AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #1 Skrevet 11. juni 2018 Jeg og barnemoren har gjort det slutt for ca 1-2 måneder siden. Hun har flyttet ut og jeg skylder henne nå en del penger (pga egenkapital på boligen og bilen jeg overtar). Jeg holder på å søke diverse bank om refinansiering. Jeg har så vidt nok lønn til å øke huslånet. I mellomtiden holder hun på å ta førerkort. Jeg foreslo at jeg kunne betale mindre andel til henne hvis hun overtar bilen vår (når hun får lappen). Bilen er verdt en god del. Hun vil ikke ha bilen, heller penger. Hun snakket om å dele bilen isteden. Altså, hun skal ha bilen når hun har barna og jeg skal ha bilen når jeg har barna (vi har barna 50-50). Akkurat nå synes jeg at det høres ut som en dårlig ide. Hun har ikke lappen enda (men skal forhåpentligvis få den snart). Jeg vet ikke hvordan hun vil behandle bilen. Bilen er forsikret under mitt navn. Og den er jo egentlig min når jeg må betale henne ut? Jeg vil ikke være en drittsekk heller, så jeg lurer på om noen av dere har erfaringer med "bildeling" etter et brudd? Hvordan fungerer det? Eller bør hun skaffe sin egen bil med alle pengene hun skal få av meg? Anonymkode: de443...b64
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #2 Skrevet 11. juni 2018 Kan dere ikke selge bilen og heller kjøpe hver deres billigere bil? Eller for den del, dele på den billigere bilen om det er en løsning dere kan bli enige om. Hvis du bare så vidt klarer å få lån til å betale henne ut så er det jo dumt å sitte på en dyr bil som vil ha store verditap fremover. Enten du beholder den selv eller dere deler på den. Anonymkode: 90e2b...9e9 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #3 Skrevet 11. juni 2018 Ingen dum ide hvis det var en bensinbil, men det er snakk om en elbil i ca 100.000 kr klasse. Her betaler vi knapt noe i årsavgift og strøm. Ingen gjeld på denne heller. Hvis vi skal selge den og kjøpe en billigere bil hver, er vi begge nødt til å ha en bensinbil hver (for det finnes vel ingen elbil til 50.000 kr, tror jeg). Med bensinutgifter og bompenger kommer bensinbilen til å koste meg (og henne) mer enn elbilen. Anonymkode: de443...b64
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #4 Skrevet 11. juni 2018 Dersom dere blir enig om å dele bilen bør dere ha en skriftlig avtale på hva som skjer dersom en av dere skader bilen, hvordan vedlikehold skal fordeles, hvordan bilen skal behandles osv. Anonymkode: 34556...87a 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #5 Skrevet 11. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen dum ide hvis det var en bensinbil, men det er snakk om en elbil i ca 100.000 kr klasse. Her betaler vi knapt noe i årsavgift og strøm. Ingen gjeld på denne heller. Hvis vi skal selge den og kjøpe en billigere bil hver, er vi begge nødt til å ha en bensinbil hver (for det finnes vel ingen elbil til 50.000 kr, tror jeg). Med bensinutgifter og bompenger kommer bensinbilen til å koste meg (og henne) mer enn elbilen. Anonymkode: de443...b64 Syns du skrev at bilen var verdt en god del... også snakker vi om en bil til 100 000,- Hvorfor lage problemer for småpenger? Anonymkode: e81e3...164 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #6 Skrevet 11. juni 2018 Når du sa "en god del" tenkte jeg i 250.000+ kroners klassen. Men du kjenner henne best. Noen klarer jo å holde et bra vennskap etter et brudd og kan da kanskje dele på en bil. Andre prøver å lage så mye kvalme og ekkelskap som mulig bare for å gjøre det. Det er nok ingen her som kan svare på det. Anonymkode: 90e2b...9e9
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #7 Skrevet 11. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom dere blir enig om å dele bilen bør dere ha en skriftlig avtale på hva som skjer dersom en av dere skader bilen, hvordan vedlikehold skal fordeles, hvordan bilen skal behandles osv. Ok, det er sikkert en lur løsning. Skal huske på det hvis hun får lappen 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Syns du skrev at bilen var verdt en god del... også snakker vi om en bil til 100 000,- Hvorfor lage problemer for småpenger? Ikke alle tjener masse? 100.000 kr er ihvertfall ikke "småpenger" for meg. Anonymkode: de443...b64 1
Hulderen Skrevet 11. juni 2018 #8 Skrevet 11. juni 2018 Bildelng kan fungere godt, men ikke hvis dere bor i Oslo https://www.aftenposten.no/osloby/i/l7VvG/-Beboerparkering-stikker-kjepper-i-hjulene-for-bildeling
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #9 Skrevet 11. juni 2018 Del bilen i to og selg hver del som delebil! Eneste rettferdige løsningen! Anonymkode: 3662d...162 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #10 Skrevet 11. juni 2018 Den ene parten kan ta høyre side, og den andre venstre side. Anonymkode: 2dc6a...d8f
stan Skrevet 11. juni 2018 #11 Skrevet 11. juni 2018 Selg bilen så er hele problemet løst. Da er det kun et spørsmål om penger og du trenger ikke låne så mye. Slik du beskriver økonomien er det vel en fordel å slippe kostnadene ved å ha bil. En annen sak er hvorfor trenger du å ta over en bolig stor nok for en familie når du blir alene? Selg boligen, finn deg noe som passer økonomien bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #12 Skrevet 11. juni 2018 18 minutter siden, stan skrev: En annen sak er hvorfor trenger du å ta over en bolig stor nok for en familie når du blir alene? Ja, vurderer å selge bilen, men vi begge to bor akkurat litt for langt unna barnehagen til å gå med barna hver dag. Derfor er bil best for oss å ha bilen. Det er dessverre nesten like langt å gå til det nærmeste busstoppet som å gå rett hjem. Men boligen ønsker jeg å beholde pga den har 3 soverom. Jeg har en gutt og en jente. Før eller senere vil de kreve et hvert sitt rom. Jeg finner ingen tilsvarende bolig til samme pris her i området. Slik som det ser ut nå, er vi kanskje nødt til å dele bilen likevel. Jeg får prøve å lage en «vanntett» delingskontrakt med henne Anonymkode: de443...b64
stan Skrevet 11. juni 2018 #13 Skrevet 11. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Derfor er bil best for oss å ha bilen Hun synes kanskje ikke det? Siden hun ikke vil ha bilen. Hva med å sykle i barnehagen? Med en elsykkel og tilhenger går det lett med noen kilometer.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #14 Skrevet 11. juni 2018 Skal dere dele på bilen, så skal jo ikke du betale ut henne for bilen. Kun huset. Du kan jo ikke først gi henne 50 000 kr for bilen og så skal hun bruke bilen like mye som deg etterpå. Anonymkode: df85b...197
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå