AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #1 Skrevet 11. juni 2018 Vi har vårt første barn sammen. Vi hadde planer om å feire hos oss men det blir for trangt å ha 3 familier hos oss. Samboer har skilte foreldre. Han mener julefeiringene blir slik; Hos min familie Hos faren til samboer Hos moren til samboer Hos min familie Hos moren Hos faren ... men da blir det hvert fjerde år å feire med min.. Syntes det blir feil mtp at det blir mest han sine familier vi får feiret med. Det er koselig men jeg vil gjerne være med min familie annenhver jul. Da ville det blitt slik; Hos min Hos faren Hos min Hos moren Hva tenker dere? Hva er mest rettferdig? Anonymkode: ed40f...1c6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #2 Skrevet 11. juni 2018 Ditt forslag. Så får hans foreldre ta seg sammen og møtes annenhvert år viss de ønsker å se sønn og barnebarn. Anonymkode: 10034...784 30
Gjest Herr Heftig Skrevet 11. juni 2018 #3 Skrevet 11. juni 2018 Jeg mener slik du skisserer er mest rettferdig, men med han sitt forslag så blir det hver tredje, ikke hver fjerde.
CamillaCollett Skrevet 11. juni 2018 #4 Skrevet 11. juni 2018 Jeg mener hans forslag er mest riktig. De er jo likeverdige besteforeldre alle sammen? Med ditt forslag får dine foreldre feiret jul med barnebarnet annethvert år, mens hans får hvert tredje. Med hans forslag får alle besteforeldre like mange barnebarnjuler. Men jeg må også si jeg fortsatt ikke begriper at ikke skilte par klarer å gjøre gode miner til slett spill i noen få timer, for barn og barnebarns skyld. 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #5 Skrevet 11. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ditt forslag. Så får hans foreldre ta seg sammen og møtes annenhvert år viss de ønsker å se sønn og barnebarn. Anonymkode: 10034...784 Enig med dette. Anonymkode: 159cd...c0b 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #6 Skrevet 11. juni 2018 4 minutter siden, CamillaCollett skrev: Jeg mener hans forslag er mest riktig. De er jo likeverdige besteforeldre alle sammen? Med ditt forslag får dine foreldre feiret jul med barnebarnet annethvert år, mens hans får hvert tredje. Med hans forslag får alle besteforeldre like mange barnebarnjuler. Men jeg må også si jeg fortsatt ikke begriper at ikke skilte par klarer å gjøre gode miner til slett spill i noen få timer, for barn og barnebarns skyld. Det blir litt av et kaos. Hva med når alle har nye partnere osv da? Skal eksen min være med til min manns eks på julaften da? Med mine/dine/våre? Det går jo ikke. Anonymkode: cd4fc...1bf 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #7 Skrevet 11. juni 2018 5 minutter siden, CamillaCollett skrev: Jeg mener hans forslag er mest riktig. De er jo likeverdige besteforeldre alle sammen? Med ditt forslag får dine foreldre feiret jul med barnebarnet annethvert år, mens hans får hvert tredje. Med hans forslag får alle besteforeldre like mange barnebarnjuler. Men jeg må også si jeg fortsatt ikke begriper at ikke skilte par klarer å gjøre gode miner til slett spill i noen få timer, for barn og barnebarns skyld. Ja så klart er de likeverdige. Men jeg får da feire minst med min side. Han får feire dobbelt så mye med han sin side. Jeg syntes ikke dette høres rettferdig ut. Ts Anonymkode: ed40f...1c6 11
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #8 Skrevet 11. juni 2018 Om de skilte absolutt ikke går sammen en hans forslag mest rettferdig. Det blir hvert tredje år for alle parter. Med ditt forslag blir det hvert tredje år for de på hans side og annenhver for deg. Men beste ville være om de skilte kunne være under samme tak. I min familie var det umulig Anonymkode: 5130f...4cd 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #9 Skrevet 11. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja så klart er de likeverdige. Men jeg får da feire minst med min side. Han får feire dobbelt så mye med han sin side. Jeg syntes ikke dette høres rettferdig ut. Ts Anonymkode: ed40f...1c6 Hm. Er det slik at når det feires på hans side er det de samme menneskene bare pluss/minus en av hans foreldre ? Det er vel mor og mors samboer og hennes og samboers familie ett år og så det samme med faren ett annet. Anonymkode: 5130f...4cd
Knitalong Skrevet 11. juni 2018 #10 Skrevet 11. juni 2018 Annenhver jul hos din fam og annenhver hos hans. Så får hans familie fordele "deres" jul som det passer dem. 18
Tulla1982 Skrevet 11. juni 2018 #11 Skrevet 11. juni 2018 Her må man bare ta konsekvensene at man skiller seg. Du har rett, han har feil. Veldig urettferfig at du kun får feire med dine vært 3. år men vært 2. år 13
