Gå til innhold

Kurs i "hvordan takle "vanskelige" barn"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare tipse alle: Webster Stratton kurs er kjempebra. Jeg var heldig og fikk kurset via barnevernet, men du trenger slett ikke ha "rakkerunger" for å ta dette kurset. Men om du sliter med obsternasige unger, er dette helt topp. Her lærer du mye om grensesetting, belønning etc. Jeg har fått det sååå mye bedre med mine 3 barn etter dette kurset, men det krever litt innsats fra deg selv. For egentlig - hvor mange foreldre tar seg faktisk tid til å sitte å leke med lego eller dukker eller hva det nå måtte være? Tror de fleste kjenner seg igjen i frasen "ikke nå, senere..."

Det finnes en bok, den brukte vi mye på kurset, den heter "De utrolige årene" og er skrevet av Carolyn Webster-Stratton. Ville bare absolutt anbefale dette :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det finnes ikke vanskelige barn, bare vanskelige foreldre :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Og du har ikke barn. :roll::hoho:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvem har ikke barn?? Nå ramlet jeg helt av lasset gitt... men jeg skal love at vanskelige barn finnes d nok av, men poenget er at mange foreldre ikke vet hvordan de skal håndtere når deres søte små hveeer eneste dag prøver å overta rollen som foreldre, ved å trasse hver eneste beskjed de får..... har mange andre eksempler, men det trengs kanskje ikke å ramse opp alt til en som ikke vet bedre.... :kul:

Skrevet
Det finnes en bok, den brukte vi mye på kurset, den heter "De utrolige årene" og er skrevet av Carolyn Webster-Stratton. Ville bare absolutt anbefale dette  :)

Kan bare bekrefte at "De utrolige årene" er veldig bra (sett fra mitt ståsted)

Det er mange "selvfølgeligheter", men disse blir fremstilt på en måte som gjør at jeg ble mer bevisst hver enkelt handling.

Har den som 3 x CD som jeg bl.a. kan sitte å høre på i bilen frem og tilbake på jobb.

Jeg støtter din anbefalling.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette var det jeg som skrev. Så du ikke feset jeg la ved?

det var en kent barnepsykolog som sa dette for mange år siden....

Om jeg har barn? Jo jeg har det,men nå er de store.

Skrevet
Det finnes ikke vanskelige barn, bare vanskelige foreldre

Dette er jeg faktisk enig i. I hvertfall i de tilfellene hvor et kurs for foreldrene løser problemene, er det jo innlysende at det er foreldrene som har vært problemet. Normale barn fødes ikke som "pøbler", det er faktisk oppdragelsen (ergo foreldrene) som avgjør hvordan barna blir.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er jeg faktisk enig i. I hvertfall i de tilfellene hvor et kurs for foreldrene løser problemene, er det jo innlysende at det er foreldrene som har vært problemet. Normale barn fødes ikke som "pøbler", det er faktisk oppdragelsen (ergo foreldrene) som avgjør hvordan barna blir.

Klart det finnes "vanskelige" barn! Og klart det finnes tilfeller der foreldrene svikter.

Det er trist når gode foreldre blir stemplet som dårlige fordi barna deres blir sett på som "vanskelige."

Skrevet

Så fint at du likte kurset. :wink:

Skrevet

Dette er jeg faktisk enig i. I hvertfall i de tilfellene hvor et kurs for foreldrene løser problemene, er det jo innlysende at det er foreldrene som har vært problemet.

Så at man har et utfordrende barn der normale oppdragelsesmetoder kommer til kort, slik at foreldre trenger hjelp til å lære seg nye måter vil si at foreldrene er VANSKELIGE?????

Skrevet

I tilfeller hvor foreldre som har problemer med barna fordi de selv ikke takler grensesetting, belønning etc (altså helt normale oppdragelsesmetoder som i følge første innlegg er det som læres på kurset) vil jeg si at det er foreldrene om er problemet ja.

Barn kommer til verden uten normer og prøver seg fram på alle måter for å finne ut hvordan verden fungerer. De som skal veilede dem i denne prosessen er foreldrene. Om veiledningen er mangelfull er jo ikke det barnas feil.

Gjest skindeep
Skrevet

Tror nok at det er som oftest foreldrene å skylde på om barnet er "umulig" , ihvertfall 90% av tilfellene! kanskje 95%

Faktisk veeeeldig enig med asterix!

Skrevet

Om barna er vanskelige eller ikke er vel ikke det avgjørende.

I mange (de fleste ?) tilfellene kan en kansje isteden for å fokusere på barnet som et problem velge å fokuserer på hvordan en som voksen kan være med på bedre situasjonen for barnet.

Noen ganger kan dette høres "kvalmende enkelt" ut. Jeg er fullt ut inneforstått med at jeg selv også mister fokus fra tid til annen, gjør feil og angrer. Likevel synes det viktig å gjenvinne selvkontrollen og være så objektiv som det er mulig å være i en hektisk situasjon.

Om en bruker Webster Statton eller en annen form en løsningsorientert fokusering er uinteresant om en får en løsning alle kan leve med.

Gjest Embla s
Skrevet

Selvfølgelig finnes det "vanskelige barn"! Barn har ulik personlighet og temperament (akkurat som foreldrene..) og det er ikke tvil om at enkelte barn er enklere enn andre! Noen barn forblir engleunger nærmest uansett hva foreldrene gjør, andre barn som for utenforstående kan virke "umulige og fæle" kan faktisk fungere optimalt i forhold til sine forutsetninger, og de kan ha foreldre som er kjempeflinke!

(hva med familier der det ene barnet er eksemplarisk mens det andre barnet har store atferdsvansker....??)

Men jeg er enig i at Webster Stratton-prinsippene er bra og nyttige for alle!

Skrevet

Nå kjenner ikke jeg kurset det vises til - men jeg kan ikke se at foreldre som ser at de har et problem (med barna) og tar tak i dette er vanskelige? Klart det finnes barn som er vanskeligere å oppdra enn andre - akkurat som det finnes voksne som har et vanskeligere lynne enn andre. Himmel, tenk så lett livet hadde vært hvis ALLE bare var snille og greie hele tiden!

Skrevet
For egentlig - hvor mange foreldre tar seg faktisk tid til å sitte å leke med lego eller dukker eller hva det nå måtte være? Tror de fleste kjenner seg igjen i frasen "ikke nå, senere..."  

Jeg gleder meg faktisk hver dag til å komme hjem fra jobben for å leke med datteren. Forsøker å få unna husarbeid og gjøre klar mest mulig av middagen til neste dag og sånt etter at hun har lagt seg sånn at vi skal få tid til å leke og "prate" (hun er bare ett år, så hun kan bare noen få ord, men masse lyder) mest mulig de få timene vi har sammen. (Har full jobb).

Synes uansett det er flott at foreldre tenker over forholdet til barna sine og hvordan familien fungerer. Har ikke vært på kurs selv, men leser mye bøker om småbarnspsykologi, hvordan leke med barnet ditt, hvordan kommunisere med barn før de får språk selv osv. Utrolig mye nyttig som andre har tenkt før. Ikke alt er like fornuftig selvfølgelig, men uansett kan man få mange gode innspill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...