Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mars 2010 #21 Skrevet 28. mars 2010 Jeg mener jeg har lest en plass at på 70-tallet (eller for mange år siden ihvertfall) så var det 52 stater, og derfor har våre foreldre og lærere lært det på skolen, og lært det videre til oss. Jeg husker ikke hvor jeg leste det, og jeg orker ikke begynne å google nå, men det er ihvertfall den grunnen jeg tror på! Myten er nok eldre enn fra 70-tallet... Sakset fra en annen tråd om samme tema: Jeg lærte også på skolen at det er 52 stater i USA. Historieboken vår var eldre enn 1957, fordi det sto at Kong Haakon var konge av Norge. Der sto det at USA hadde 50 stater, og læreren fortalte at det var feil, fordi det hadde kommet til to nye stater etter at historieboken kom ut. Altså at det var 52 stater. Hvorfor vi lærte dette aner jeg ikke, men jeg var godt voksen før jeg skjønte at det var feil.
Gjest Cho Skrevet 28. mars 2010 #22 Skrevet 28. mars 2010 Myten er nok eldre enn fra 70-tallet... Det kan veldig godt være at årstallet jeg skreiv var feil, jeg husker ikke årstallet som stod i artikkelen jeg leste, og egentlig så tenkte jeg at 70-tallet var litt kort tilbake i tid da jeg skreiv det. Men akkurat årstallet er ikke viktig, poenget mitt var at dette ble lært i gamledager, og videreført til oss selv om det ikke lenger stemte.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mars 2010 #23 Skrevet 28. mars 2010 Det kan veldig godt være at årstallet jeg skreiv var feil, jeg husker ikke årstallet som stod i artikkelen jeg leste, og egentlig så tenkte jeg at 70-tallet var litt kort tilbake i tid da jeg skreiv det. Men akkurat årstallet er ikke viktig, poenget mitt var at dette ble lært i gamledager, og videreført til oss selv om det ikke lenger stemte. Og jeg mente ikke å rakke ned på deg, men jeg ville bare utdype at det er mange generasjoner som har vær "offer" for denne feilinformasjonen, og at det nok er grunnen til at den fortsatt henger igjen.
Norbertine Skrevet 28. mars 2010 #24 Skrevet 28. mars 2010 Jeg mener jeg har lest en plass at på 70-tallet (eller for mange år siden ihvertfall) så var det 52 stater, og derfor har våre foreldre og lærere lært det på skolen, og lært det videre til oss. Jeg husker ikke hvor jeg leste det, og jeg orker ikke begynne å google nå, men det er ihvertfall den grunnen jeg tror på! Det er bare tull, det har aldri vært 52 stater. Det var 48 stater frem til 1959, da først alaska og deretter hawaii ble stater. Av en eller annen grunn må det ha stått feil i alle lærebøker foreldrene våre har hatt.
Gjest Cho Skrevet 28. mars 2010 #25 Skrevet 28. mars 2010 Og jeg mente ikke å rakke ned på deg, men jeg ville bare utdype at det er mange generasjoner som har vær "offer" for denne feilinformasjonen, og at det nok er grunnen til at den fortsatt henger igjen. Jeg følte meg ikke rakket ned på Jeg mener også at det er mange generasjoner som har blitt feilinformert, og at det til slutt har blitt en salig suppe med både 50, 52, 48 og 79 stater om hverandre. Jeg tror vi er enige Det er bare tull, det har aldri vært 52 stater. Det var 48 stater frem til 1959, da først alaska og deretter hawaii ble stater. Av en eller annen grunn må det ha stått feil i alle lærebøker foreldrene våre har hatt. Da må det ha vært feil en plass ja, for jeg husker bestemt at jeg leste at folk hadde lært at det var 52 stater i den artikkelen. At det er mulig å lage så mye feil og forvirring rundt noe så enkelt! Kunne de ikke telle i gamle dager eller?
Meridian Skrevet 10. februar 2012 #27 Skrevet 10. februar 2012 Et utfyllende svar finnes her. Står ikke stjernene på det amerikanske flagget for alle statene i USA? Det er da vitterlig 52 stjerner ... er det to stjerner for mye? Og de 13 stripene, hva stod de for igjen?
Gjest Elfrida Skrevet 10. februar 2012 #28 Skrevet 10. februar 2012 Er nok bare 50 stjerner, tell en gang til. De 13 stripene står for de første 13 statene. 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #31 Skrevet 10. februar 2012 Det er 50 stater i USA og har alltid vært det. Men på 90tallet så ble det tilføyd to stjerner på flagget som henger over kongressen i Washington for Guam og Puerto Rico noe som senere ble fjernet. Dette kan ha ledet frem til misforståelsen om at det er 52 stater i USA.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #32 Skrevet 10. februar 2012 Her er det forresten er artikkel hvor de spekulerer i om hvordan myten om 52 stater har oppstått.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #33 Skrevet 10. februar 2012 Et utfyllende svar finnes her. Flaks, jeg har nemlig sittet med denne tråden oppe i 7 år og lurt på om jeg noensinne får en bedre forklaring. 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #34 Skrevet 10. februar 2012 50 stater! Alabama Alaska Arkansas Arizona California Connecticut Carolina, sør Carolina, nord Colorado Delaware Dakota, sør Dakota, nord Florida Georgia Hawaii Illinois Idaho Iowa Indiana Kansas Kentucky Louisiana Montana Missouri Minnesota Mississippi Maine Maryland Michigan Massachusetts Nevada Nebraska New York New Jersey New Mexico New Hampshire Ohio Oklahoma Oregon Pennsylvania Rhode Island Texas Tennessee Utah Vermont Virginia Wisconsin Wyoming Washington West Virginia 1
Gjest Maruwan Skrevet 10. februar 2012 #36 Skrevet 10. februar 2012 52 stater dersom du teller med Norge og Irak.
Gjest Elfrida Skrevet 10. februar 2012 #37 Skrevet 10. februar 2012 50 stater, 2 territorialstater Nope. De har en hel drøss med territorier, de er ikke stater.
Gjest RompeRusk Skrevet 10. februar 2012 #38 Skrevet 10. februar 2012 Nope. De har en hel drøss med territorier, de er ikke stater. Territorialstater, territorialområder, distriktområder, heter noe slikt ihvertfall.. I tillegg til de 50 statene, blir Washington DC (Eller district of Colombia) og Puerto Rico (Tror jeg det er?) regnet med som de to "siste". Disse er ikke stater, men likevel grunnen til at mange blir forvirret av 50 eller 52 stater. Så: 50 stater, 2 distrikt
Gjest RompeRusk Skrevet 10. februar 2012 #40 Skrevet 10. februar 2012 Ja, og Virgin islands, Guam etc? -_- Jeg sier jo bare at det er en MISFORSTÅELSE at det er 52 stater, og at DISSE to distriktene har skapt myten om 52 stater.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå