AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #1 Skrevet 11. juni 2018 Er det noen som har erfaringer med dette? Har hørt at noen reiser til danmark for å utføre ultralyd og blodprøve, er det noen her som har gjort det? Er det mulig å sjekke dette her i Norge privat selv om man er under 38 år? Jeg vet at sjangsen for det er liten, men jeg er kjempe redd for å få et barn med Down syndom. Anonymkode: 90bb5...470 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #2 Skrevet 11. juni 2018 Er det ikke derfor de sjekker nesebein og nakkefold? Det trodde jeg. Det blir i hvert fall nesten ikke født barn med downs lenger. Siden man får dispensasjon fra 12-ukersfristen dersom det oppdages kromosomfeil ved ordinær ultralyd i uke 17-19 Anonymkode: 11fae...bfa 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #3 Skrevet 11. juni 2018 Det er andre avvik som er skumlere, og mange avvik som er vanligere. Hvorfor er folk mest redd for den trisomien og ikke de andre? Anonymkode: 8432c...16b 8
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #4 Skrevet 11. juni 2018 Du kan gå til privat gynekolog i uke 12 og få målt nakkefold etc. Jeg anbefaler Dr. Lundring som holder til på LIllestrøm, han er verdt å reise for selv om man bor et stykke unna Anonymkode: f1ce1...dea 1
Hårstrikk79 Skrevet 11. juni 2018 #5 Skrevet 11. juni 2018 Slutter aldri å forundre meg over denne frykten. Down syndrom vet legevitenskapen alt om. Er vel et titalls andre diagnoser og syndromer som burde skremme mer. 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #6 Skrevet 11. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan gå til privat gynekolog i uke 12 og få målt nakkefold etc. Jeg anbefaler Dr. Lundring som holder til på LIllestrøm, han er verdt å reise for selv om man bor et stykke unna Anonymkode: f1ce1...dea Takk for tips! jeg trodde ikke de gjorde dette i Norge og har vurdert å reise til danmark. Kan man sjekke for andre avvik? Vil ta en fullstendig sjekk hvis mulig.. vet at noen kanskje synes det er egoistiskt tenkt av meg, men om et barn som er alvorlig sykt kan unngå å leve et liv med alvorlige sykdommer så ønsker jeg å gjennomføre dette. Anonymkode: 90bb5...470 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #7 Skrevet 11. juni 2018 Man 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har erfaringer med dette? Har hørt at noen reiser til danmark for å utføre ultralyd og blodprøve, er det noen her som har gjort det? Er det mulig å sjekke dette her i Norge privat selv om man er under 38 år? Jeg vet at sjangsen for det er liten, men jeg er kjempe redd for å få et barn med Down syndom. Anonymkode: 90bb5...470 Jeg er gravid og er 36 år. Vært på flere ultralyder og det har aldri vært snakket om downs. Fin lårbein-lengde, fin nese, alt ser bra ut. Er ikke HELT sikker, men mener at om de ser noen tegn på downs eller annet så sjekker de nærmere. Er som sagt ikke helt sikker om de sier noe eller ikke på dette... Danmark og også Sverige. Koster rundt 5000,- (i tillegg kommer reise og slikt) men man kan også gjøre det via nett, har ei venninne som gjorde dette. Koster også 5000 NOK ca. Ikke mulig. Ikke engang privat er dette lov. Jeg har privat gynekolog, eneste de kan gjøre er å sjekke nakkefold, men dette er heller ikke 100% nøyaktig, baby kan ha større nakkefold enn "anbefalte" 3 mm, men det sier ikke at baby har downs. Tror de på OUL på sykehus også sjekker slik, men vet ikke om de gjør noe videre "nummer" ut av det. Privatgynekologen min sier min baby har fin nakkefold, men heller ikke dette er noe garanti for IKKE downs. MEN så er det verre ting enn downs man kan få har jeg hørt. Jobber med ei på 27 år og de har datter med downs (gravid som 25-åring, datteren er 2), andre jeg jobber med er blitt mødre som 36, 37-åringer og har ikke barn med downs, så det er ikke bare lett å forstå seg på statistikken her. MER utsatt over en viss alder gir ingen garantier om man er under og man er ikke garantert noe "kjipt" om man er over. Er verre ting enn downs, men selvfølgelig er det kjipt å tenke på at en kan få barn som kommer til å ha litt utfordringer. Hvor gammel er du? Er du gravid? Anonymkode: ff679...eed 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #8 Skrevet 11. juni 2018 De gjør det i oslo på sykehuset der. Såkalt duotest. Jeg er over 38 så får tilbud om det nå samt gjorde det i forrige svangerskap. Spør fastlegen din ts. Du