Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg har ikke utdanning,men har hat en fast og trygg jobb i mange år. Spes.ranse. Ikke trodde jeg at jeg noen gang skulle l ledig. Det jeg får i penger er lite. eg trenger mye mere for å klare utgiter.

Hva gjorde dere? Noen i samme situasjon? Om jeg beg på kurs i regi av a-etat vil det gi mere i dagpenger. tenker da på kurs som ruster meg bedre til jobb senere.

Eller erdisse kursene rett og slett opprettet for å sysselsette folk, få ned statistikken over ledige?

dere uten utdannelse, hvilke kurs har dere tatt? Noe som bidro til fast arbeide i ettertid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjellig fra sted til sted hvilke kursmuligheter man får gjennom aetat. Jeg har bare vært på "obligatorisk" jobbsøkrkurs, men der får man ingen ny kompentanse, bare lærer litt mer om det å søke jobb. har en venninne som gikk på et mer utvidet jobbsøkerkurs som ble avsluttet med at aetat hjelper kursdaltakerne å få prøve seg i jobb 3 måneder i et yrke de er kompetente til å klare. Flere av de på det kurset har fått seg heltids eller deltidsjobb på samme arbeidssted i ettertid, og de får jo litt mer arb-erfaring å vise til og attest fra arbeidsgiver, som igjen kan gjøre det lettere å få jobb.

Det viktigste er å "mase" mye på aetat for å få hjelp, og være aktiv med å oppsøke dem slik at de ser at du prøver. Da blir de mye mer hjelpsomme.

Har du lite dagpenger kan det lønne seg å be om kurspenger når du går på kurs, men da må du ha lite i utgangspunktet om det skal lønne seg. Dette hjelper de deg med å finne ut på aetat. Har du barn får du 17kr dagen pr barn til barnepass under kurs, og om du må reise mer enn 3 kilometer får du dekt billigste måte å reise på. Når jeg gikk på kurs mandager og onsdager i en måned fikk jeg reisepenger for 5 dager hver uke...men det er jo ikke akkurat noe å bli rik på!

Har du vært arbeidsledig i mer enn 6 måneder kan du få hjelp fra aetat til lønnstilskudd. Dvs at de kan dekke 50% av lønnen din i 3 måneder om en bedrift er villige til å la deg prøve deg hos dem. men det er ikke alle bedrifter som er godkjent for slikt, og de må i utgangspunktet kunne tilby deg jobb etter endte 3 måneder. Er du heldig kan til og med aetat finne en slik bedrift for deg...

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor mye er kurspenger da? har 910 kr. dagen i ledighetspenger. ikke ye da en har hus,lån,bil osv

Gjest Anonymous
Skrevet

hvis du har 910 kroner om dagen har du ganske bra med dagpenger! kurspengene er vel på 250 eller noe sånt... jeg har 690 om dagen, og det er mer enn de fleste andre jeg kjenner, så jeg føler meg kjemperik i forhold til dem :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

det er brutto og det er jo bare for 5 dager en får for.Da jeg har utbetalt 11000 mindre enn lønn jeg hadde så merkes det godt på økonomien. Ikke nok til regninger

Skrevet
det er brutto og det er jo bare for 5 dager en får for.Da jeg har utbetalt 11000 mindre enn lønn jeg hadde så merkes det godt på økonomien. Ikke nok til regninger

men det er uansett bra utbetalig av dagpenger i forhold til de jeg kjenner...

Du får bare stå på så finner du deg jobb skal du se...men pass på, for om de greier å lure deg ut i en dårlig betalt jobb, feks vikariat i xantall måneder kan de plutselig finne på å beregne dagpenger igjen av lønnen i denne jobben...og DA taper du penger da!

Skrevet

Jeg må dessverre si at jeg har lite oppmuntrende å komme med. Da jeg var på aetat så mannen på papirene mine og så: "Ja, det er i alle fall ikke mer utdanning du trenger! "(Har 6,5 år på universitet). Det de kunne tilby var et datakurs, som gikk på LØRDAGER! Og dette var et 10-ukerskurs som begynte en måned senere. Ikke akkurat det jeg hadde håpet på.

Heldigvis fikk jeg jobb 1,5 måned senere (uten hjelp fra aetat)!

Ønsker deg lykke til, og håper ditt møte med aetat blir bedre enn mitt.

Skrevet

Jeg har ikke tatt noen kurs via Aetat, men jeg var der for å sjekke mulighetene "for lenge siden". Mannen jeg snakket med der, var nok muligens noe lei av jobben sin. Han var ikke så veldig motiverende, men han var nå ærlig og sa at ingen av disse kursene vil hjelpe meg til å skaffe jobb.