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #12 Skrevet 11. juni 2018 Vi har samme problem.. Men her reiser den forelderen hans som ikke skal ha jul bort. Så vi får ikke til slik som du foreslår TS. Utrolig vanskelig å få det til å gå opp!! Så vi har begynt å tenke på om vi skal feire jul annen hver, og hver tredje blir hos oss der de som vil kan komme. Både min og hans familie.. Vet ikke om det går opp, men det er den eneste tanken jeg har tenkt. Alså: Min familie Far hans Hos oss med min familie og mor hans Min familie Mor hans Hos oss med min familie og far hans 🤔 Anonymkode: 226e9...d3e 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #13 Skrevet 11. juni 2018 Sånn er det hos oss også, + litt innviklet. For jeg klarer ikke feire med moren og stefaren hans da de ikke er hyggelige med meg. Så det året er vi med min familie. Året etter så er det med faren hans, men samme år så er faren min helt alene da barnet som bor hjemme drar andre steder og tante drar andre steder. Så det året så kommer faren min og faren hans til oss i stedet. Prøve å få moren og faren hans til å feire sammen? Eller at han har en mini julefeiring kvelden før kvelden hos en av de det ene året. For oss hjelper det at det er mye som skjer før julaften og i romjulen hos moren og stefaren hans. Da er det ikke så farlig å droppe akkurat den kvelden hos de. Hadde mest sannsynlig endret ting om samboer måtte feiret med moren sin da. Anonymkode: a1daa...43a
CamillaCollett Skrevet 11. juni 2018 #14 Skrevet 11. juni 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja så klart er de likeverdige. Men jeg får da feire minst med min side. Han får feire dobbelt så mye med han sin side. Jeg syntes ikke dette høres rettferdig ut. Ts Anonymkode: ed40f...1c6 Som du ser er det mange som er enige i ditt forslag, og jeg forstår også hva du mener. Det vil være delte meninger her, uten at det betyr at noen tar feil. Da jeg fikk barn ble det viktigere for meg hvordan besteforeldre og barnebarn hadde det i jula enn hvordan jeg hadde det, og derfor tenker jeg at besteforeldre og barnebarn har godt av å bli likebehandlet. Men det er lett for meg å si, for jeg bor nær foreldrene mine og ser dem jevnlig hele året. Så jula er ikke en tid hvor jeg skal ta igjen noe kontakt med dem for min egen del. Det er godt mulig jeg ville følt det annerledes dersom vi bodde langt unna hverandre.
exictence Skrevet 11. juni 2018 #15 Skrevet 11. juni 2018 (endret) Bor hans foreldre eller dine foreldre så langt unna at dere må utelukke enten det ene eller de andre? Hva med selve julaften ett år hos hans far, ett år hos hans mor, ett år hos dine foreldre. Mens dere 1. eller 2. juledag eller en annen dag i julen er enda en gang hos evt dine foreldre eller omvendt. Det er da vel ikke så om å gjøre å være flest julaftener hos den ene eller andre. Jeg tror jeg hadde blitt glad for at min mann hadde villet glede både sin mor og sin far ved å besøke dem ofte. Endret 11. juni 2018 av exictence
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #16 Skrevet 11. juni 2018 1 time siden, Tulla1982 skrev: Her må man bare ta konsekvensene at man skiller seg. Du har rett, han har feil. Veldig urettferfig at du kun får feire med dine vært 3. år men vært 2. år Det er jo ikke samboers feil at foreldrene er skilt da.. Og etter TS forslag blir det faktisk hennes familie annethvert år, mens den enkelte besteforeldren på farssiden kun "får" hvert fjerde. Da synes jeg en rullering på hvert tredje år høres best ut, også med tanke på at barna faktisk skal få likeverdige minner med alle besteforeldrene. Individuelt vil sannsynligvis morens foreldre se barna mest ellers i året også, i og med at de er tilstede sammen i alle sammenhenger. TS: Jeg skjønner at det for en med foreldre som er sammen er kjipt å ikke få være med sin familie annethvert år; men din samboer er skilmissebarn og har vært det i mange år, og det er faktisk ikke deg det er mest synd på her Anonymkode: 4e2be...dd9 1
Belima Skrevet 11. juni 2018 #17 Skrevet 11. juni 2018 Jeg synes det er meg som mamma og mormor som har en del ansvar jeg. Siden min datters svigerforeldre ikke kan reise til Norge på vinteren, så feirer min x-mann og jeg annenhver jul sammen hos vår datter. Hans nye kone drar til sine barn/barnebarn og feirer med dem. Etter gaveåpningen reiser min x-mann til sin nye kones familie og er der til de drar hjem. Den neste jul er jeg sammen med min datters familie alene. Xen og kona har fast tradisjon med å samle alle første juledag. Da er hennes x-mann sammen med alle sammen også min datter med familie.
Nuttery Skrevet 11. juni 2018 #18 Skrevet 11. juni 2018 Jeg ville bare feiret hjemme og invitert alle sammen. De som vil komme får komme. Der det er hjerterom er det husrom. 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #19 Skrevet 11. juni 2018 Hm.. ny tanke. Hva med at der feirer hos dere selv. Da kan din familie komme hver jul og hans mor og far annenhver, til dere. Men det er vel mulig andre forhold som gjør dere ikke har tenkt på det... Anonymkode: 5130f...4cd 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #20 Skrevet 11. juni 2018 54 minutter siden, Nuttery skrev: Jeg ville bare feiret hjemme og invitert alle sammen. De som vil komme får komme. Der det er hjerterom er det husrom. Da blir vi 19 stk.. da må vi leie lokal, noe ingen av oss har lyst til.. Ts Anonymkode: ed40f...1c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå