Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes - hva spiser dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes og skal i første omgang forsøke å kostholdsregulere det, klarer jeg ikke det blir det henvisning til sykehus og diabetesspesialist.

Jeg har fått et informasjonsskriv av jordmor med kostholdsråd m.v. Problemet mitt er at jeg lever omtrent helt i samråd med de anbefalinger som blir gitt og sliter litt med å finne ut av hvor jeg skal kutte / endre. Jeg skal selvsagt kutte ut alt unødvendig sukker i form av godteri og brus m.v., men dette er allerede redusert til et minimum etter at jeg ble gravid sammenlignet med normalinntaket mitt før svangerskapet så det er ikke mye å hente her. Jeg lager all mat fra bunn - ingen halvfabrikat, baker (grovt) brød (helt uten sukker/søtning) m.v. Jeg drikker heller ikke mye utenom vann (ett lite glass juice og ett lite glass melk pr. dag).

En typisk hverdag ser omtrent slik ut:

Frokost: 1 brødskive med gulost, vann.

Mellom: Skyr / kvarg

Lunsj: 3 el. 4 brødskiver med leverpostei, litt smør og litt majones. Ett glass appelsinjuice

Mellom: Banan

Middag: Kjøtt / fisk / skalldyr med grønnsaker / salat. Pasta kanskje 2 ganger i måneden.

Kvelds: Yogurt naturell (ca. 100 g) med linfrø, ett glass ekstra lett melk.

Hva spiser dere andre med svangerskapsdiabetes i løpet av en dag?

Tips til mettende mellommåltider? (Bananen er kuttet pga. sukkerinnholdet). Har ikke mulighet for mat som krever oppvarming på jobb.

Anonymkode: 211c1...dfd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, du spiser myye sunnere enn meg!

Syns du er flink jeg 😊

Hva gjør at du får svangerskapsdiabetes egentlig? Da er jeg hvertfall i risikosonen for jeg spiser sukker hver eneste dag, er en godtemoms etter jeg ble gravid.

Appelsinjuice er det mye sukker i men forstår ikke at du ikke skal få unne deg ett glass med det til maten om dagen.

Anonymkode: 34d1a...881

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, du spiser myye sunnere enn meg!

Syns du er flink jeg 😊

Hva gjør at du får svangerskapsdiabetes egentlig? Da er jeg hvertfall i risikosonen for jeg spiser sukker hver eneste dag, er en godtemoms etter jeg ble gravid.

Appelsinjuice er det mye sukker i men forstår ikke at du ikke skal få unne deg ett glass med det til maten om dagen.

Anonymkode: 34d1a...881

Tja nei si det...

Høy alder kanskje? Normalvektig før graviditet og lite vektoppgang (5 kg i uke 26) og ingen diabetes i familien i alle fall, men er mindre aktiv på fritiden enn normalt pga. bekkenplager.

Har stort sett spist en is hver dag nå i varmen, samt at helgene i mai har vært fylt opp med konfirmasjoner og bursdager så har i denne perioden spist mer søtt enn ellers i graviditeten. Kanskje det er den siste månedens utskeielser som har gjort utslaget...Hverdagskostholdet er i tråd med retningslinjene så er overrasket over diagnosen. Søtsuget forsvant med positiv graviditetstest - kunne lett trykke i meg en 200 grams sjokoladeplate i ett jafs før graviditeten, nå klarer jeg meg med en rute...

Jeg hadde ikke fått diagnosen med de gamle retningslinjene, men med de nye som kom i 2017 er jeg rett over grensene. Er spent på om jeg klarer å regulere blodsukkeret nok ved kostholdet eller om jeg må ha insulin... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg var det fruktsukker som ga utslag på målingene, mens godteri og is gikk fint (begrensede mengder såklart). 

Anonymkode: 06f45...d1d

Skrevet

jeg ligger på grensen til svangerskapsdiabetes, hadde 5,3 fastende. jeg har spist helt normalt i svangerskapet. Ikke gått opp noe særlig heller. er i uke 39 og har gått opp 8kg til nå :) syns du er kjempe flink jeg ts :) jeg burde absolutt ha gjort det samme som deg...

