke skattes for? For det er jo opplyst, og alt som er opplyst skattes jo for. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Hvis det er snakk om summer og volum som gjør at det regnes som næringsvirksomhet så skal du faktisk trekke av inngående mva, legge til utgående mva og betale mellomlegget, pluss skatt av overskuddet. Det er hvis du kommer over noen grenseverdier (som jeg ikke husker akkurat nå). Da blir du også bokføringspliktig og evt regnskapspliktig og må registrere et selskap (enkeltpersonforetak, as eller annet). 

Ja, hvis omsetningen er over kr 50 000,- tror jeg. Tror ikke det er snakk om så høyt beløp. 

Hvis det hadde vært snakk om fortjeneste, ville det jo vært gunstigst (og pliktig) at det var registrert som næringsvirksomhet. For da kunne innehaver trukket fra momsen som det ble kjøpt inn for, men også selvsagt betale momsen som ble betalt av kjøper.

Men ser ikke at dette er nødvendig når personen bare kjøper varer inn som privatperson for andre.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var det jeg kanskje tenkte at det kunne se ut som, men jeg forstår ikke det med at det ikke skattes for? For det er jo opplyst, og alt som er opplyst skattes jo for. 

Det jeg mener er at når du får lønn fra en arbeidsgiver, så trekker jo lønnsavdelingen skatt av det, og problemet er løst. Men hvis du har andre typer inntekter som f.eks. skattepliktig utleie, småjobber du tar på si på fritiden osv, så er jo dette også skattepliktig, men det er ingen som trekker skatt. Du får bare pengene direkte inn på kontoen, og du er selv pliktig til å føre det på selvangivelsen osv og skatte for det.

For skattemyndighetene kan jo slike faste innbetalinger se ut som skattbare inntekter som de vil grave dypere i og spørre hva er. Selv om det ikke er skattepliktig. Er det snakk om mye penger (flere tusen i måneden over tid?) Isåfall kan det være man må føre regnskap som solmåneogstjerner nevner. At du må dokumentere innbetalingene til kontoen din mot utlegg du har med kvitteringer av innkjøp fra butikker/leverandører, slik at dette går i null og du ikke blir skjønnslignet.

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg mener er at når du får lønn fra en arbeidsgiver, så trekker jo lønnsavdelingen skatt av det, og problemet er løst. Men hvis du har andre typer inntekter som f.eks. skattepliktig utleie, småjobber du tar på si på fritiden osv, så er jo dette også skattepliktig, men det er ingen som trekker skatt. Du får bare pengene direkte inn på kontoen, og du er selv pliktig til å føre det på selvangivelsen osv og skatte for det.

For skattemyndighetene kan jo slike faste innbetalinger se ut som skattbare inntekter som de vil grave dypere i og spørre hva er. Selv om det ikke er skattepliktig. Er det snakk om mye penger (flere tusen i måneden over tid?) Isåfall kan det være man må føre regnskap som solmåneogstjerner nevner. At du må dokumentere innbetalingene til kontoen din mot utlegg du har med kvitteringer av innkjøp fra butikker/leverandører, slik at dette går i null og du ikke blir skjønnslignet.

Jamen alt trekker jo lønnsavdelingen skatt av, bare det blir oppgitt selvfølgelig. Og det blir det jo. For alt på selvangivelsen. 

Nei da, det er ikke flere tusen i måneder over tid. Det er snakk om kanskje bare noen måneder  kanskje for kr. 4000 - 6000. Det kan ikke dokumenteres annet enn at f.eks min mor sier at hun har betalt inn fordi at jeg har handlet for henne. Eller en venn sier at han har betalt tilbake for en regning jeg har betalt ham.

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags produkter er det egentlig snakk om her ? 

Og hvorfor kan de ikke kjøpe det inn selv? :klo:

Anonymkode: 57da6...2ae

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jamen alt trekker jo lønnsavdelingen skatt av, bare det blir oppgitt selvfølgelig. Og det blir det jo. For alt på selvangivelsen.

Lønnsavd på jobben vet jo ingenting om hva du evt tjener på si?

Nei, må si at jeg skjønner lite av denne tråden:

Hvorfor du handler så mye for alle andre, hva du handler for dem, om du tjener penger på det eller ikke, og i så fall hvilke summer vi snakker om her.  

For dette kan jo være alt fra helt normale venne/familietjenester, via næringsvirksomhet til hvitvasking! 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei da, det er ikke flere tusen i måneder over tid. Det er snakk om kanskje bare noen måneder  kanskje for kr. 4000 - 6000. Det kan ikke dokumenteres annet enn at f.eks min mor sier at hun har betalt inn fordi at jeg har handlet for henne. Eller en venn sier at han har betalt tilbake for en regning jeg har betalt ham.

Jeg tror ikke du helt kan ha skjønt hva jeg mente. Arbeidsgiveren trekker skatt for den lønnen du får fra dem, melder fra om dette til skattemyndighetene og det kommer da på selvangivelsen uten at du trenger å gjøre noe (annet enn å kontrollere opplysningene og korrigere om de er feil). Da er problemet løst, og alle er happy. Men det gjelder KUN for den lønnen du får hos den arbeidsgiveren. Ikke annen inntekt du måtte ha.

Jeg nevnte hvordan dette fungere bare for å sette i kontrast med annen inntekt man har:

Annen inntekt man har utenom vanlig lønn må man selv sørge for å skatte for, for man har ingen "lønnsavdeling" som trekker skatt eller melder fra om dette. Du blir din egen lønnsavdeling. Det er straffbart å ikke oppgi slik inntekt, det vi kaller for "svarte penger". Det er mange som prøver å lure systemet. Skattemyndighetene har derfor forskjellige måter de bruker for å avsløre slik inntekt, og ser bl.a. på innbetalinger på kontoene.

Det jeg sier er at hvis du stadig får inn 3-4000kr uten at dette er dokumentert på noe vis, så kan skattemyndighetene bli mistenksomme og be deg dokumentere hva disse pengene kommer fra. Ikke fordi du må skatte for det, men fordi du må sannsynliggjøre at dette er tilbakebetaling for utlegg du har hatt. Noen ganger kan det dreie seg om faste overføringer til å dekke felles lån og det holder å fortelle dette og vise til kontoutskrifter. Andre ganger må man kanskje vise til annen. Har man ikke noe å dokumentere det med, risikerer man å bli skjønnslignet og man må skatte for det.

Så hvis utleggene du har kommer opp i et visst omfang, kan det være du bør/må ha et regnskap som viser at pengene kun er tilbakebetaling av utlegg og ikke en skattbar inntekt. De bryr seg selvsagt ikke om at folk vippser deg penger for å legge ut for en kebab i ny og ne, men når det kommer opp i betydelige summer, så vil de kanskje det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...