Epleskallet Skrevet 11. juni 2018 #1 Skrevet 11. juni 2018 Hei! Jeg har vært hos gynekologen i forbindelse med at jeg vil ha et barn til. Der fikk jeg beskjed om at jeg må ned til en bmi på 35 om jeg skal få chlomid(?). Jeg har nå en bmi på 40 og har virkelig ikke lyst til å vente lenger nå, vi har prøvd i 11 mnd, men ingenting skjer😢 Så nå vil jeg gjerne ha tips og råd til hvordan få dette til selv.. jeg har pcos og bruker metformin + tilskudd for gravide
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #2 Skrevet 11. juni 2018 Dersom du har en bmi på 40 kan det absolutt øke dine sjanser for å bli gravid å gå ned i vekt, så du bør jo begynne der. Anonymkode: dccf3...fa2 4
Puffin Skrevet 11. juni 2018 #3 Skrevet 11. juni 2018 Gyn har nok rett. Det er også gunstig for svangerskapet å veie mindre. Jeg hadde BMI på 44 i første svangerskap og det var rett og slett jævlig tungt og førte med seg mye unødvendig. Ble nettopp gravid og har nå BMI 30.5 - mye bedre for både meg og barnet. Lykke til! 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #4 Skrevet 11. juni 2018 Jeg fikk også høre at jeg var overvektig pga høy bmi, da vi var hos gyn. Men jeg både vet og ser at jeg ikke er overvektig. Til og med fastlegen min ble sjokkert da jeg fortalte henne det. Muskler veier mer enn fett. Gjelder det kanskje deg også, ts? Anonymkode: 1dbd9...a36
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #5 Skrevet 11. juni 2018 Eg liker ikkje utviklinga i denna tråden. Hjelpe meg 😮 Lykke til med å bli gravid TS. Anonymkode: f5b66...196 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #6 Skrevet 11. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk også høre at jeg var overvektig pga høy bmi, da vi var hos gyn. Men jeg både vet og ser at jeg ikke er overvektig. Til og med fastlegen min ble sjokkert da jeg fortalte henne det. Muskler veier mer enn fett. Gjelder det kanskje deg også, ts? Anonymkode: 1dbd9...a36 Hvis hun har 40 i bmi og det er muskler så er hun nok fitness utøver. Anonymkode: b536f...8c8 1
Papirfly Skrevet 11. juni 2018 #7 Skrevet 11. juni 2018 (endret) Tråden er ryddet for personangrep. Papirfly, mod. Edit: Tråden er ryddet for kommentarer til moderering. Spørsmål kan sendes på PM eller på Ris & Ros. Endret 11. juni 2018 av Papirfly 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #8 Skrevet 11. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk også høre at jeg var overvektig pga høy bmi, da vi var hos gyn. Men jeg både vet og ser at jeg ikke er overvektig. Til og med fastlegen min ble sjokkert da jeg fortalte henne det. Muskler veier mer enn fett. Gjelder det kanskje deg også, ts? Anonymkode: 1dbd9...a36 At muskler veier mer enn fett, er en myte. 1 kg muskler veier det samme som 1 kg fett. 1 kg muskler har imidlertid mindre volum enn 1 kg fett. Har vanskelig for å tro at en gynekolog ikke klarer å bedømme hvorvidt en pasient er overvektig eller ei. Når TS har 40 i BMI, er det helt klart at det er snakk om overvekt, selv om TS kan trene mye styrke og dermed ha mye muskler samtidig. En BMI på 40 klassifiseres som fedme grad 3, ekstrem fedme (sjekk selv her https://www.lommelegen.no/overvekt/bmi/artikkel/hva-er-overvekt/69107186). Du klarer ikke å få en så høy BMI uten å være overvektig, uansett hvor mye du trener styrke. TS bør derfor jobbe med å spise sunt og riktig, og ikke for mye, samtidig som hun øker sitt aktivitetsnivå. Kan være god hjelp å hente hos en klinisk ernæringsfysiolog som lege kan henvise til. Anonymkode: 2a8ed...c0d 6
Epleskallet Skrevet 11. juni 2018 Forfatter #9 Skrevet 11. juni 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eg liker ikkje utviklinga i denna tråden. Hjelpe meg 😮 Lykke til med å bli gravid TS. Anonymkode: f5b66...196 Tusen takk 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk også høre at jeg var overvektig pga høy bmi, da vi var hos gyn. Men jeg både vet og ser at jeg ikke er overvektig. Til og med fastlegen min ble sjokkert da jeg fortalte henne det. Muskler veier mer enn fett. Gjelder det kanskje deg også, ts? Anonymkode: 1dbd9...a36 Nei, altså de jeg har snakket med blir overrasket over at jeg veier så mye, fordi det ser ikke ut som at jeg veier SÅ mye, jeg får beskjed om at jeg er «sexylubben», men jeg klarer ikke å se på meg selv som sexylubben, så ned i vekt skal jeg, noe jeg får hjelp til nå😊 1