Skrevet

Ville kuttet ut juice, men ellers spiser du mye sunnere enn meg, selv når jeg hadde sv diabetes

Gjest Cocosa
Skrevet

Det er ingen ting i veien med kostholdet ditt - dersom du ikke hadde fått påvist svd. Men jeg måtte kutte ut brød, yoghurt, melkeprodukter, syltetøy, pasta, poteter, frukt, bær og juice, selv om det var i moderate mengder. Hardt, ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg også tenkte umiddelbart at det var mye brød. 3-4 brødskiver er i tillegg ganske mye mat til lunsj, sånn generelt. Hvis du ikke har en veldig aktiv jobb da! 😊 Tenker du får i deg litt for lite proteiner, og litt for mye karbohydrater nå. Kanskje prøve med bare én skive med smør og en kyllingsalat f.eks til lunsj? 😊😊 potet er også bedre enn ris og pasta til middagen. Lykke til!!! 😊😊

Anonymkode: 10884...c2e

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger 😊

Dersom det viser seg at jeg må kutte ut både brød og meieriprodukter kommer jeg til å sulte ihjel 🙈

Brødskivene er tynne og små (Skappelbrød) og str. tilsvarer ca en 1/2 skive av standard butikkbakt brød. Spiser jeg mindre enn 3-4 skiver til lunsj er jeg skrubbsulten før det har gått to timer...Dette er normal mengde for meg og har vært det de siste 20 årene 😛 Spiser ikke brød til frokost i helg og på fridager, da går det i omelett/eggerøre etc.

Jeg kan selvsagt variere med salat til lunsj innimellom. Juicen til lunsj er byttet ut med 1 glass melk (blir da vann til kvelds). Drikker nå kun ca 0,5 dl appelsinjuice pr dag ved inntak av jerntablett.

Ris spiser jeg maks en gang i måneden, pasta ca to ganger. Ellers går det i grønnsaker/salat som tilbehør til middag. 

Den største utfordringen hittil har vært å kutte ut bananen mellom lunsj/middag da jeg sliter med å finne noe enkelt som metter tilsvarende. (Jeg har ca 6 timer mellom lunsj/middag på hverdager)

Jeg får se hvordan det går fremover med blodsukkermålinger, har forstått det slik at jeg blir henvist til sykehus dersom jeg i løpet av to uker ikke klarer å regulere ved hjelp av kosthold.

Skrevet

Du spiser jo ganske sunt og variert, TS. Svangerskapsdiabetes har ikke bare med kosthold og livsstil å gjøre, da hormonene forandres og stoffskiftet øker. Jeg tenker også du spiser litt mye brød, og karbohydrater påvirker jo også insulinnivået. Hva med å bytte ut brød til frokost med knekkebrød eller en omelett f.eks? Tror som nevnt at du kan ha nytte av å få mer protein i kosten. Salat kan være veldig mettende hvis du har egg, linser/bønner, avokado og f.eks tunfisk/kylling i. Jeg mener ikke du trenger å droppe brød til lunsj hver dag, men kanskje bytte ut brødskivene med salat/omelett ett par ganger i uka. Meieriprodukter inneholder også en del (naturlig) sukker, så kanskje prøve å kutte litt ned der også!? 

Hvis du er usikker på sammensetningen av fett/proteiner/karbohydrater syns jeg appen lifesum er bra. Der ser man hvor mye man får i seg av hver av næringsgruppene. Hva med å bytte ut frukt med mer grønnsaker? Jeg syns knaskerøtter/ agurk/ cherrytomater er godt til mellom måltid, sammen med f.eks litt (usalta)nøtter, som også har en god effekt på blodsukker regulering! 