må nok betale det selv siden du er ung. Det er en kombinasjon av blodprøver og ultralyd så regner de ut prognosen. testen må tas i uke 13. Er det høy score får man tilbud om fostervannsprøve. De tester ikke bare for downs men andre kromosom avvik som ikke er forenlig med liv . Anonymkode: 7f7bd...ee1 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #9 Skrevet 11. juni 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er andre avvik som er skumlere, og mange avvik som er vanligere. Hvorfor er folk mest redd for den trisomien og ikke de andre? Anonymkode: 8432c...16b Jeg er 36-åringen som skrev over her, og jeg er helt enig - det er verre ting enn downs. Jeg er som kommende mor sikkert redd for mer enn jeg trenger, men downs er ikke den verste at disse medfødte "skavankene" jeg er mest redd for. Jeg tenker rett og slett at folk ikke "vet" om disse andre... Alle vet jo hva downs er og alle vil helst unngå dette. Så setter de seg ikke inn i det hele og låser seg på den lille biten der. Snevert syn og lite innsettelse og forståelse i HVA det hele er. Anonymkode: ff679...eed 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #10 Skrevet 11. juni 2018 Jeg fikk selv et barn med et alvorlig kromosomavvik, og jeg forstår godt at du er bekymret. Ingen fordømming her ifra for å si det sånn. Likevel vil jeg si det er sjeldent noe galt, de fleste er friske! Ta en tidlig ultralyd du, med den flinkeste legen du kan dra til (spørs hvor langt du vil eller kan reise), så tar du det derifra. Anonymkode: e0c3d...a82 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #11 Skrevet 11. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De gjør det i oslo på sykehuset der. Såkalt duotest. Jeg er over 38 så får tilbud om det nå samt gjorde det i forrige svangerskap. Spør fastlegen din ts. Du må nok betale det selv siden du er ung. Det er en kombinasjon av blodprøver og ultralyd så regner de ut prognosen. testen må tas i uke 13. Er det høy score får man tilbud om fostervannsprøve. De tester ikke bare for downs men andre kromosom avvik som ikke er forenlig med liv . Anonymkode: 7f7bd...ee1 Dette stemmer ikke. Man får ikke dette i Norge, derfor mange reiser ut. Har snakket både med fastlege og den private gynekologen min, dette får man ikke om man er under 38 i Norge. Duotest er for de som er 38+. Downs er ikke grunn for abort i Norge, mens i andre deler av Skandinavia er det det, og også hareskår og klumpfot grunnlag nok for abort. Her i Norge er vi ikke så liberale på abortgrunner. Anonymkode: ff679...eed
Belima Skrevet 11. juni 2018 #12 Skrevet 11. juni 2018 https://www.genetikkportalen.no/?act=tilst&TgID=1&katID=38 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #13 Skrevet 11. juni 2018 Barnet kan få mye verre sykdommer enn downs, og det er langt fra alt som kan ses på en ul eller testes på en blodprøve. Å få barn er ett usikkerhetsprosjekt, ungen kan bli skadet eller syk kort tid etter fødsel også og bli pleietrengende for resten av livet. Tror deg ikke helt når du sier at barnet skal slippe å leve med handikap, det er vel heller du som ikke gidder å følge opp en unge med handikapp. Barn med downs (og andre tilstander) kan ha et veldig godt liv. Anonymkode: 3adf5...e66 1
Marina234 Skrevet 11. juni 2018 #14 Skrevet 11. juni 2018 (endret) Jeg vet ikke om det med fostervannsprøver. Kan en slik prøve føre til ufrivillig abort? Jeg hørte om en som påstår at hun aborterte pga fostervannsprøve. Men jeg vet ikke om det er tilfelle? Kan en fostervannsprøve være skadelig å ta? Noen som vet? Endret 11. juni 2018 av Marina234
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #15 Skrevet 11. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Man får ikke dette i Norge, derfor mange reiser ut. Har snakket både med fastlege og den private gynekologen min, dette får man ikke om man er under 38 i Norge. Duotest er for de som er 38+. Downs er ikke grunn for abort i Norge, mens i andre deler av Skandinavia er det det, og også hareskår og klumpfot grunnlag nok for abort. Her i Norge er vi ikke så liberale på abortgrunner. Anonymkode: ff679...eed Dette stemmer ikke helt, har et vennepar som fikk påvist klumpfot på babyen på ordinær UL og de fikk tilbud om abort. Mor ba legen dra en viss plass, og siden var det ikke ett tema. Anonymkode: 3adf5...e66 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #16 Skrevet 11. juni 2018 4 minutter siden, Marina234 skrev: Jeg vet ikke om det med fostervannsprøver. Kan en slik prøve føre til ufrivillig abort? Jeg hørte om en som påstår at hun aborterte pga fostervannsprøve. Men jeg vet ikke om det er tilfelle? Kan en fostervannsprøve være skadelig å ta? Noen som vet? De sier vel mellom 0,5-1 % abortrisiko etter fostervannsprøve eller morkakeprøve Anonymkode: e0c3d...a82