Epleskallet Skrevet 11. juni 2018 Forfatter #10 Skrevet 11. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: At muskler veier mer enn fett, er en myte. 1 kg muskler veier det samme som 1 kg fett. 1 kg muskler har imidlertid mindre volum enn 1 kg fett. Har vanskelig for å tro at en gynekolog ikke klarer å bedømme hvorvidt en pasient er overvektig eller ei. Når TS har 40 i BMI, er det helt klart at det er snakk om overvekt, selv om TS kan trene mye styrke og dermed ha mye muskler samtidig. En BMI på 40 klassifiseres som fedme grad 3, ekstrem fedme (sjekk selv her https://www.lommelegen.no/overvekt/bmi/artikkel/hva-er-overvekt/69107186). Du klarer ikke å få en så høy BMI uten å være overvektig, uansett hvor mye du trener styrke. TS bør derfor jobbe med å spise sunt og riktig, og ikke for mye, samtidig som hun øker sitt aktivitetsnivå. Kan være god hjelp å hente hos en klinisk ernæringsfysiolog som lege kan henvise til. Anonymkode: 2a8ed...c0d Er i kontakt med ernæringsfysiolog på overvektsklinikk allerede 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #11 Skrevet 11. juni 2018 Upopulært svar, men du MÅ ned i vekt, og det klarer du fint. Det er ikke så mye som skal til for å gå ned 10-15 kg. Tar 15 uker det. Anonymkode: 92fb3...fa0 5
Epleskallet Skrevet 11. juni 2018 Forfatter #12 Skrevet 11. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Upopulært svar, men du MÅ ned i vekt, og det klarer du fint. Det er ikke så mye som skal til for å gå ned 10-15 kg. Tar 15 uker det. Anonymkode: 92fb3...fa0 Skal ned i vekt, det er bare så surt fordi jeg ønsket meg barn på våren og ikke høsten fordi jeg ikke ønsker å plassere et barn under 1 år i barnehage og ønsker å få det til neste år slik at barna kan få mest mulig glede av hverandre
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #13 Skrevet 11. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun skriver hun har pscos så regner med det er unnskyldningen hun bruker. Pscos gjør det vanskelig å gå ned i vekt, men det er ikke sånn at de som automatisk har pscos legger på seg mer av samme porsjon mat som slanke. Om hun hadde vært overvektig pga sykdom eller medisiner så regner jeg med at hun hadde skrevet det i innlegget. Men om hun hadde vært syk så hadde det fortsatt ikke vært gunstig å få barn. Anonymkode: b536f...8c8 Snakker om å drite på draget og vise alle sine fordommer og bedrevitenhet i all sin prakt! Hadde du hatt litt mer peiling på det du uttaler deg om, hadde du visst at pcos (med eller uten overvekt) er en ganske hyppig grunn til at folk sliter med å bli gravid. Dette på grunn av at pcos gir uregelmessige eggløsninger og en svært uforutsigbar syklus. Det er faktisk ikke sånn at tjukke folk går rundt og unnskylder vekta si med alt mulig, dette er en fordom som spres av folk som deg. Det er fullt mulig å fornekte en stor og usunn kropp, men bare til en viss grad. Samtlige overvektige vet at kroppen er for stor og de vet også godt hvorfor de er overvektige, selv om du ikke hører den fortelle hele verden om sin gode selvinnsikt rundt kroppen sin. De trenger ikke nedlatende kommentarer, og enda mindre spekulasjoner rundt hva de egentlig tenker og mener om egen vekt. Legg det fra deg, gro deg litt empati og ta deg tid til å bli ordentlig kjent med et menneske bak en overvektig kropp. Og her er et lite tankespinn du kan ha i bakhodet: hva om overvektige er såpass bevisst på overvekten sin og årsaken bak at de virkelig går all in for å unngå at barna også blir overvektige? Selvsagt er det ikke gunstig å få barn om man er syk, men hvis alle som har en sykdom skulle latt være å få barn hadde vi vært enda færre i Norge. Jeg kjenner jeg er veldig spent på hvor frisk du mener man må være for at det skal være bra nok til å få barn? Hva med mennesker som har diverse autoimmune sykdommer? Jeg tror du ville blitt overrasket om du visste hvor mange tilsynelatende friske mennesker som egentlig er syke og går på medisiner. Og som likevel er helt utmerkede foreldre som gir barna en god oppvekst. TS: jeg ønsker deg lykke til og håper du klarer å bli gravid! Prlv så godt du kan å gå ned i vekt (fokuser på hva slags sunn mat du kan spise som du liker og som smaker godt, istedet for å fokusere på hva du ikke har lov til å spise), spis mat som er bra for deg og din fremtidige baby (inkludert vitaminer og mineraler), hold motet oppe og ikke gi opp! Kanskje er det bare noen få kilo unna at kroppen får mer fart på syklusen. Det vet man aldri. Jeg krysser uansett fingrene for deg! Anonymkode: 58627...257 3