Lykke til, vil påpeke at du allerede spiser veldig sunt så ikke noe kritikk avviser du spiser, men mer forslag til mat som kan holde blodsukkeret stabilt og som holder deg mett! Ser du sliter med bekkenet og redusert aktivitet kan også være en faktor som påvirker dette! Oppdater gjerne når det har gått to uker! 🌸

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke lest de andre kommentarene så det er sagt. Jeg hadde svangerskapsdiabetes selv og kostholdsregulerte frem til fødsel. Den siste mnd var det skikkelig vanskelig. Så lenge du spiser sunt, som du gjør, er i alle fall det innafor. Det som hadde størst effekt for meg var bevegelse for og/eller etter måltidet. Jeg hadde en ergometersykkel i stuen for det formålet. Syklet 5-10 min før og etter mat, og det fungerte kjempebra!

Skrevet

Frokost: 2 knekkebrød med ost eller annet pålegg + grønnsaker, vann 

Lunsj: samme som frokost, av og til fullkorn polarbrød istedenfor knekkebrød

Mellommåltid: yoplait double 0 med mye havregryn i 

Middag som vanlig men redusert ris/pasta/potet

Kvelds: 2 knekkebrød med ost eller annet pålegg.

Regner med du måler blodsukkeret flere dager i uken? Det er jo slik man kontrollerer om kosten funker og slik ser du hva du må spise mindre av. Alle reagerer forskjellig på matvarer. Jeg skulle gi beskjed dersom jeg fikk mer 8 på 2timers måling. Fikk jeg 3 målinger over 8 ble det insulin. 

Spis ting med lav GI. Og spis gjerne et knekkebrød eller havregryn før du skal spise noe godt (kake i bursdag feks). Det reduserer påvirkningen på blodsukkeret. Jeg ville kuttet all melk og juice. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når kostholdet den siste måneden har vært en is hver dsg, samt flere sammenkomster med mat og kake blir jo det du illustrerer i startinnlegget litt missvisende. Da er det en del  sukker i kostholdet ditt som du ikke tenker så mye over. Nå må du tenke over det. 

Erstatt brød med knekkebrød, gjerne bare  2 med egg, omelett, avokado, majones, steikt kylling osv slik at fu blir mett. Banan erstattes med nøtter. For å bli mett er det mindre karbo og mer proteiner og fett som må inn. Ha nøtter og frø i skyr til mellommåltid feks. 

Husk fullkornspasta de gangene du spiser det. Gulerøtter og kålrot har mindre karbo enn potet og ovnsbakt er det nydelig. Taco med bare salat, kjøtt, guacemole og rømme er nam, bruk evnt grov lefse og fyll den godt  

Men se opp for den maten som ikke er den du lager selv fra bunnen, men spiser på besøk for å være høfflig. Kostholdet ditt i seg selv er jo ikke årsaken her om det du oppgir er det du faktisk spiser, men det er jo her endringen må skje likevel

Anonymkode: bf390...ce7

AnonymBruker
Skrevet

Hadde svd med første, var normalvektig og spiste sunt. Utenom at det hjalp en dritt. Svd er ikke som vanlig diabetes og de rådene som er for vanlig diabetes ga ikke godt bls. Blodsukkermålingene er i tillegg mye lavere en hva som er akseptable ved vanlig diabetes. 

Jeg måtte kutte ut alt av melk utenom litt i mat, ingen frukt, juice eller kornprodukter utenom rugsprø til slutt. Kunne ta en liten potet til middag, gikk mye grønnsaker, fisk, kjøtt og egg. Spiste en del nøtter for å få opp kaloriinntaket. 

Til slutt var det ganske begrenset hva jeg fikk spist da jeg kastet opp gjennom hele svangerskapet og tåle ikke smak å lukt av div mat. 

Gikk veldig fint, slapp insulin som sykehuset maste fælt om og baby kom ut på 3300g. Spiste bare brødskiver med spekeskinke i uka etter fødsel😂

Anonymkode: 98c70...b22

AnonymBruker
Skrevet

TS her - takk for flere synspunkt :)

Jeg er helt i startgropen med blodsukkermålinger. Skal måle fastende på morgen og 2 t etter frokost samt at jeg enkelte dager i tillegg skal måle 2 timer etter hvert av hovedmåltidene mine. Skal gi beskjed til jordmor ved tre målinger over fastende 5,3 og/eller totimers over 6,7. (HbA1c prøven min er for øvrig under grensen) 

Av legen har jeg fått standard råd, kutte sukker, mer trege karbohydrater, ikke mer enn 100 gram frukt pr. dag, begrense meg til 1 glass melk pr. dag etc. Mer mosjon. Fører kostholdsdagbok for at jeg skal kunne se hvor jeg skal endre.