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #17 Skrevet 11. juni 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! jeg trodde ikke de gjorde dette i Norge og har vurdert å reise til danmark. Kan man sjekke for andre avvik? Vil ta en fullstendig sjekk hvis mulig.. vet at noen kanskje synes det er egoistiskt tenkt av meg, men om et barn som er alvorlig sykt kan unngå å leve et liv med alvorlige sykdommer så ønsker jeg å gjennomføre dette. Anonymkode: 90bb5...470 I Danmark (og sikkert Sverige også) kan man sjekke for ganske mye. De har forskjellige "pakker". Jeg har svart deg litt tidligere, er 36 år og uplanlagt gravid, trenkte mye på å reise og ta test, men det ble aldri for det hele skjedde midt i påske og alt var litt imot oss, så derfor rant jeg ned dørene hos den ptivate gynekologen min og maste hull ihodet der. Eneste ejg fikk (pga alder) var at de kunne sjekke nakke. Og senere kan de sjekke nese og lårbein. Dømmer deg alldeles ikke (fikk ikke det frem i første svaret mitt) for jeg er samme sted som deg. Også livredd for "sykt" barn. Fortalte ingen om graviditeten (og mannen fikk også strenge regler) for jeg ville ha visshet i at alt var bra først. Var på UL flere ganger privat og fikk vite at alt så bra ut og også på sykehus sier de det samme - fin nese, fint lårbein. Men nå vet jeg ikke om de sier fra om de mistenker noe galt rundt downs eller de andre avvikene der. Kanskje de ikke gjør det siden downs ikke er noe man får ta abort for i Norge. Anonymkode: ff679...eed
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #18 Skrevet 11. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet kan få mye verre sykdommer enn downs, og det er langt fra alt som kan ses på en ul eller testes på en blodprøve. Å få barn er ett usikkerhetsprosjekt, ungen kan bli skadet eller syk kort tid etter fødsel også og bli pleietrengende for resten av livet. Tror deg ikke helt når du sier at barnet skal slippe å leve med handikap, det er vel heller du som ikke gidder å følge opp en unge med handikapp. Barn med downs (og andre tilstander) kan ha et veldig godt liv. Anonymkode: 3adf5...e66 Jeg for min del jobber med psykisk utviklingshemmede og kommer til å ta abort igjen om jeg nok en gang får påvist at jeg bærer på et foster med kromosomavvik. Jeg har sett skyggesidene. Tangerudbakken er ikke virkeligheten. Anonymkode: daf25...9de 15
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #19 Skrevet 11. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg for min del jobber med psykisk utviklingshemmede og kommer til å ta abort igjen om jeg nok en gang får påvist at jeg bærer på et foster med kromosomavvik. Jeg har sett skyggesidene. Tangerudbakken er ikke virkeligheten. Anonymkode: daf25...9de Helt enig . Noen er veldig syke, noen er middels syke og noen er velfungerende. Vi ser gjerne bare de som er velfungerende, langt ifra alle er så heldige. I tillegg kommer ofte mye tilleggsproblemer jeg ikke er sikker på om de fleste er klar over. Anonymkode: e0c3d...a82 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #20 Skrevet 11. juni 2018 6 minutter siden, Marina234 skrev: Jeg vet ikke om det med fostervannsprøver. Kan en slik prøve føre til ufrivillig abort? Jeg hørte om en som påstår at hun aborterte pga fostervannsprøve. Men jeg vet ikke om det er tilfelle? Kan en fostervannsprøve være skadelig å ta? Noen som vet? Mener å ha lest at man kan abortere etter fostervannsprøve, svært sjelden, men det kan skje. Leser at det er sånn under 1% sjanse. Men så fant jeg dette: https://helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/fosterdiagnostikk og ble usikker. Her ser det ut som man kan få tester selv under 38 om de ser avvik. Og det står at det ikke er noe økt fare. "Er det noen risiko forbundet med undersøkelsen? Det er ingen bivirkninger ved denne undersøkelsen. Det finnes ingen data som viser at ultralyd skader fosteret, og det er heller ikke økt abortrisiko etter undersøkelsen." Anonymkode: ff679...eed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå