Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket yrke regner dere har høyest status av veterinær kontra psykolog? Hilsen nysgjerrig 

Anonymkode: 4730c...125

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Psykolog

Anonymkode: a084c...12d

Skrevet

Ingen av dem, men veterinær er bedre syns jeg.  

• Liker 4
Skrevet

Omtrent likt, vil jeg si. Lange utdannelser begge to. Skal du velge studium?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

vetrinær

Anonymkode: 938c8...785

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

vetrinær

obs.. veterinær ;)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror begge yrkene er slike som folk enten synes er positive, eller at de er litt småsære. 

Anonymkode: 60b6d...5fd

AnonymBruker
Skrevet

Begge stiller veldig likt. Det er lang utdanning og fryktelig mye man skal kunne. Veterinærer redder liv i form av operasjoner og behandling av fysisk sykdom, psykologer redder liv i form av at mennesker finner igjen viljen til å leve. Så jeg syns det er vanskelig å måtte velge den beste da jeg har hatt behov for hjelp fra begge og ser hva slags fantastisk jobb de gjør 

Anonymkode: 7c5c2...f13

• Liker 3
Skrevet

Veterinærer har høy status i visse miljøer, psykolog i andre. Folk som ikke liker dyr lar seg neppe imponere av en veterinær. På samme måte er det noen som mener psykologer er bare pjattmakere som ikke hjelper noen.

Personlig synes jeg det er mer givende å jobbe med dyr, hvis jeg måtte velge:lol:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skal velge ja. Står mellom disse to og lege, kommer inn på alle utdanninger i Norge. Nå er det rimelig mange flere faktorer enn status å ta hensyn til før man bestemmer seg altså, om man nå tar hensyn til dette med status i det hele tatt... Men var bare nysgjerrig på hvordan folk så på det, hadde en diskusjon med en venninne hvor vi ikke kunne bli enige. 

AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Du bør være opptatt av helt andre ting enn status når du skal velge utdannelse. 

Anonymkode: 6601f...27d

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Herregud. Du bør være opptatt av helt andre ting enn status når du skal velge utdannelse. 

TS skrev ikke at hun er opptatt av status. Hun skrev at hun er nysgjerrig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Der kom den, det var vel ikke annet å vente. Håper vi kan slippe å la dette bli en krangletråd om hvorvidt man tenker over status på yrker eller ikke. Det må være lov å diskutere det og være nysgjerrig på hva folk mener, så får hver og en bestemme selv hvilke kriterier man velger yrke ut ifra. Viser ellers til mitt svar like over. Hadde jeg vært veldig opptatt av status, ville vel valget mellom de tre vært enkelt... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veterinær, men hvis du først vil jobbe med menneskers psyke bør du heller bli psykiater enn psykolog, det gir mye høyere status, men er jo også en lenger utdanning.

Anonymkode: e459d...19b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Psykolog selvfølgelig. 

Anonymkode: 7e0d9...59e

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veterinær, men hvis du først vil jobbe med menneskers psyke bør du heller bli psykiater enn psykolog, det gir mye høyere status, men er jo også en lenger utdanning.

De fleste (jeg kjenner) som har vært til behandling for psyken ville valgt en psykolog over en psykiater any day. Psykiatere er bare opptatt av å sette en merkelapp på deg og gi deg medisin. De har en helt annen innfallsvinkel på behandlingen enn psykologer. Du føler deg bare som en i rekken, og du blir bedt om å døyve problemene med medisiner istedet for å fikse det som har ført til problemene.

Anonymkode: a0e74...61f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Veterinær. Eller psykiater fremfor psykolog. 

Jeg anser lege, psykiater, veterinær og advokat for å være de yrkene med høyest status. Mange er nok uenige med veterinær siden det kan være ganske tungt og møkkete arbeid. Men utdannelsesmessig så ser jeg på disse med like høy status. 

Endret av Occulta
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste (jeg kjenner) som har vært til behandling for psyken ville valgt en psykolog over en psykiater any day. Psykiatere er bare opptatt av å sette en merkelapp på deg og gi deg medisin. De har en helt annen innfallsvinkel på behandlingen enn psykologer. Du føler deg bare som en i rekken, og du blir bedt om å døyve problemene med medisiner istedet for å fikse det som har ført til problemene.

Anonymkode: a0e74...61f

Jeg mener faktisk motsatt. Min erfaring tilsier at psykiatere er bedre på å behandle psykiske lidelser, både medikamentelt og ved hjelp av diverse former for psykoterapi. Psykologer er gjerne bedre med stress, søvnproblemer, nedstemthet og bekymring (muligens også lettere angst- og depresjonstilstander) men hvis man har en psykisk lidelse så har i hvert fall jeg (og de jeg kjenner) opplevd at psykiatere er flinkest. Ingen av psykiaterne jeg har snakket med har presset på meg medisiner, men det har jeg derimot opplevd at en psykolog har gjort, og da jeg takket nei til dette så ble hun faktisk irritert. Dog har jeg fått utskrevet en type medisin av en psykiater, men dette var av eget ønske, samt at det er sterkt anbefalt å ta medisiner mot den ene lidelsen jeg har, da den er mer "biologisk betinget". Psykologer våser bare vekk timene, mens psykiaterne faktisk behandler de(n) psykiske lidelsen(e) en har. Psykiaterne jeg har møtt har også fremstått mer intelligente enn psykologene jeg har møtt. Ville valgt en psykiater over en psykolog any day, jeg. Jeg har faktisk også møtt øvrige helsepersonell som har hatt den samme oppfatningen som meg. Ble blant annet spurt av et ambulansepersonell om jeg fikk behandling hos psykolog eller hos psykiater. Da jeg svarte at jeg gikk til en psykolog (gikk til psykolog på det tidspunktet), sa hun at jeg heller burde få behandling hos en psykiater, da de var "mye flinkere". 

Anonymkode: 8587b...0b9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke en lenger utdanning 😂 En psykiater er en lege med spesialisering i psykiatri, likesom en psykolog kan spesialisere seg og bli psykologspesialist innenfor ulike felt.

Anonymkode: 1c0df...7f9

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke en lenger utdanning 😂 En psykiater er en lege med spesialisering i psykiatri, likesom en psykolog kan spesialisere seg og bli psykologspesialist innenfor ulike felt.

Anonymkode: 1c0df...7f9

Vedkommende sa ikke at det var en egen utdannelse? Men psykiatere og psykologer jobber begge med menneskers psyke. Vanlige leger har lite kunnskap om dette, og psykoterapi. Psykiater (i moderne tider) har aldri vært en egen utdannelse, de er leger. Men det hadde jo vært rart å skrive at vedkommende heller burde blitt lege, for leger kan gjøre så mangt. Så hvorfor du følte behovet for å påpeke det åpenbare forstår jeg ikke, spesielt når ingen har påstått noe annet enn det du skriver. 

Anonymkode: 8587b...0b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...