Kan starte med å bytte ut frokostskiven med 2 knekkebrød.

Det er mellommåltidene jeg finner utfordrende. Jeg tåler ikke nøtter. Har kryssallergi fra pollen så reagerer også til tider på rå rotgrønnsaker - kan spise en gulrot en dag uten problem, mens en annen dag kan jeg plutselig reagere med blemmer i munnen og vondt for å svelge.  

Mai har nok vært preget av et noe høyere sukkerinntak enn i resten av svangerskapet, men har vært langt under normalnivået mitt fra før graviditet. Hadde jeg fortsatt med samme inntak i graviditeten som forut hadde jeg ikke vært overrasket over diagnosen.

Skrevet (endret)

Men du skal jo kunne spise brød, så lenge det er grovt. Jeg begynte å bake rundstykkere oftere da jeg fikk svangerskapsdiabetes, og lagde dem da ordentlig grove. Var samme som deg, at jeg lå rett over grensa. Jeg kuttet ut nesten all drikke som ikke var vann eller farris. Dette inkluderte også melk, som inneholder en del sukker (melkesukker). Spiste ost, men ellers lite melkeprodukter. Drakk et glass blandet 50/50 med appelsinjuice og farris sammen med jerntablett. Spiste to frukt om dagen, men ikke banan, druer eller mango. Droppet ris og pasta helt, spiste litt poteter.

Men kunne du evt laget en mettende salat til lunsj? Med kylling, tunfisk, kikerter, avokado, egg eller andre ting som metter?

Og så lurer jeg på om du klarer noe fysisk aktivitet? Jeg så tydelig utslag på blodsukkeret etter trening og på neste morgens blodsukker.

Samtidig må jeg si at jeg traff veldig ulike holdninger hos leger med min lette svangerskapsdiabetes. Et par puttet meg i samme kategori som de med mer alvorlig svangerskapsdiabetes, mens andre ikke skjønte hvorfor jeg skulle gå på diett. Men det er vel et poeng å ikke stresse voldsomt med dette når du bare er så vidt over grensene, men gjøre det du kan? Ser du noe resultat på målingene så langt? Jeg antar du måler deg selv?

Endret av Vera Vinge
AnonymBruker
Skrevet
På ‎12‎.‎06‎.‎2018 den 11.22, Vera Vinge skrev:

Men du skal jo kunne spise brød, så lenge det er grovt. Jeg begynte å bake rundstykkere oftere da jeg fikk svangerskapsdiabetes, og lagde dem da ordentlig grove. Var samme som deg, at jeg lå rett over grensa. Jeg kuttet ut nesten all drikke som ikke var vann eller farris. Dette inkluderte også melk, som inneholder en del sukker (melkesukker). Spiste ost, men ellers lite melkeprodukter. Drakk et glass blandet 50/50 med appelsinjuice og farris sammen med jerntablett. Spiste to frukt om dagen, men ikke banan, druer eller mango. Droppet ris og pasta helt, spiste litt poteter.

Men kunne du evt laget en mettende salat til lunsj? Med kylling, tunfisk, kikerter, avokado, egg eller andre ting som metter?

Og så lurer jeg på om du klarer noe fysisk aktivitet? Jeg så tydelig utslag på blodsukkeret etter trening og på neste morgens blodsukker.

Samtidig må jeg si at jeg traff veldig ulike holdninger hos leger med min lette svangerskapsdiabetes. Et par puttet meg i samme kategori som de med mer alvorlig svangerskapsdiabetes, mens andre ikke skjønte hvorfor jeg skulle gå på diett. Men det er vel et poeng å ikke stresse voldsomt med dette når du bare er så vidt over grensene, men gjøre det du kan? Ser du noe resultat på målingene så langt? Jeg antar du måler deg selv?

