Gå til innhold

Utveksling i USA - hvilket bankkort er billigst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min skal på utveksling til USA fra høsten av. Tanken er at han skal ha en norsk bankkonto hvor jeg kan overføre lommepenger til ham. Han vil ha et debetkort knyttet til denne kontoen, sånn at han både kan ta ut penger i minibank og bruke kortet som betalingsmiddel.

Men det er jo en jungel der ute!! Jeg ønsker selvfølgelig det kortet som er billigst både å ha og bruke, men har ikke klart å finne noen som helst oversikt (utenom en flere år gammel en). Nå skal det innrømmes at jeg ikke er verdensmester i å google... :sjenert: Jeg sjekket den lokale sparebanken, hvor han har en Spirokonto (13-18 år) nå, men syns prislisten deres var noe uklar. Jeg sendte derfor en mail til banken og spurte konkrete spørsmål, og fant dermed ut prislisten ikke er reell.

Hjelpes! Må jeg virkelig begynne med en runde med spørrerunder til hver enkelt bank? Hva i all verden gjør andre foreldre til kommende utvekslingsstudenter? 

Jeg er altså ute etter å finne det kortet som er billigst å bruke, både i minibank og som betalingsmiddel. Noen som har peil/kan hjelpe?? :nigo: 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk for skandiabanken da jeg flyttet til Sør-Afrika. 

Betaler 250kr i året for kortet, gebyrfri bruk og uttak i minibank. 

Det du bør være obs på er gebyrer for uttak fra minibank i utlandet, f.eks var det fort 70kr i gebyr om jeg tok ut penger fra minibank med kortet fra min lokale sparebank. 

Men jeg var over 18, det er sikkert mange med gode tilbud på ungdomskort om han er under 18. Dere bør også se på muligheten for å ha to kort, i tilfelle noe skulle skje med hovedkortet. 

Skrevet
9 minutter siden, Bondenisse skrev:

Jeg gikk for skandiabanken da jeg flyttet til Sør-Afrika. 

Betaler 250kr i året for kortet, gebyrfri bruk og uttak i minibank. 

Det du bør være obs på er gebyrer for uttak fra minibank i utlandet, f.eks var det fort 70kr i gebyr om jeg tok ut penger fra minibank med kortet fra min lokale sparebank. 

Men jeg var over 18, det er sikkert mange med gode tilbud på ungdomskort om han er under 18. Dere bør også se på muligheten for å ha to kort, i tilfelle noe skulle skje med hovedkortet. 

Takk for svar! Det er her jungelen begynner. I min lokale sparebank står det f.eks. at Spirokortet (13-18) er gratis på det meste, også i utlandet. Ved nærmere undersøkelse gjelder det kun beløp over 200 og diverse annet. Er det rart man blir sprø?? :eeeh:

Ungdomskort er i tillegg Visa electron, da er han avhengig at butikken han skal handle i (forsåvidt også minibanken) er online, for det har ingen reserveløsning. Kan bli tungvint i USA er min erfaring.

Andre råd?

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var på utveksling tok jeg ut kontanter i minibanken hver måned. Eneste jeg betalte var kursen for dollaren, men husker det kun var en bank som ikke tok ekstra gebyr, og brukte alltid den samme banken/minibanken for uttak. 

Anonymkode: bed95...a85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...