Gå til innhold

Sparer til barna: er det noe i veien for å binde i 7 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eldste er 12 år, jeg sparer til alle barna, har funnet en bank som gir god rente på innskudd.. https://www.bluestep.no/spare/fast-rente/content/sparekonto-pluss/

Siden barna ikke er så gamle, tenker jeg at det er trygt å låse pengene i 7 år? Er det noen ting det er lurt å ha i bakhodet før jeg inngår en spareavtale på vegne av barna? Er det f.eks mer lønnsomt å samle alle barnas sparekontoer på en felles konto? de har jo litt ulike beløp siden de er i ulik alder, men vil renteavkastningen samlet sett bli bedre om alt står på samme sparekonto? 

Anonymkode: 0cf29...932

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du boliglån fra før? Jeg ville heller betalt ned boliglånet, og så refinansiert eller kausjonert den dagen det er aktuelt å bruke pengene når de f.eks. skal kjøpe sitt eget

Sparekonto til barn virker kanskje lurt ved første øyekast, men er ikke nødvendigvis beste løsning. 7 år er ganske lenge, og de gir ikke veldig gode renter heller.

Anonymkode: 049f7...e8f

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du boliglån fra før? Jeg ville heller betalt ned boliglånet, og så refinansiert eller kausjonert den dagen det er aktuelt å bruke pengene når de f.eks. skal kjøpe sitt eget

Sparekonto til barn virker kanskje lurt ved første øyekast, men er ikke nødvendigvis beste løsning. 7 år er ganske lenge, og de gir ikke veldig gode renter heller.

TS

Jeg har betalt ned boliglånet mitt (men eier kun en liten del av boligen, har ønske om å kjøpe meg inn for større eierandel, men kan jo ikke bruke barnas sparepenger til det).

Anonymkode: 0cf29...932

AnonymBruker
Skrevet

Det blir litt vanskelig å si. Mye kan skje på 7 år. Plutselig kan pengene bli anvendt til noe annet. Men om du sitter i egen nedbetalt bolig, så er det vel tvilsomt at du ikke skulle fått nytt lån senere. Skulle du plutselig få lyst til å flytte til et dyrere hjem eller kjøpe en ny bil så er det vel nok verdi eller egenkapital til at det lar seg gjøre selv om de andre pengene er låst.

Men er det "dine" penger som du har satt av til barna? Eller er det barnas penger som de har fått i gave fra f.eks. besteforeldre? Om det er "dine" penger så ville jeg hatt et litt mer avslappet forhold til det, ikke tenkt så veldig bevisst på hva som er satt av til barna, og hva som er "ditt". Målet (antar jeg) er vel at de skal få hjelp til egenkapital eller til studier når de blir gamle nok? Og da kan jo det lett ordnes den dagen det blir aktuelt. Enten pengene allerede står på en sparekonto, eller om det må taes opp pantelån i boligen for å tilgjengeliggjøre midlene igjen. 

Skrevet

Sjekk Boligspar for barn og ungdom i OBOS-banken.

Max 300 000, 3,45 % rente. 

Betydelig bedre tilbud enn BlueStep. Alternativet kan være å spare i fond...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...