Jeg har nå fått målt over et litt lengre tidsrom, med fastende måling hver morgen og deretter måling etter hvert av hovedmåltidene mine (frokost, lunsj og middag). Har i tillegg ført kostholdsdagbok og eksperimentert litt med hva jeg spiser.

Det er ganske tydelig på målingene at det er mel som trigger blodsukkeret mitt mest. Har måttet kutte ned til en brødskive (selv om det er grovt og hjemmebakt) pr. dag. Hvitt mel går definitivt ikke. Pasta har jeg ikke giddet å prøve. Kan så langt spise min normale mengde både av ris og potet. Kan og spise en knekk sjokolade / en saftis etter middag uten at dette gir utslag på målingene. Ett glass melk til et av måltidene går og fint og det samme med litt juice til jerntabletten.

Når det gjelder aktivitet må jeg prioritere hva jeg orker. Pga. lave jernverdier har jeg den siste tiden hatt null overskudd etter jobb. Da er det nok å få satt på en vaskemaskin, besøke besteforeldre etc. Jeg håper dette vil bedre seg etter en tid på jerntabletter. På fridager klarer jeg mer. Har bekkenlåsning som trigges av aktivitet og kan for eksempel velge mellom en halvtimes gåtur, litt hagearbeid eller husarbeid. Det er da lett for at gåturen velges bort pga. dårlig samvittighet over alt det andre som burde ha vært gjort...

Fastlegen tar svangerskapsdiabetesen for så vidt på alvor selv om verdiene ikke er så langt over grensen. Alle hans andre pasienter med svangerskapsdiabetes var visstnok overvektige og han så på meg som atypisk ut fra disse, men har gitt meg samme råd med diett og mosjon.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde SD i første svangerskap. Fikk diagnosen tidlig da jeg hadde utslag på sukker i urin allerede første svangerskapskontroll. Gikk fint å regulere med kost, men måtte bli delvis sykmeldt fra stillesittende kontorjobb slik at jeg fikk trent/gått tur/vært aktiv de to første timene på formiddagen. Uten trening gikk blodsukkeret til himmels etter frokost nesten uansett hva jeg spiste.

Jeg fulgte noen regler ift kosthold;

1. 6 faste måltider hver dag.

2. 20 - 35 gram trege karbohydrat per måltid (feks fra grønnsaker, grovbrød, quinoa, fullkornsris, fullkornspasta).

3. Aldri karbohydrat uten fett og protein for å balansere.

Kuttet ut melk/juice og alle kjappe karbohydrater (polert ris, nudler, halvgrovt brød, all søt frukt unntatt eple og pære, snacks og godis.)

Det jeg spiste mer av enn før var; Grønnsaker, nøtter, frø, egg, fisk, kjøtt, smør, oliven, olivenolje, avokado, ost.

En typisk frokost kunne være havregrøt kokt på vann og 1 dl havregryn og 1/2 dl havrekli og 1 ss smør, toppet med solsikkefrø og kanel, eller en grovbrødskive med 1 kokt egg og majones eller et tykt lag makrell i tomat (den som er søtet med stevia) og en stor gulrot. Et typisk mellommåltid før lunsj kunne være knekkebrød med most avokado, eplebåter fra 1/2 eple dyppet i peanøttsmør eller en håndfull mandler og rå gulrot i staver. Til lunsj ble det ofte salat med quinoa/bygg og egg/kylling/ost. Nok et mellommåltid mellom lunsj og middag, ofte cottagecheese og litt bær toppet med hakka pistasj. Mye kjøtt/fisk til middag med salat og 1 stor eller to små poteter. Og til kvelds ofte rå grønnsaker (blomkål/selleri/agaurk/gulrot/kålrot) med dip (hummus laget med mye olivenolje eller guacamole).

Anonymkode: 3cf3f...ba3

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dytter denne for fler tips hverfall middager 😅

Anonymkode: afa2e...0e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...