Men ang, de kursene hos Aetat så må en søke om det har jeg forstått. Det er ikke sånn at en kan velge og vrake og gå på "all mulig" kurs. Ei venninne av meg stod på venteliste ang noe regnskap/økonomi kurs, men hun fikk ikke plass.

Jeg må legge til at jeg ikke forventer at Aetat skal hjelpe meg i det hele tatt. Jeg bruker databasen deres til å søke etter jobb og er "glad" jeg mottar dagpenger..ellers har jeg ikke noen forventninger til de i det hele tatt. Innbiller meg at dersom Aetat hadde vært privateid så hadde de vel fått alle ut i arbeid i løpet av noen dager. Men nå er det kanskje ikke aktuelt, er vel ingen som ser noe økonomisk potensiale å starte opp konkurrerende selskap av Aetat. :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

men det er uansett bra utbetalig av dagpenger i forhold til de jeg kjenner...

Du får bare stå på så finner du deg jobb skal du se...men pass på, for om de greier å lure deg ut i en dårlig betalt jobb, feks vikariat i xantall måneder kan de plutselig finne på å beregne dagpenger igjen av lønnen i denne jobben...og DA taper du penger da!

har ike vert arb.ledig før, så jeg undrer litt. Du skriver at jeg har bra ledighetsp?i underkant av 12000 utbetalt pr mnd.Det går etter fjorårets inntekt, så ingenting er vel normalt derifra? ser en får 250 kr dagen for å gå på kurs,men er det i tillegg?

Fikk besked fra a-etat at jeg kunne søke hjemefra på jobb via pc.??+ Var ikke nødvendig å komme dit. Hva med de unge som aldri har vert i obb og møter en slik holdning. det må vel være det beste at de møter opp jevnlig.

nei, dette er frustrerende. verst er det å ikke ha en jobb.

Hemme hele dagen og rekker ingenting. Får ikke ryddet eller vasket. sene kvelder og sene morgener. er det slik med dere også?

Skrevet

kurspenger får du istedet for dagpenger i perioden du går på kurs, ikke i tillegg...

Man skal søke jobb hjemmefra eller ringe rundt eller besøke bedriftene du ønsker å jobbe i. Hos oss får de som ofte stikker oppom aetat lettere hjelp enn de som feks har unger hjemme og ikke har like god mulighet til å sitte på aetat dag ut og dag inn... Dessuten har de egen tavle på aetat med jobber du bare finner der, og ikke i databasen deres. De jobbene må du levere søknad til via aetat, derfor er det faktisk ganske viktig å møte opp en gang i uka eller noe. Ofte står det oversikt over fremtidige kurs på tavla også. Bedre å finne dem der og så søke om plass enn å mase på saksbehandler, for da kan du risikere å bli satt på kantinekurs feks selv om du absolutt ikke vil det...

Syns aetat er en forferdelig plass å forholde seg til. Halvparten er humørsyke, resten er greie men alle motsier hverandre og det blir alltid tull om du vil forandre på noe. Feks om du har gått på kurs og skal over fra kurspenger til dagpenger er du nesten garantert at dagpengene dine blir feil utregna eller kommer en uke for seint med tilsvarende beløp for lite, og ingen kan hjelpe deg, for når det først er blitt sånn er det ingenting å gjøre...

æsj, nei nå hisser jeg meg jammen opp her! best å gi seg

Skrevet

Jeg hadde rett og slett ikke råd til å gå på kurs da jeg var i den situasjonen. Fikk ca 250 dagen i dagpenger, og karret til meg alle vaskejobbene og strøjobbene jeg kunne få for å få det til å gå rundt. Hvis jeg skulle ha gått på kurs så kunne jeg ikke ha jobbet i det hele tatt (kurset gikk fra 9 til 4 hver dag i 3 el 4 mnd).

Hvis noen her får over 900 kr dagen i dagpenger har de mer å rutte med enn meg som (endelig) er i god, fast fulltidsjobb! Og jeg som trodde jeg hadde en OK lønn.... :o

Gjest Anonymous
Skrevet

ja, eg har vel mere dagpenger enn andre ser det ut til,men de blir o regnet ut eter fjorårets inntekt. jeg er vant til inntekt opp mot 400.000, så dere kan tro jeg merker det.

økonomien er jo lagt opp etter inntekten også. samme hva eg gjør å blir det forlite.

Håper aldri jeg kommer i den situasonen at e skriver:vert arb.ledig i to år. har lest om mange her inne som er det. Grøss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...