Epleskallet Skrevet 11. juni 2018 Forfatter #14 Skrevet 11. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakker om å drite på draget og vise alle sine fordommer og bedrevitenhet i all sin prakt! Hadde du hatt litt mer peiling på det du uttaler deg om, hadde du visst at pcos (med eller uten overvekt) er en ganske hyppig grunn til at folk sliter med å bli gravid. Dette på grunn av at pcos gir uregelmessige eggløsninger og en svært uforutsigbar syklus. Det er faktisk ikke sånn at tjukke folk går rundt og unnskylder vekta si med alt mulig, dette er en fordom som spres av folk som deg. Det er fullt mulig å fornekte en stor og usunn kropp, men bare til en viss grad. Samtlige overvektige vet at kroppen er for stor og de vet også godt hvorfor de er overvektige, selv om du ikke hører den fortelle hele verden om sin gode selvinnsikt rundt kroppen sin. De trenger ikke nedlatende kommentarer, og enda mindre spekulasjoner rundt hva de egentlig tenker og mener om egen vekt. Legg det fra deg, gro deg litt empati og ta deg tid til å bli ordentlig kjent med et menneske bak en overvektig kropp. Og her er et lite tankespinn du kan ha i bakhodet: hva om overvektige er såpass bevisst på overvekten sin og årsaken bak at de virkelig går all in for å unngå at barna også blir overvektige? Selvsagt er det ikke gunstig å få barn om man er syk, men hvis alle som har en sykdom skulle latt være å få barn hadde vi vært enda færre i Norge. Jeg kjenner jeg er veldig spent på hvor frisk du mener man må være for at det skal være bra nok til å få barn? Hva med mennesker som har diverse autoimmune sykdommer? Jeg tror du ville blitt overrasket om du visste hvor mange tilsynelatende friske mennesker som egentlig er syke og går på medisiner. Og som likevel er helt utmerkede foreldre som gir barna en god oppvekst. TS: jeg ønsker deg lykke til og håper du klarer å bli gravid! Prlv så godt du kan å gå ned i vekt (fokuser på hva slags sunn mat du kan spise som du liker og som smaker godt, istedet for å fokusere på hva du ikke har lov til å spise), spis mat som er bra for deg og din fremtidige baby (inkludert vitaminer og mineraler), hold motet oppe og ikke gi opp! Kanskje er det bare noen få kilo unna at kroppen får mer fart på syklusen. Det vet man aldri. Jeg krysser uansett fingrene for deg! Anonymkode: 58627...257 Tusen takk, ja nå ligger alt fokus på å spise riktig og gå ned i vekt slik at jeg kan bli gravid 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #15 Skrevet 11. juni 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eg liker ikkje utviklinga i denna tråden. Hjelpe meg 😮 Anonymkode: f5b66...196 Ikke jeg heller... Jeg blir helt matt over mennesker som føler så sterkt for å hoppe inn i tråder som dette og uttale seg om ting de faktisk ikke vet noe om. Jeg tviler sterkt på at AB#8c8 selv har vært i lignende situasjon og egentlig har særlig mye erfaring og kunnskap å bidra med, utover egne fordommer og vrangforestillinger om livet som overvektig. Det er sårt nok å ikke klare å bli gravid, men det blir ikke mindre sårt av at man vet at overvekten kan være en medvirkende årsak. Både jordmødre, gynekologer og leger er ærlige om vekt og BMI, og overvektige får råd om hvordan gå ned i vekt eller unngå å gå for mye opp i vekt. Det er ingen som trenger å få passet påskrevet av anonyme kjeftbrukere. jeg synes vi skal overlate formaningene om vekt og kosthold til helsepersonellet TS er i kontakt med, og heller enten bidra med egne erfaringer eller bare ønske henne lykke til. Anonymkode: 58627...257 3
Puffin Skrevet 11. juni 2018 #16 Skrevet 11. juni 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke jeg heller... Jeg blir helt matt over mennesker som føler så sterkt for å hoppe inn i tråder som dette og uttale seg om ting de faktisk ikke vet noe om. Jeg tviler sterkt på at AB#8c8 selv har vært i lignende situasjon og egentlig har særlig mye erfaring og kunnskap å bidra med, utover egne fordommer og vrangforestillinger om livet som overvektig. Det er sårt nok å ikke klare å bli gravid, men det blir ikke mindre sårt av at man vet at overvekten kan være en medvirkende årsak. Både jordmødre, gynekologer og leger er ærlige om vekt og BMI, og overvektige får råd om hvordan gå ned i vekt eller unngå å gå for mye opp i vekt. Det er ingen som trenger å få passet påskrevet av anonyme kjeftbrukere. jeg synes vi skal overlate formaningene om vekt og kosthold til helsepersonellet TS er i kontakt med, og heller enten bidra med egne erfaringer eller bare ønske henne lykke til. Anonymkode: 58627...257 Godt sagt!
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #17 Skrevet 11. juni 2018 Sjokkert over enkelte av svarene ts får. Jeg ønsker deg all mulig lykke, ts. Melder meg deretter ut av tråden. Anonymkode: 1dbd9...a36 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå